Kvotienterne: 9,7(KU), 9,6(SDU), 9,6 (AU) - damn!

Så er kvotienter kommet:

http://www.dr.dk/nyheder/indland/articl … eID=266481

http://www.dr.dk/nyheder/html/nyheder/b … t/Side.htm

De har godt nok oppet sig! :lol:

Jeg kom selv ind i Århus som vinterstarter… great :slight_smile:

Tillykke med det.

Puha…godt at kvotienterne så anderledes ud dengang jeg søgte!

ja, det er helt rysten tåbeligt - godt vi har en regering der vil skære ned på kvote 2…nej!!

Jeg er ligeledes kommet ind (KU); dog spændende, om jeg bliver sommer- eller vinterstarter.

PS: Jeg blev vinterstarter (måske ikke den store overraskelse…).

Har KU ikke en hjemmeside til at tjekke det? Jeg tror det er givet for alle med et snit over 10, men rart nok at vide alligevel :slight_smile: jeg har det fint med at starte til vinter, for jeg er også kun 18…

Hvad mener du helt præcist?

9,7! For en i h… De giver os ikke en chance! :frowning: Vi må bare håbe på at der sker et eller andet magisk næste år, at kvotienten stagnere eller noget, og ryger ned på noget der er til at arbejde med.

jeg har 9.6 - så jeg skal enten starte på kbh næste år, eller på Sdu i år!

Satans hvor er det spændende!

Held og lykke til jer allesammen - jeg ved i venter på posten i morgen tidlig

ps. jeg har allerede været på au’s hjemmeside, og de tilbød mig ingen plads.

Til dig der kun er 18 - du starter næsten som en selvfølge i vinter - altså jan/feb 2006.

Hold da op snittet stiger godt nok år for år… Det er ret vildt. Jeg kan huske da jeg kom ind var det 8.9 SDU, så jeg kom ind på kvote 1. Vildt heldigt… men da fandens surt for de, der meget gerne vil ind på studiet :frowning:

Held og lykke alligevel…

Jamen så kan vi glæde os til, at man kan korrigere sit snit med 1,03 med et ekstra højniveausfag - eller ik? For KU: 9,7*1,03 = 9,99 ~ 10,0 (hvis man nu antager, at langt den overvejende del har et ekstra A-fag).

Så må vi håbe på, at kvotienterne ikke stiger yderligere til næste år, hvor jeg søger ind :? Men tillykke med optagelsen til de kommende medicinstuderende herfra!

Justering af eksamensgennemsnit
Har du en hf, stx, hhx eller htx med et ekstra fag på højt niveau, kan du fra 2006 få dit eksamensgennemsnit justeret ved at gange det opnåede eksamensgennemsnit med 1,03 for det ekstra niveau.

Kilde: http://www.ug.dk/Vejledningsportal/Elem … ik-kvoteet

en fuldstændig åndsvag ide for øvrigt hvis du spørger mig, og som Hien skriver, hvis man antager de fleste vil gøre det vil det heller ikke hjælpe nogen alligevel, fordi så stiger kvotienten bare tilsvarende

Det er uhyggeligt med de høje snit, det begynder helt at ligne svenske forhold!!
Har dog været “heldig” at komme ind via kv2 i Århus!
Pissehamrende lækkert!!! :smiley:

Hien og Jensemand: Der er typisk 4-5 elever i hver gymnasieklasse, som har tre højniveau-fag, så antagelsen, at alle optagne skulle have tre højniveaufag, er nok lidt overdreven. Men indrømmet, det kommer til at presse kvotienterne op - ikke at det gør noget…

hva mener du helt præcist med at det ikke gør noget at kvotienterne bliver presset op? - det må du lige uddybe

Jensemand: Det, jeg mener, er, at optaget (naturligvis) ikke mindskes, og at kvotienterne stiger med stigene gns., fordi man kan gange sit gennemsnit med 1,03 (tre højniveau-fag forudsat). Det vil uundgåeligt medføre nogle klager om, at det er ‘unfair’ osv., men det er vel i virkeligheden glædeligt, at der trods alt er en belønning for lidt ekstra flid…

Gad vide om man også kan få lov at gange med 1,03 hvis man tager det sidste A-niveau på GSK… Men så igen, det lyder ikke særligt logisk at det er tilfældet, da GSK-snit ikke tælder med i ens gymnasiegennemsnit… Alligevel værd at undersøge.

Du har et point, men på den anden side kan man også synes at det er uretfærdigt at dømme ud fra 3 år i gymnasiet alene. De fortæller til dels om ens deltagelse i undervisningen men helt ærligt så er karakterne fra gymnasiet langt fra objektive, det tror jeg vi alle kender eksempler på.

Med hensyn til fagene så er siger fx. idræt, billedkunstskab og musik ikke noget som helst om hvor flittig man er. Man kan prøve nok så meget men nogle gange må man simpelthen acceptere at læreren aldrig nogensinde vil kunne se, at klatten på papiret skal forestille en kat!

Folk i gymnasiet - måske specielt drengene har svært ved at tage sig sammen i netop disse år, så jeg synes det er meget godt at der er mulighed for at “råde bod” på det, når modenheden endelig slår igennem. Jeg tager personligt hatten af for de folk som bruger flere år på at kvalificere sig til studiet. Det kan da ikke være rigtig eller retfærdigt at kun flid i gymnasieårene skal belønnes!?!

Man får altså tildelt et lidt højere gennemsnit bare fordi man har 3 højniveaufag ? Og ikke pga de opnåede karakterer. Hvad er baggrunden for den regel ?