Kvotienterne: 9,7(KU), 9,6(SDU), 9,6 (AU) - damn!

Kate: Jeg advokerer ikke for afskaffelse af kvote 2.

Jeg har da også fuld respekt for de individer, der samler point til kvote 2. Synes du det er synd, at man kun vurderes på baggrund af ens adgangsgivende eksamen ved kvote 1-ansøgning? ‘1,03-ordningen’ medvirker til øget incitament til at være flittig i gymnasiet.

Dr. Lechter: Principielt får man ikke tildelt et højere gennemsnit - dette udregnes som sædvanlig. I ansøgningsøjemed har man derimod muligheden, at man kan gange sit snit med 1,03.

… hvilket jeg synes er en åndsvag ide - du taler somom det at være flittig bedre bedømmes på antallet af høj-niveau fag end arbejdet lagt i de enkelte fag - personligt ser jeg reglen som et incitament til at tage flere fag, og fordybe sig mindre i de eksisterende

Ok. Lad os nu ikke forvilde os ind i en større diskussion. Dog vil jeg sige, at jeg ikke ser ordningen som et incitament til mindre fordybning (helt ærligt, overbebyrdet - det bliver de skam ikke!); de (relativt mange) uambitiøse elever kunne ikke drømme om at vælge et ekstra højniveau-fag og dertil hørende ugentlig aflevering - blot for at kunne gange deres, sandsynligvis lave, gns. med 1,03. Min erfaring siger, at det kun er relativt ambitiøse elever, som vælger tre højniveau-fag.

Jeg kan bestemt ikke se noget åndssvagt i det… Man vælger at dygtiggøre sig specielt ved at tage 3 højniveaufag i 3.g - at fordybe sig og bygge videre på tidligere tillærte kundskaber…

Det er da en gang fis at påstå, at det virker som incitament til at tage flere fag… Antallet af fag er vel det samme, da man vælger et ekstra højniveaufag i stedet for at tage et mellemniveaufag i 3.g. Dette bevirker et par ekstra timer ugentligt, så derfor FORDYBER man sig da netop MERE i de eksisterende fag end ved at tage nye…

(Baseret på den gamle studieordning i gym - jeg kender ikke den nye i detaljer)

Alt ære og respekt til dem der gør det… Det faglige niveau bliver højere og man får større udbytte af FÅ fag end at skøjte rundt i FLERE mellemniveaufag…

Desuden kræver det vel også en ekstra indsats at opnå eksempelvis et 11-tal i Matematik A-niveau end et 11-tal i Matematik B-niveau… Generelt falder man én karakter eller to, når man går fra et B-niveau til A-niveau, men der kan vel ikke være tvivl om, at udbyttet er større…

At flittigheden belønnes med en faktor 1.03 er da helt kanon…

Som jeg husker gymnasiet var det der tog tid afleveringerne.

Jeg tror personligt at det at man får et ekstra afleveringsfag gør at der bruges mindre tid på både de eksisterende højniveaufag og det nye, fordi de fleste kun har afsat xx antal timer til afleveringer. Derfor mener jeg mindre fordybning

Skal lige siges at der næsten skal fire karakters forskel til at ændre et gymnasiesnit med 0,1, hvis man fx får et elleve tal til en eksamen hvor man havde forventet syv vil det samlede snit kun stige med 0,1 derfor synes jeg et boost på 0,3 som i det eksempel Hien nævnte er lige lovligt højt, det svarer til at få 13 til en eksamen i stedet for 00

Dertil kommer at mange at de fag man kan tage på B-niveau i gymnasiet ikke kan tages på A-niveau

Og så synes jeg bare hele ideen er forkert, at man har større chance for at komme ind ved at have 3 højniveau’s fag i stedet for det almindelige, tja det lyder bare ikke rigtigt i mine ører

Altså!!! når der er 2478 der søger optagelse bare på KU, så man jo tvunget ud i at skulle differentiere mellem de enkelte ansøgere. Gennemsnitskarakterer er én rimelig god måde at sikre,at den enkeltes faglige niveau er tilstrækkeligt højt til at sandsynliggøre at der kommer en færdig læge ud i den anden ende.
Personligt mener jeg ikke dette studie er verdens sværeste så hvad med bare at sætte grænsen ved 8,0 og så vurdere på andre og mere relevante træk ved den enkelte ansøger. Hvad med en psykologisk profil?? har selv kendskab til mange som nok scorede 10+ i gym. men ikke egner sig til arbejdet som læge, muligvis kunne man samtidig frasorterer de personer som alligevel kollapser efter et par år i den virkelige verden (mener og vide at selvmordsprocenten er høj i dette fag).

Diskutionen om hvor rationel indførelsen af 1,03-reglen er, kan diskuteres i mange timer, så den tillader jeg mig at hoppe pænt over.

Foruden den gælder følgende desuden også:
“Bemærk: Fra 2008 kan du ved at tage to ekstra niveauer gange dit eksamensgennemsnit med 1,06.” (samme kilde som før)

Jeg undrer mig dog over, at kun 4-5 elever ifl. Niemann vælger et ekstra højniveausfag. På HTX hvor jeg læser, vælger over halvdelen efter mine erfaringer to A-fag på 3. htx (kun et A-fag er obl.). Det munder således totalt ud i fire A-fag, da man derudover også har det obl. teknikfag og dansk - dvs. Dansk A, Teknikfag A og to A-fag for at være kvalificeret til 1,03-reglen.
Hvor mange A-fag skal man have i STX for at kunne gange op med 1,03? - nu nævner Niemann “tre højniveau-fag”. Synes bare ikke det virker helt gennemtænkt på det punkt, eftersom de tre gymniasiale uddannelser er indrettet på forskellige måder (den gamle gymnasieordning vel at mærke).

Jeg kan kun være enig med dig i, at ekstra flid skal belønnes. Det er i mine øjne dog beklageligt, at det foregår på den måde, da man eksempelvis kan lade sig friste til at vælge et ekstra A-fag for reglens skyld og ikke for interessens skyld - men hvad finder man sig ikke i for at indordne sig? Derved kalder

Jeg er selv en af de “heldige” som har valgt et ekstra højniveau. Personligt synes jeg selv, at det er en regel med fordele og ulemper, og som Niemann siger, vil der altid forekomme en gruppe som synes det er unfair. Som Claus Svenningsen skriver så er man nødt til at diffentiere mellem de tusinde af ansøgere til medicin, og reglen er endnu et - godt/dårligt - redskab som kan bruges i dette øjemed.

Det bliver i hvert fald spændende at se, hvordan adgangskvotienterne ser ud om et år - i hvert fald for os som søger ind der :slight_smile:

Det er korrekt. Læs mere herom på: http://www.ug.dk/Regionale%20Vejledningscentre/Studievalg%20Fyn/Forside/For%20elever%20i%20ungdomsuddannelser/Opt,-d-,%20ændringer%202006%20og%202008.aspx

Hey

Jeg er selv en nyudklækket student der har planer om at søge ind på medicinstudiet til næste år. Fik et resultat på 9,64, men havde heldigvis lurret den med de tre højniveaufag så kan jo gange med de famøse 1,03:) =9,9.

Jeg synes i grunden det er en ganske rimelig ordning. For det kan næppe overraske at det er betydeligt sværere at få 11 i højniveau fysik end det er at få 11 i diverse mellemniveaufag. Dertil tillægges desuden betydeligt flere afleveringer der yderligere øger arbejdsbyrden.

Ved det ekstra højniveaufag har du altså både tilegnet dig mere viden og haft mere at lave, hvorfor det også kun er rimeligt at man belønnes.

Det er i hvert fald min mening! (kan jeg jo også sagtens sige når jeg rent faktisk kan vælge det)

Kan godt følge dillemaet for de af jer der ikke blev studenter i år - for i blev ikke oplyst om denne ordning da i valgte og må nu slås med en adgangskvotient der efterhånden er ret led!

Jeg fandt netop dette:

"Et Højniveaufag henholdsvis et fag på A niveau er ekstra, hvis du i stedet kunne vælge et fag på et lavere niveau. Hvis du overvejer at tage et ekstra Højniveaufag henholdsvis et eller to ekstra fag på A niveau, så tal med din studievejleder på skolen om det.

Et korrigeret gennemsnit kan ikke opnås ved supplering med enkeltfag efter afslutning af den adgangsgivende eksamen."

Det må være svar på dit spørgsmål.

Jeg kan kun være enig med dig i, at ekstra flid skal belønnes. Det er i mine øjne dog beklageligt, at det foregår på den måde, da man eksempelvis kan lade sig friste til at vælge et ekstra A-fag for reglens skyld og ikke for interessens skyld - men hvad finder man sig ikke i for at indordne sig? Derved kalder

Jeg er selv en af de “heldige” som har valgt et ekstra højniveau. Personligt synes jeg selv, at det er en regel med fordele og ulemper, og som Niemann siger, vil der altid forekomme en gruppe som synes det er unfair. Som Claus Svenningsen skriver så er man nødt til at diffentiere mellem de tusinde af ansøgere til medicin, og reglen er endnu et - godt/dårligt - redskab som kan bruges i dette øjemed.

Det bliver i hvert fald spændende at se, hvordan adgangskvotienterne ser ud om et år - i hvert fald for os som søger ind der :slight_smile: [/quote]

Kun de højniveau fag du selv har valgt tæller med i reglen!
På gym har du jo obligatorisk Dansk og historie på A niveau, hvilket i mit tilfælde vil give i alt 5 A-niveau fag! Alle på gym skal altså have 4 A niveau fag… Men som det også er understreget i reglerne er det altså kun valgfagene der er gældende

[quote=“Demo?”:2go7w64p]Kun de højniveau fag du selv har valgt tæller med i reglen!
På gym har du jo obligatorisk Dansk og historie på A niveau, hvilket i mit tilfælde vil give i alt 5 A-niveau fag! Alle på gym skal altså have 4 A niveau fag… Men som det også er understreget i reglerne er det altså kun valgfagene der er gældende[/quote]
Men problemet er jo, som jeg forstår det, at man ikke er tvunget til lige mange højniveaufag! Hvis man for eksempel vælger HTX, kan man nøjes med 1 højniveaufag. Her vil man altså være berettiget til 1,03-faktoren, hvis man vælger 2 højniveaufag. Men det groteske er så, at 2 højniveaufag er minimum for en studentereksamen! Og så får man altså ikke faktoren! Hvis man gerne vil kunne multiplicere sit gennemsnit med 1,03 ligesom HTX’eren, der kunne klare det med 2 højniveaufag, skal man op og have 3 højniveaufag!

Men som du selv skrev i et senere indlæg, er de 4-5 elever pr. klasse formodentligvis de mest ambitiøse. Dermed vil de også være de mest sandsynlige ansøgere til medicin! Og selvom ikke alle optagne vil have 1 ekstra højniveaufag, vil det vil alt andet lige presse kvotienten i vejret!

Om man vælger flere højniveau-fag får man sandsynligvis lavere karaktergennemsnit fordi det er så svært, men det vil overordnet set øge studentens kompetence, hvilket denne ordning afspejler.

Gælder den nye 1,03 regel også, hvis man er blevet student for flere år siden, med 3 højniveaufag :?:

Ikke at jeg aktuelt har planer om at skifte studie her kun 3 semestre fra jeg er færdig, men skulle jeg pludselig få lyst til at læse ex jordemor istedet, ville det da være rart, at kunne booste sit snit… :slight_smile:

[quote=“Nikolaj”:avh8sq4s][quote=“Demo?”:avh8sq4s]Kun de højniveau fag du selv har valgt tæller med i reglen!
På gym har du jo obligatorisk Dansk og historie på A niveau, hvilket i mit tilfælde vil give i alt 5 A-niveau fag! Alle på gym skal altså have 4 A niveau fag… Men som det også er understreget i reglerne er det altså kun valgfagene der er gældende[/quote]
Men problemet er jo, som jeg forstår det, at man ikke er tvunget til lige mange højniveaufag! Hvis man for eksempel vælger HTX, kan man nøjes med 1 højniveaufag. Her vil man altså være berettiget til 1,03-faktoren, hvis man vælger 2 højniveaufag. Men det groteske er så, at 2 højniveaufag er minimum for en studentereksamen! Og så får man altså ikke faktoren! Hvis man gerne vil kunne multiplicere sit gennemsnit med 1,03 ligesom HTX’eren, der kunne klare det med 2 højniveaufag, skal man op og have 3 højniveaufag![/quote]

Jeg synes det sidste fremstår lidt uklart, så bare for at gøre det helt klart skriver jeg kort og præcist:
For at være kvalificeret til en 1,03-faktor skal man på

  • STX vælge 3 højniveausfag - dvs. 5 A-fag i alt (som jeg forstår det)
  • HTX vælge 2 højniveausfag - dvs. 4 A-fag i alt.

Hvad der gælder for HHX skal jeg dog ikke sige mig klog på.

[quote=“MHR”:1uqz8hrj]Gælder den nye 1,03 regel også, hvis man er blevet student for flere år siden, med 3 højniveaufag :?:

Ikke at jeg aktuelt har planer om at skifte studie her kun 3 semestre fra jeg er færdig, men skulle jeg pludselig få lyst til at læse ex jordemor istedet, ville det da være rart, at kunne booste sit snit… :slight_smile: [/quote]

Som det fremgår på nedenstående link så ja:

Hvis du vælger et ekstra Højniveaufag (gældende for elever i de gymnasiale uddannelser optaget 2004 eller tidligere) eller et ekstra fag på A niveau (gældende for elever, der optages på en gymnasial uddannelse 2005 og senere), får du korrigeret dit gennemsnit fra din gymnasiale eksamen opad, når du søger ind på en videregående uddannelse. Dit opnåede gennemsnit vil blive multipliceret med 1,03 -
og dette korrigerede gennemsnit vil så blive anvendt ved optagelse i kvote 1.

Kilde:
http://www.ug.dk/Regionale%20Vejledning … pt,-d-,%20ændringer%202006%20og%202008.aspx

[quote=“Hien”:3t26trjt][quote=“MHR”:3t26trjt]Gælder den nye 1,03 regel også, hvis man er blevet student for flere år siden, med 3 højniveaufag :?:

Ikke at jeg aktuelt har planer om at skifte studie her kun 3 semestre fra jeg er færdig, men skulle jeg pludselig få lyst til at læse ex jordemor istedet, ville det da være rart, at kunne booste sit snit… :slight_smile: [/quote]

Som det fremgår på nedenstående link så ja:

Hvis du vælger et ekstra Højniveaufag (gældende for elever i de gymnasiale uddannelser optaget 2004 eller tidligere) eller et ekstra fag på A niveau (gældende for elever, der optages på en gymnasial uddannelse 2005 og senere), får du korrigeret dit gennemsnit fra din gymnasiale eksamen opad, når du søger ind på en videregående uddannelse. Dit opnåede gennemsnit vil blive multipliceret med 1,03 -
og dette korrigerede gennemsnit vil så blive anvendt ved optagelse i kvote 1.

Kilde:
http://www.ug.dk/Regionale%20Vejledning … pt,-d-,%20ændringer%202006%20og%202008.aspx[/quote]
Men hvis MHR kun har 3 semestre igen, er vedkommende næppe optaget på en gymnasial uddannelse fra 2004 eller frem! :wink:

[quote=“Nikolaj”:p6lfafav][quote=“Hien”:p6lfafav][quote=“MHR”:p6lfafav]Gælder den nye 1,03 regel også, hvis man er blevet student for flere år siden, med 3 højniveaufag :?:

Ikke at jeg aktuelt har planer om at skifte studie her kun 3 semestre fra jeg er færdig, men skulle jeg pludselig få lyst til at læse ex jordemor istedet, ville det da være rart, at kunne booste sit snit… :slight_smile: [/quote]

Som det fremgår på nedenstående link så ja:

Hvis du vælger et ekstra Højniveaufag (gældende for elever i de gymnasiale uddannelser optaget 2004 eller tidligere) eller et ekstra fag på A niveau (gældende for elever, der optages på en gymnasial uddannelse 2005 og senere), får du korrigeret dit gennemsnit fra din gymnasiale eksamen opad, når du søger ind på en videregående uddannelse. Dit opnåede gennemsnit vil blive multipliceret med 1,03 -
og dette korrigerede gennemsnit vil så blive anvendt ved optagelse i kvote 1.

Kilde:
http://www.ug.dk/Regionale%20Vejledning … pt,-d-,%20ændringer%202006%20og%202008.aspx[/quote]
Men hvis MHR kun har 3 semestre igen, er vedkommende næppe optaget på en gymnasial uddannelse fra 2004 eller frem! :wink: [/quote]

Nu står der også 2004 eller tidligere :wink:
Grunden den nye gymnasiereform er der andre regler for dem der først kommer ind i 2005