Læge en pop-uddannelse

Det er også uretfærdigt - men så er vi jo nogle, der planlægger at tage til udlandet for at få penge-aspektet med ind i det alligevel

apopov

Hej Tølle
Har lige siddet og læst din tråd igennem. Jeg tror at der er rigtig mange der ønsker at læse medicin, fordi det stadig er meget omgærdet af mystik og prestige.
Det er dog kun et fåtal der virkelig gør noget ved det og giver den ekstra indsats det er, for det første at komme ind på studiet og dernæst at kæmpe sig igennem Devlin, Geneser, Berne&Levy m.fl (danmarks dyreste og mest kedelige brevpressere). Derfor tror jeg man hører mange klicheer ude omkring i den “virkelige verden” fra folk der ikke rigtig kender til studiet.
Insidere (stud. med’er) er, for langt størstedelen har jeg indtryk af, nogle værre stræbere (ment på den gode måde!) med hjertet på det rette sted, drevet frem af et ønske om at gøre en forskel. Penge-motivet er forsvindende, da det ville være meget hurtigere tjente penge ved at blive jurist/tandlæge/tømrer m.fl.
Men hvis du ikke tænder totalt af på at arbejde 16-timers vagter, slide dig igennem 1000-siders bøger for derefter at blive den største fagnørd, der kun kan snakke med andre medicinstuderende/læger og eneste omgangskreds bliver din læsegruppe da vennerne lige så stille glider ud, da du kun kan nå at se dem hvert 2. år, så er medicin-studiet lige noget for dig :blink2: Selvfølgelig overdrevet, men der er noget om snakken.
Og så er der masser og masser af gooode sider ved studiet, som jeg kunne blive ved med at remse op, men det finder du jo ud af, hvis du beslutter dig for at blive en af os “verden-reddende idealister” :lol:
Det var bare en lille hilsen fra en FADL-vagt der prøver at få tiden til at gå med noget konstruktivt.

På trods af overdrivelserne i Majsens indlæg tror, det rammer rigtig godt. Det er SÅDAN, det er.

apopov

Det er altså mærkeligt sådan som folk har en ide om hvilke mennesker der er “kvalificerede” til at læse medicin. Før jeg kom ind på medicin så skulle jeg altid forsvare hvorfor jeg ønskede at søge ind på medicinstudiet og næsten uanset hvad man sagde, så var det åbenbart ikke lige det folk ville høre.

Det kan godt være at det er svært at komme ind på medicin og at læger udgør en vigtig rolle i samfundet, men det er altså et eller andet sted latterligt at folk går så meget op i at man skal sætte sig så meget ind i hvad studiet/lægejobbet går ud på i forhold til andre uddannelser. Jeg har da aldrig hørt nogen brokke sig over at folk søger ind på dtu/cbs/sygeplejerskeskolen/pædagoguddannelsen osv osv uden at sætte sig ind i tingene… til dem plejer kommentaren blot at være, at det ved man jo alligevel ikke før man prøver det.

Undskyld mig, men jeg synes det er noget værre fis :wink: … og kan ikke lade være med at sukke over at kommende medicinstuderende af en eller anden grund skal pines og plages over deres studievalg og føler at de skal rende rundt på landets hospitaler og snakke med alle mulige og umulige mennesker og læse alt hvad der findes på internettet for virkelig at føle at de ved hvad det vil sige at være læge.

… altså og det er da fjollet, når man kan være læge på en million måder.

Så… jeg er helt enig med dem der synes at en interesse for at hjælpe andre er en udmærket grund… lige som det er en ok grund at vælge at læse jura fordi man gerne vil hjælpe andre eller fordi man har set for mange dårlige tv-serier og gerne vil stå og spille smart i en retssal… det har jeg da i hvert fald aldrig hørt nogen brokke sig over.

Nå, men altså… jo medicinstudiet er måske populært… og det kan da godt være at det skyldes noget prestige der engang var forbundet med det, at folk tror man tjener mange penge og alle de mange læge-serier der er i tv for tiden… men hva så?.. det synes jeg da ikke skal betyde at man skal stille større krav til folks viden om studiet… ligesom man vil sige til folk der søger ind på alt muligt andet så… så skal man da prøve det hvis man tror det er noget for en og man kan komme ind… det værste der kan ske er at man fortryder og dropper ud. :slight_smile: … drop nu det studiesnobberi! :stuck_out_tongue: (det var ikke en kommentar til nogen bestemt… og slet ikke i denne tråd, hvor folk virker dejligt fornuftige :smiley: )

[quote=“mackie”:1al3y6z1]
Nå, men altså… jo medicinstudiet er måske populært… og det kan da godt være at det skyldes noget prestige der engang var forbundet med det, at folk tror man tjener mange penge og alle de mange læge-serier der er i tv for tiden… men hva så?.. [/quote]

Enig… jeg havde heller ingen grund til at læse medicin. Regnede med musikkonservatorie - det var jeg blevet opfordret til af diverse undervisere, og højskole :slight_smile: , men jeg havde ikke umiddelbar lyst til at ende mine dage på gymnasiet, eller på en højskole som underviser (det er jo de færreste der ender med et musikalsk gennembrud)…

Ingen i min familie er læger, så ikke her kom inspirationen fra. Så jeg kiggede rundt, og så at det så ud til at gå “godt” for dem jeg kendte der er i lægebranchen, så hvorfor ikke…? Havde overvejet idræt pga. interessen for sport/fodbold, men igen - hvad bliver man så når man er færdig - det anede jeg ikke, så derfor tænkte jeg at jeg kunne lære om kroppen på lægestudiet… konklusion - MEDICIN

I was in it for the money and coolness :smiley: Desværre ingen gyldne argumenter med at hjælpe folk i nød osv, selvom der er mange der synes dette bør være hovedargumentet…

Ovenstående indstilling har ændret sig siden… Kunne ikke forestille mig et mere tilfredsstillende job. Hjælpe patienter både psykisk og fysisk, et job hvor dagene sjældent bliver ens, god indtjening med årene, stadig prestigefyldt job, god selvtilfredshed i de ting man render og laver etc etc.

Så den dag i dag kunne jeg godt fyre en masse argumenter af hvorfor jeg skal læse medicin - men dem havde jeg ikke tænkt over dengang (besluttede mig for medicin dagen før indsendelsesfrist, så det var ikke velovervejet)…

og nu ville jeg ikke bytte for noget som helst… der er verdens fedeste job/studie :slight_smile:

Held og lykke til alle…

Ps. FEDT at være i parken igår og se FCK vælte Man. U :smiley:

Ja, please. Vi har da ingen forudsætninger for at gøre os kloge på hvem som er egnede eller har den rette motivation.

Man burde nøjes med at glædes over at man kan følge sin egen drøm, og at andre har fået mulighed for det samme.

Hva’ fanden laver du oppe på denne tid, så?`

Forza FCK :smiley:

Det er jo ikke den danske mentalitet :wink:

For at lave lidt projektion!! :smiley:
Og for at brokke sig, så er jura da den største pop-uddannelse :smiley: :smiley: Det kræver 8,5 snit og så score de bedre end læge i prestige hos befolkning :evil: og tjener sikkert også mere end os :x: (med mindre man sidder i 8. bagkontor på sekretariatet for kasseret nummerplader og stempler papirer der kommer ind fra venstre for sende dem ud til højre :bash: ). Det må vi fandme have lavet om på (ikek det med papirene)…

lå-lå-lå-lå-lååååååå…

Kan man ikke føje ejendomsmæglere til hadelisten? :slight_smile: Sådan nogle blodsugere. Dét har da om noget været det nye Klondike. Og nu er der så en masse tudemasker på 100% provisionsløn som indsér hvad 100% af nul er…

Det er der da heller intet galt i…for min egen del er det “at hjælpe” heller ikke kun en idealistisk tankegang - men også rent egoistisk motiveret; når man oplever at gøre noget godt for et andet menneske, så får man det også godt selv - om man så kvalifiserer til titelen “samarit junkie” af den grund får andre afgøre…

Faglig udfordring og afprøvning af egne evner og kundskaber hænger tet sammen med det “at hjælpe” - jeg tror ikke vi kan adskille de to ting…

Jeg kunne f.eks godt tænke mig at tage ud med læger uden grænser - for at “hjælpe andre”? Jo visst…men det er altså 30% idealisme og 70% egoisme ledet af eventyrlyst og ønsket om en personlig og faglig udfordring der ligger bag…

Det er også uretfærdigt - men så er vi jo nogle, der planlægger at tage til udlandet for at få penge-aspektet med ind i det alligevel

apopov[/quote]

Ak ja, 60-70k er ikke meget, og med den høje topskat bliver der vel nok ikke råd til andet end et rækkehus i en lille landsby og en rusten toyota når vi engang er blevet overlæger.

Nej så hellere tage til Amerika, det forjættede land. Hvor pengene vokser på træerne, og miljøproblemer, ulandshjælp og generel tolerance overfor forskellige minoriteter i samfundet vægter højest for regeringen.

Hvem sagde snævertsynethed? Hvem sagde bibelbæltet? Puha… :lol:

Det er altså meget besværligt at tage til USA som IMG og sammetidig har den ambition at vælge nogle af det mest kompetitiv specialer, som neurokirurgi, plastickirurgi, othorpaedic kirurgi. Til dem der gerne vil prøve og lykkes, more power to you, men man kommer ihværtfald til at miste par år.

Hvad er IMG?

apopov

IMG - jeg tror der menes: International Medical Graduate
http://www.cimg.info/

Hejsa alle sammen i stuen

Det er da ret interessant at høre jeres meninger her. Er helt enig med de fleste, og det dejligt at se at man kan “se sig selv” i uddannelsen.

Et råd fra mig: Glæden kan score pengene, og her mener jeg: Når lysten og glæden er der ved et uddannelse, så f*** pengene! :smiley:

Nu må folk jo selv vælge, hvorfor de vælger at bliver en studmed, men jeg vil give dig fuldstændigt ret A.B… Det er heller ikke pengemotivet, der driver mig til, at gerne vil studere medicin…
Som et gammelt ordsprog siger. “Lad dine penge være din tjener, ikke din herre”… :stuck_out_tongue:

Jeg ved ikke om der er noget jeg fuldstændigt har misforstået… men det er da ikke medicin man vælger hvis ma vil tjene mange penge? Vælger man ikke næsten medicin på trods af at lønningerne ikke er særligt gode i forhold til arbejdsindsatsen?

Jeg kan da i hvert fald komme på en del uddannelser hvor man kan tjene mange flere penge og meget hurtigere. Hvis jeg var sådan en der gerne ville tjene kassen ville jeg i hvert fald aldrig vælge medicin, så ville jeg nærmere skaffe mig en bog ala programmering for dummies :wink:

I udlandet kan man tjene ganske godt som læge. Og lønnen er da heller ikke den laveste, jeg kan forestille mig, herhjemme :slight_smile: .

apopov

narj… men det er jo ret besværligt at komme til at arbejde som læge i udlandet (hvis man vil noget mere exotisk end scandinavien)… og nej lønnen er ikke lav… det virker bare skægt når folk snakker om de her pengegriske personer der kun læser medicin for pengenes skyld… for så er de da lidt fjollede… hvsi det kun er penge man vil have… er der da andre hurtige og nemmere måder at få dem på :slight_smile:

Lige meget hvad, må man da give apopov ret i, at læger ikke er dem, som tjener mindst… Lønnen er da ikke værst… Men det er da rigtigt som du siger Mackie, det skal ikke være for pengenes skyld, man vælger at blive læge. Der findes da langt flere økonomisk givende job, samtidigt med at de alle sammen har kortere uddannelsestid end medicinstudiet… Grunden til at så mange tror, at man tjener så godt som læge, er nok at de kun hører, hvad overlæger tjener… Det er da ikke unormalt, at de tjener 60-70 tusind om måned og måske endda endnu mere… De glemmer nok bare, at det kun er den sidste del af deres karrierer, hvor de tjener så meget, og ikke hele vejen igennem… Der er nok også mange, som har en forestilling om at nærmest alle læger bi-jobber, og derved har en ekstern indkomsts kilde. Jeg synes ofte man hører om folk, som har den forestilling…

Erkender mig enig med Mackie :up: