Læger der hjælper familie og venner?

Ja, det er sjældent der er sager om tvivlsomme journalister… Det er nok svært at kiggge indad…

[quote=“frold”:2j1byfqv][quote]Tror I virkelig at problemet er så stort?
Jeg kan ikke se det skulle skabe de store problemer og forskyde ventelisten for andre patienter så meget at de ville få for sen behandling…[/quote]
Jeg har en gang stået - i klinik under studiet - til OP af en hammertå. Det var en kollegas hustru. Men hvor længe hun har ventet og om hun er kommet frem i køen skal jeg ikke kunne sige. Men jeg undrede mig meget over situationen den gang.[/quote]

Frold, det siger da overhovede ikke noget om problemets omfang… tror ikke det er slem

[quote=“mgybel”:3zw1gjks]… ikke enig! Hvis problemet er af beskedent omfang, så er det ligegyldigt. Altså hvis der er tale om at fire læger har skaffet deres pårørende en hurtig operation, så er det fuldstændig irrelevant at bekymre sig om.

Medmindre der er tale om en generel tendens, så betyder det ikke en disse i det store billede - det store problem i denne sammenhæng er medierne, der som altid formår at benytte lejligheden til at svine lægestanden til - for det må man gerne. Så det har giver læger dårlig PR, og det er naturligvis trist…

  • Mikkel[/quote]

Problemet ligger vel i om det går ud over nogen, ikke i hvor mange som gør det… kan slet ikke se det er et problem at Fru Hansen venter en uge el. en dag mere på sin operation, så længe det ikke går ud over kvaliteten af behandlingen, og den mulige heldbredelse.

Jeg synes da, at det er dejligt, at almenbefolkningen finder ud af, at lægestanden også består af almindelige mennesker med almindelige reaktioner. Og alt det der vrøvl om lighed hører da vist hjemme hos socialdemagogerne. Det er yderst typisk, at sådanne småproblemer skal blæses ud af alle proportioner, og jeg kender personligt en DR journalist, der kunne holde lange foredrag om pressens mere eller mindre bevidste fordrejning af virkeligheden. Tag Jer nu lidt sammen, venner. Hvor mange gange har I selv stået ude i klinikken med en patient, der er er kommet forbi ventelister pga. kontakter?? Jeg har sq ikke endnu, og jeg har trods alt arbejdet som lægevikar i mere end 2 år. Hvis den statistik holder bare nogenlunde, vil jeg kalde det et meget lille problem. Jeg så også to psykiatri brugere i TV, der kunne berette om uhyrlig behandling indenfor psykiatrien. Det gav anledning til, at en eller anden ligegyldig DF’er ville have undersøgt hele social- og sundhedsbranchen. Alle de der tåbelige undersøgelser koster en forbandet masse penge og fører meget lidt med sig. Jeg har iøvrigt heller aldrig oplevet nogen psykiatriske patienter, der ikke blev behandlet med respekt.

Men tag nu dette med en gran salt. TV2 syntes her for næsten nøjagtigt et år siden, at turnuslæger ikke skulle arbejde - dette sagde de selvfølgelig ikke bogstaveligt, men skrev at medicinstuderende, 3½ før de blev færdige med deres uddannelse, startede som vikarer - og dette var selvfølgelig problematisk - en alvorlig forringelse af patientsikkerheden. Hører i det turnuslæger og vikarer på 8. semester, I er en trussel mod patienterne!!!

Så tag det nu lige med en gran salt.

Ville være sjovt hvis regeringen tog det meget alvorligt og afskaffet turnus som følge af nyheden :shock: