Læger scorer kassen på at rejse

Her kommer et indlæg om dansk smålighed og dobbeltmoral.

Tænk at Politiken kan skrive i en sådan usaglig og barnagtig tone og helt glemme (se her Niemann) arbejdsmarkedets fribevægelighed. Jeg har sjældent læst en så skinger artikel på pol.dk. Ja, døm selv.

Må jeg opfordre alle mine kollegaer om kollektiv tavshed overfor den danske presse - de kan simpelthen ikke finde udaf at skrive sagligt om den danske lægestand tiltrods for det arbejde vi ligger for dagen. Forsmåede storerygende og lettere alkoholisrede (for at blive i den skingre tone) journalister - tag jer sammen!

http://politiken.dk/indland/article230307.ece

Jeg er imponeret, jeg har aldrig set en så drejet og snæversynet artikel.

Man skulle tro at den var skrevet en tysk propaganda minister Hr…

[quote]Hun kalder det »uhensigtsmæssigt«, at danske læger overhovedet får lov at rejse ud som vikarer, når der er så hårdt brug for dem i Danmark.
[/quote]

Jeg synes det er “uhensigtsmæssigt” at der er folk som taler før de tænker. Mon de tager mit pas efter akut pt. i dag, eller skal jeg først aflevere det til lægeløftet på fredag?

Held og lykke med eksamen, og tillykke på fredag.

mvh
svend

De har tilsyneladende tænkt sig at køre lidt videre med det på Politiken og i K…

http://politiken.dk/indland/article230412.ece

[quote]Mon de tager mit pas efter akut pt. i dag, eller skal jeg først aflevere det til lægeløftet på fredag?[/quote] Hmm. Duer ikke. Man kan jo godt tage til Sverige uden pas.

Fodlænker kunne måske være løsningen. Og så en alarm så bommene ikke kunne åbne, når man kom over broen. :smiley:

Og held og lykke/tillykke alt efter hvor langt du er nået.

@oldmunk: hvilket sådan set er fint nok, hvis de bare når frem til en ordentlig løsning (aka ikke mere stavnsbinding, men måske lidt bedre løn kan lokke læger i yderamts-fælderne)…

Pisk eller gulerod, pisk eller gulerod…

@Skovsen

Jeg synes også, at det er “fint nok”, at man finder en løsning på lægemanglen, men jeg synes, at der bliver lagt lidt op til en form for “stavnsbindings”-løsning, når en medarbejder i forbrugerrådet mener, at det er uhensigtsmæssigt, at lægerne “får lov at rejse ud”. Jeg er klar over, at kvinden ikke er politiker, men alligevel er det da en lidt besynderlig udtalelse. Hvad skal det lige føre til?

Det er vel bare udbyd og efterspørgsel - bare spørg håndværkere de gør jo det sammen. De mødes på broen mandag morgen og fredag aften. Jyderne tager til kbh, og kbh’er tager til jylland. Derved kan de trække store diæter og andet.

Nu må de holde op. En mangelvare har alle dage været i højkurs, om det så gælder guld, olie eller en Sosu ass.

Man kunne, som nogle af jer nævner, kigge indaf i stedet. Sikre nogle ordentlige arbejdsforhold - så skulle folk nok blive. Hvorfor både arbejde i et skidt klima, hvor man ikke kan sikre ordentlig beh., gå til luderløn og se sin 7 årige yngre bror, som elektriker tjene mere end en… Når man kan prøvekræfter med det store udland.

Hvis man udbetalt overarbejde ville det nok løse en del. Jeg har haft fri i uge 1 og har fri i uge 5 grundet overarb. Var jeg arbejdsliderlig - kunne jeg have taget en tjens i udlandet i mens.

Nej hejsa Norge here I come…

Btw så er 800.000 ingen ting - Norge lokke med 120.000 om mdr - her taler vi ikke spec.læge, dog 60+ timers arbejdsuge!

Money, location, lifestyle - vælg 2

Så mangler vi bare Birthe Skaarup (DF) på banen med et udrejseforbud for alle med kørekort til receptblokken, samtidig med at nordiske medicinstuderende i Danmark først får fjernet fodlænken efter 7 års ophold.

Visse forbruger"politiske" medarbejdere i Forbrugerrådet må komme ud af deres betonkommunistiske planøkonomitænkning og visse småtbegavede, blonde MF’ere skal lære at tænke selv. Jeg har ikke hørt værre vås siden Niels Høiby sidste litterære eskapader.

Udover alt det økonomiske i det her er der jo også det faglige. Jeg tror ikke danske læger ville være særligt interessante at lave forskningsudveksling med, hvis de er nød til at sige nej tak, “for det må jeg ikke for mor”.

Udover det er det jo sindssygt, at “journalisten” sammenligner det med landsforræderi at tage udenlands. Man kan jo rent faktisk lære noget i udlandet, men som det, vist nok, er sagt her på sitet før burde journalister ikke beskæftige sig med tind de ikke sætter sig bedre ind i.

vh

Michael

De fleste mennesker, som arbejder i ikke-lægelige professioner vælger vel kun 1. Vi er vel privilegerede når vi kan vælge 2 :smiley:

Og samtidig er den danske regering på charmeoffensiv i Polen og Tyskland efter ingeniører og læger for at dræne det tyske og polske samfund for viden. De lokker med højre løn i dk og lavere arbejdsuge - må vi så ikke for en periode flygte til endnu højre løn og endnu højere arbejdsuge? Jo endnu, men vi får se hvor længe…

Måske er det på tiden for den danske regering at ændre sin perspektiv og gør landet til en mere attraktiv sted at arbejde som læge. En nylige undersøgelse fra NEJM viste at der er 21000 residency positioner til kun 16000 medical graduates i US, hvilken egentlig betyder at resten er fyldt af udenlandske læger hvert år. Jeg vider ikke hvordan de gør det, men det kunne jo være klogt for den danske regering at lave en undersøgelse af hvordan US tiltrækker alle de glimrende læger fra kloden. Penge er ikke den eneste incitament til alle, der er også opsøgning af viden, uddannelses kvalitet og meget mere.

USA trækker altså 5000 læger til landet årligt skal det forstås? De uddanner selv 16000. Det er 17 tiltrukket læge/mio, og 53 uddannede læger/mio. I DK udannes der 360 (antal turnusnumre) læger vinter 07, svarede til 67 læger pr HALVÅR.

Og det skulle undre mig meget om vi i DK ikke tiltrækker mere end 92 læger fra udlandet pr. år. Mere eller mindre samtlige afdelinger jeg har været på har haft en praktikant (det hedder de vist). Jeg tvivler på at det danske hospitalssystem overhovedet kan magte flere læger fra udlandet.

Befolkningstal fra Wikipedia.
USA 300 mio
DK 5,4 mio

Man kan undre om de snart kan finde flere områder at begrænse lægers frihed på…? Gad vide hvorfor det er OK at stille krav til læger om hvor de skal bo og arbejde, men ikke til andre grupper i det Danske land?

Personligt synes jeg, at det er et moralsk problem, at manudøver den slags forskelsbehandling, blot fordi man ikke ønsker at betale det det koster at få folk til at arbejde frivilligt mere, så hullerne kan fyldes ud. Moral er godt, men dobbeltmoral er dobbelt så godt, så vi holder højt på den personlige valgfrihed på arbejdsmarkedet - lige indtil det bliver dyrt for os… ynkeligt!

  • Mikkel

En ret stor del af “problemet” kunne vel løses ved at vi fik lov til at få vores overarbejde udbetalt… Jeg vil da hellere sove i min egen seng og så tjene en smule mindre end at rakke til Norge/Sverige hver gang jeg har en fri-uge i vagtplanen… Man kunne jo forestille sig at det blev valgfrit om vi ville have overarbejdet udbetalt eller afspadsere… Det vil nok ikke løse problemet helt, men vil da vel give noget i retning af at holde på de læger der vikarierer i udlandet… Mht. til de læger der i en længere periode vælger at tage et job på en udenlandsk afdeling/klinik - så kan der vel ikke på nogen måde være noget galt i det! Det drejer sig jo - bl.a. om, at få nogle nye input og noget ny viden/teknikker, som man så senere kan tage med sig hjem til Danmark (hvis det altså er det man vælger…)

Men næ, nej - lad os endelig få stavnsbundet alle de suspekte personager, der flygter fra DK efter endt uddannelse, herunder også piloter, Air Trafic Controllere, læger, sygeplejesker, håndværkere, avisbude mv. Lad os i det hele taget indføre arbejdstvang i landet, hvor det offentlige beslutter, hvor og med hvad hver enkelt skal arbejde… Det må være løsningen… Og så i øvrigt skyde alle dem, der ikke biddrager nok til samfundet… :twisted:
[/skingert]