Lægevagt i turnus

Er der nogen der ved om det er muligt at køre lægevagter som turnuslæge og i så fald om det er muligt i samtlige praksisser eller kun enkelte?

Hvilken region er du i? I Region syddanmark skal man være i hoveduddannelse til alm mediciner og med bestået lægevagtskursus før du kan køre lægevagter.

Jeg skal ikke kunne svare for andre regioner.

Spørg mig igen den 15. oktober efter kl 12.40 :slight_smile: , men jeg regner med hovedstaden. Nogen der kender de lokale forhold der? I øvrigt er anbefalinger/frarådelser af de gastro- og ortopædkirurgiske afdelinger i København meget velkomne…

Du skal nok ikke regne med at komme til at køre lægevagt i RegionH som turnuskandidat af flere årsager:

  1. Du har ikke autorisation til selvstændigt virke, dvs. en anden læge skal være fagligt/juridisk bagstopper for dig
  2. Udbud og efterspørgsel - almenmedicinerne (de praktiserende læger) sidder næsten alle steder med forhandlingskompetencen overfor Sygesikringen. Når almenmedicinerne administrerer lægevagtsordningen, så bestemmer de også, hvem der er egnede til dette arbejde. Typisk vil det netop være speciallæger i almen medicin eller læger i hovedudd. til almen mediciner, som kan indgå i lægevagtsordningen

Med andre ord: du må nok finde et andet bijob - der er rigeligt at komme efter, hvis man er frisk

ad anbefalinger: det er som vinden blæser, hvis du ikke er bange for at smøge ærmerne op og udvise initiativ, skal du nok få en turnus. Alt er hårdt i starten, selv på de bedste afdelinger.

Kan du evt. komme med eksempler (på bijob for turnuslæger)?

Almen praksis er altid 2. delforløb i kbu, så det er da oplagt at tage tilkaldevagter/weekendvagter på den afdeling, hvor man har første halvdel af kbu :slight_smile: