Lægevikariat og anciennitet ift. KBU

Det er lidt et long shot, men titlen er vel forklarende nok i sig selv. Jeg har arbejdet som lægevikar i snart 3 år, og skal til at påbegynde KBU. Kan førstnævnte medregnes som en del af anciennitet ift. KBU’en?

Det korte svar er nej, det skal du ikke regne med.

Altså hvis din forventning er du kan forkorte din KBU grundet tidligere lægevikariatserfaring.

KBU er en uddannelsesstilling - således er der nogle krav til denne stilling. Du kommer på nogle KBU specifikke kurser, men der stilles også en mere erfaren kollega til rådighed i afdelingen, med hvem du har flere samtaler: minimum en introsamtale, en midtevalueringssamtale og til slut en afsluttende samtale. Optimalt har i en løbende dialog og også gerne flere vagter sammen.

Desuden må du udfra afdelingenssynspunkt nok betragte din arbejdskraft som efterspurgt, således er det meget lidt sandsynligt at afdelingen vil give afkald på dig. Det har tidligere (jeg er ikke længere opdateret på det punkt) været meget svært at få merit for f.eks. introstillinger i andre specialer godkendt som del af speciallægeuddannelsen. Eks: Du har introstilling i psykiatri og i din speciallægeuddannelse til almen medicin skal du være 1/2 halvt år på psyk - herved kan du søge merit. Videreuddannelsen vil gerne give merit, men afdelingen vil ikke give dig fri. Om reglerne er ændret ved jeg ikke - men det var nogle af de kampe jeg var med til at tage som HU-læge.

Det der kan blive din fordel er dog din kliniske erfaring, så du med mere ro i maven kan gå ind i afdelingen og lave et godt stykke arbejde. Denne ro kan du bruge til andre ting: forske i afdelingen, begynde at planlægge hvad du vil efter din KBU, skrive en artikel eller kasuistik eller andet.

Jeg er ret sikker på at anciennitet ifht løn først starter fra det øjeblik du får autorisation. Så hvis du har arbejdet som studerende, så tæller det slet ikke med.

Men ring til yngre læger, de ved alt muligt :slight_smile:

1 Synes om

Ahh på den måde :smiley:

Der tænkte jeg i nogle andre baner.

Der skal du nok holde pre- og postgraduat arbejde for sig… Men du kan da kontakte YL.

https://www.laeger.dk/anciennitet-yngre-laeger

Du kan tidligst have anciennitet fra den dag du har bestået sidste eksamen.