Lægevikaritat

Hej

Jeg læser i øjeblikket på 8. semester og overvejer inden for den nærmeste fremtid at søge et vikariat. Jeg har ikke haft vikariat før, så jeg vil gerne have et par gode råd med på vejen. Jeg er er hovedsagligt interesseret i et vikariat på en medicinsk afdeling og vil høre om der er nogle specifikke afdelinger som er bedre at søge end andre i forhold til at der er tale om et førstegangs vikariat og min kliniske erfaring derfor er begrænset - er der vikariater på nogle afdelinger som er “lettere” end på andre når man er førstegangs vikar?
Desuden vil jeg høre om nogen ligger inde med eksempler på ansøgninger, som jeg evt. må se?

Mvh. Katrine

Ortopædkirugisk på vejle har jeg hørt godt om som “begyndervikariat”… Men nu fremgår det ikke lige hvor du er fra…
Men spring da bare ud i et medicinsk hvis du har mod på det…

Gå endelig i gang med medicinsk vikariat. Det vil helt klart gøre dig mere klar til den store “slut-eksamen”, da du får et bedre klinisk blik, og patienter at “hænge” sygdommene op på.

Har selv være i vikariat i svendborg og esbjerg medicinsk afdeling inden jeg blev færdig i sin tid. Der er dog meget der kan have ændret sig siden - men det var gode steder… Esbjerg er stadig godt… men ved ikke om de mangler… send bare nogle ansøgninger uopfordret :slight_smile:

Mvh Lars

Hej,
Du skal bare gå krig med det. Bare til at affyre pæne mails til ledende overlæger på nogle medicinske afdelninger, som regel er det meget nemmere uden for de store byer.
Læser du på KU? til tiden er det sværare at få vikariater generellt omkring hovedstaden. Men spørg rundt, det kan være at man spørger på det rigitge tidspunkt. Det er meget timing her. Spørg de steder hvor du har været i klinik?
Har venner som har været på Holbæk, Nykøbing Falster (de har tit vikariater på alle afdelinger), Frederikssund. Desuden kører der mange lægervikarhold inde i byn. Vejle, Esbjerg, Hjørring, Thisted, Svendborg, Herning, Aalborg er andre steder som folk har været på. Kig på sygehusens/afdelningens hjemmesider.
Hvis du er på KU, så vent måske tils du er færdig med 9.sem. Du rykker dig langt mere kliniskt der og bliver bedre rystet. Men der er ikke rigtigt noget i vejen for det, jeg kender flere, inklusiv mig selv som har været ude i specialer hvor man ikke har haft de kliniske kurser.
Vedr. ansøgning, så skriv et kort CV, lidt om dig selv, hvor du har været i klinik og hvad du lært der.
Det er først i dit vikariat du lær dig “faget” og man lær virkelig MEGET.
held og lykke med det

Tusind tak for tilbagemeldingerne. De er særdeles nyttige. Jeg læser på SDU - men jeg overvejer dog hovedsagligt at søge i det midt/sydjyske, da jeg selv kommer fra det område.
Ang. ansøgningerne. Jeg har allerede sendt et par uopfordrede ansøgninger, men har ikke vedlagt en karakterliste -har I vedlagt Jeres karakterliste med i ansøgningerne eller er det omsonst?

[quote=“Rewq07”:1hykupkp]Tusind tak for tilbagemeldingerne. De er særdeles nyttige. Jeg læser på SDU - men jeg overvejer dog hovedsagligt at søge i det midt/sydjyske, da jeg selv kommer fra det område.
Ang. ansøgningerne. Jeg har allerede sendt et par uopfordrede ansøgninger, men har ikke vedlagt en karakterliste -har I vedlagt Jeres karakterliste med i ansøgningerne eller er det omsonst?[/quote]

Har haft 2 vikariater, et medicinsk og et psyk. Ved det medicinske sendte jeg faktisk ikke en rigtigt ansøgning afsted (Bare en mail med noget henad: Jeg går på 9. sem., ønsker mig lægevikariat. Har i et?). Ved det andet nåede min ansøgning aldrig frem, men fik vikariatet alligevel. Ved ikke om det har ændret sig siden da:-). Så ingen af dem har nogensinde set mine karakterer. Men umiddelbart ville jeg sende dem med, af den simple grund at man plejer at gøre det ved andre jobs. Om de så kigger på dem er nok tvivlsomt. Men når du nu har sendt ansøgningerne afsted ville jeg bare læne mig tilbage og vente på svar.

Mvh. Christian