Lærebog i pædiatri?

Står og skal vælge en (dansk) lærebog i pædiatri.

Umiddelbart ser jeg to muligheder:

1. Praktisk pædiatri (Schiøtz/Skovby)
  2. Pædiatri (Hertz/Yssing)

Efter at have læst i Studmeds bogforum er jeg mest varm på nr. 2, men er kommet i tvivl om hvor gammel den reelt er. Bogpriser.dk angiver 2. udgave som værende fra 2004, mens Studmed skriver 1997 (og ISBN er identiske).

Min frygt er at “2004-udgaven” bare er 1997-udgaven i nye klæder, uden ændringer/opdateringer. Og at bruge en lærebog fra 1997 er måske ikke lige sagen, eller hvad?

:?: Er der nogen der kender de “to” udgaver, og ved om de reelt er ens?
:?: Og hvad med brug af en 1997-lærebog - er det for langt ude?

De fleste læser efter Praktisk Pædiatri. Nogle vælger den engelske “Pediatrics” (kan desværre ikke huske forfatter)…

Selvom den af nogle bitre studerende har fået tilnavnet Upraktisk Pædiatri, synes jeg den danske var ok. Jeg blev eksamineret efter den…

Jeg læste primært efter den engelske “Illustrated textbook of pediatrics” af Lissauer, og supplerede med de to danske lærebøger som du nævner. Jeg var dog ikke imponeret over bøgerne. Den ene er ikke bedre end den andre; alle tre bøger har mangler/fordele. De skulle dog være pensumsdækkende (ikke helt sikker hvad angår Praktisk pediatri, spørg afdelingen).

En helt anden bog jeg kan anbefale er: Lecture notes in pediatrics af SR Meadow. Meget velskrevet, men med mindre tekst end de tre øvrige bøger. Bogen gav mig et klart bedre overblik over faget.

God fornøjelse med kurset.

“Pediatrics at a glance” kan også anbefales - gav noget mere symptomorienteret overblik end Praktisk Pæd.