Læringsmål

Hej, jeg skal snart til eksamen på modul 1 på SDU, og vil gerne vide, hvordan man skal vægte læringsmålene? Er det en god ide at besvare dem under læseferien, eller skal jeg bare læse dem og være klar over, de er der? Og så vil jeg også gerne - til de kommende moduler vide, om det kan anbefales at besvare målene løbende gennem studiet?

Hej æble.
Som udgangspunkt er alle læringsmålene pensum. Spørgsmål, der stilles til eksamen har rod i pensumlisten.
Læringsmålene vægtes efter hvilket kompetenceniveau, de er inddelt i. Der er tre niveauer:

Niveau 1 Angive/definere/beskrive/identificere
Niveau 2 Forklare/anvende/redegøre for
Niveau 3 Analysere/diskutere/vurdere

Jo højere niveau, desto mere detaljeret skal du kunne det enkelte læringsmål. Dine undervisers (fx Anettes) slides er et rigtigt godt redskab, da de som oftest angiver hvad du skal kunne og i hvilken detaljegrad du skal kunne det.

På første modul skal du lære, hvordan du lærer. Du kan godt trække på ældre studerendes erfaringer, men vigtigst er, at du danner dine egne erfaringer.
Som regel vil jeg sige, at det er en god ide at du besvarer dem og husker hvad du har svaret, da som tidligere nævnt, har eksamensspørgsmålene rod i pensumlisten. Du vil måske ikke kunne nå at besvare alle lige fyldestgørende, men det er meget vigtigt at du har forsøgt og har dannet dig et indblik i hvad der kan spørges om.

Til dit sidste spørgsmål - det er igen en smagssag. Hvis du følger med i de daglige undervisningstilbud (fx forelæsninger, holdtimer og histologitimer) skulle du gerne være godt med på læringsmålene uden at du reelt set besvarer dem. Du kan så i læseferien besvare læringsmålene efter hukommelsen og supplere, hvis du du mangler noget.

Tak for dit svar, men det virker ret omfattende, at skulle besvare dem i læseferien?

Jeg tror du vil blive ganske overrasket over hvor meget du egentlig kan! Læringsmålene vil dermed også give dig et indblik i hvad du mangler og hvad du måske ikke helt har styr på - og det er netop dét, der er det vigtige.

Slutteligt vil jeg blot sige at det jo naturligvis ikke er noget “krav” at besvare læringsmålene. Men det forventes, at du ved modulets afslutning kan det, og det viser du i form af en eksamensbesvarelse :).