Læse fag op - HJÆLP?

Hejsa!

Jeg står og vil søge ind på Medicin i året 2022.
Dog står jeg og mangler disse fag:
Mat B til A
Fysik 0 til B
Kemi C til B

Umiddelbart så vil jeg h’erne starte på nogle GSK fag her til marts, da jeg pt er i udlandet.
Dog står der på Aalborg gyms hjemmeside at tage både Mat og Fysik som GSK turbo fag er for meget. Dog kan jeg se at man snildt kan tage et fag fra 8-12 og et fra 12-16.

Ville dette være for meget?
Og efterfølgende vil jeg læse kemi op i sommeferien. Man kan vel godt søge ind selvom man mangler kun Kemi?

Det er alt sammen lidt forvirrende, men jeg er først hjemme fra udlandet til marts. Men jeg vil så gerne søge ind til år 2022!
Desuden synes jeg fysisk fremmøde er et plus for mig

Håber i kan hjælpe mig

Hej @Sofie1715

Søger du kvote 1 eller kvote 2?
Husker svagt at det i kvote 2 skulle alle fag være bestået inden ansøgningsfristen til kvote 1, men det er 10 år siden. I hvert fald vigtigt at undersøge reglerne.

I øvrigt er en arbejdsdag på 8 timers undervisning + lektier vel acceptabelt, det bliver ikke meget anderledes på studiet hvor du snildt skal læse pensum på over 100 sider fra dag til dag.

Pøj pøj med det hele
Mignon

Hej Sofie

Jeg ved ikke det store om at søge ind på kvote 2 så for nemheds skyld antager jeg, at du søger ind på kvote 1.

Såfremt du gør det synes jeg slet ikke det lyder urealistisk. Dine karakterer i fagene vil ikke tælle med i dit snit og du skal altså “blot” bestå fagene for at kunne søge. Med det in mente synes jeg det lyder overkommeligt.

Min største bekymring ville være hvorvidt Aalborg gym giver dig lov til at læse begge fag samtidigt, men der må du lige snakke med studievejledningen og forklare din situation. Hvis det ikke kan lade sig gøre kan du eventuelt læse et af fagene op online, måske endda på en anden skole. Det skal i hvert fald nok være muligt på den ene eller anden måde.

I forhold til sommersupplering så kan du sagtens søge ind (og blive optaget) alligevel. Du bliver så “betinget optaget” og så skal du bare sende dokumentation når du har bestået faget:)

Held og lykke med det hele
Mvh. Sofus

Hej Sofie!

Har du tænkt på at hvis du begynder på GSK til marts så kan du risikere at komme op i fuldt pensum (fuldt pensum i mat på A niveau er en ordentlig mundfuld).

Iøvrigt er suppleringskurser enormt fine, da de er meget målrettede (og måske mere aktuelle i forhold til det studie man søger ind på, end fx at tage kemi på GSK). Så hvis man giver den gas i august måned bør de være til at bestå!

Mvh.

Michael

Hej Sofus.
Kan det passe at mine fag ikke tæller ned i mit snit?? Det ville hjælpe mig meget hvis de ikke gjorde? Men mener at jeg har læst at de tæller, da jeg jo læser fag op som er et adgangsgivende krav til uddannelsen.

Jeg tager også en snak med dem Aalborg gym om det på mandag da de jo har efterårsferie pt. :slight_smile:

Hej Michael.

Ihh ja jeg er nemlig lidt bekymret for det, da det jo er en del! Og på Mat B scorede jeg “kun” 7 og 10, så det er ikke mine stærkeste fag.

Suppleringskurser mener du SOF ? Dette ville betyde at jeg først kunne søge ind til år 2023.
Så ville jeg lidt føle at jeg “mister” et år, som jeg kunne have brugt med at læse.

Tak for svar!

Mvh.

Sofie

Hej igen.
Ja, gennem hele min gymnasietid fik jeg også at vide, at karaktersnittet blev nedjusteret, men reglen er blevet udskudt sådan at den kun gælder for folk der bliver student efter 1. maj 2022.

Der står mere om det her: Nedjustering af karaktergennemsnit | UddannelsesGuiden

Mvh. Sofus

Hej igen!
Tak for svar.
Måske læser jeg det forkert. Men da medicin kræver de specifikke fag som adgangskrav. Så betyder det vel at det vil blive nedjusteret, hvis man får lavere karakterer end ens originale karakter?

Tak for hjælpen

Mvh
Sofie

Det er det den nye regel siger ja, men da “du har afsluttet din gymnasiale eksamen før den 1. maj 2022, er du ikke omfattet af den nye regel om nedjustering”.

Den gælder altså ikke for dig:)

1 Synes om

Gud. Jeg har altid troet at det talte hvis det var et adgangsgivende fag… Du har da lige reddet hele min verden :wink:

Da jeg har en HF og ikke har fysik i forvejen - så ville karakteren stadig ikke have betydning?

Nej det vil den ikke:)

1 Synes om

Nej jeg tænkte faktisk på universitets egne suppleringskurser (men de udbydes måske ikke på medicin).

Jeg kan huske jeg læste mat/fysik et år på AU og de mente at jeg skulle suppleres i fysik. Det var tog hele august måned på AU hvor man havde fysik hver dag fra kl. 8 til sen eftermiddag og det hele blev afsluttet med en bestå/ikke bestå eksamen).

Det fungerede virkelig fint og da jeg senere begyndte på studiet kunne jeg godt se at de ting vi havde lært i supplerings kurset faktisk var meget relevante i forhold til at læse fysik på AU.

Mvh
Michael