Læse medicin, når man allerede har en kandidatgrad

Kære alle sammen.

Jeg vil høre om, nogen af jer har erfaring med at søge ind på medicin efter at have færdiggjort en anden uddannelse. Jeg kan forstå, at man kan søge ind på et nyt studie 6 år efter, at man har færdiggjort et kandidatstudie. Jeg har sendt en mail til uddannelsesvejledningen men ret mig gerne, hvis dette ikke er korrekt.

Jeg vil desuden gerne høre om, nogen af jer har erfaring med at søge ind på en ny uddannelse i en sen alder. Jeg vil være 30 på det tidspunkt, hvor jeg søger ind.

Mange Hilsner,
Kamilla.

Hej Kamilla

Jeg kan ikke udtale mig om nuværende gældende regler vedr. 2. uddannelse efter afsluttet 1. uddannelse.
Men jeg kan godt fortælle dig at jeg søgte medicin efter at have arbejdet i årevis i en anden branche (relateret til min 1. videregående uddannelse).
Jeg blev optaget på medicin knap 40 år gammel, blev færdig til tiden og er nu en glad KBU-læge. For mig var det ikke fravalg af mit gamle fag, men tilvalg af medicin. Og jeg har ikke fortrydt og kommer nok heller ikke til at gøre det.
Summa summarum, hvis du brænder for det, giv det en chance og se om det kan bære.
Jeg ville ikke kunne se mig selv i spejlet om f.eks. 10 år og vide at jeg ikke turde gøre forsøget, det ville jeg ikke kunne leve med.

Pøj pøj med det
mvh
Mignon

2 Synes om

Jeg har en kandidatgrad i Farmaci, hvilket også var min drømmestudie på daværende tidspunkt. Jeg søgte derfor heller ikke ind på medicin menes, at jeg læste. Jeg er dog ikke så glad for arbejdet som farmaceut, hvorfor jeg også vil søge ind på medicin.

Synes du, at det var okay socialt, at gå på studiet? Jeg tænker, at der var et flertal af yngre studerende?

Nu er du jo en hel del yngre end jeg var og der vil være en del på din alder og ældre. Man kan være social på mange måder og vi gør jo studiet til det vi nu synes passer. Jeg har været åben omkring min alder og synes ikke det har været hindring til at danne mig fine kollegiale relationer.

1 Synes om

Det ser vel ud til at din eneste mulighed for at komme i gang med medicin studiet (i hvert fald inden 6 år) er at tage en medicin bachelor i udlandet, og så derefter prøve at søge ind på kandidaten på SDU eller AAU.

Jeg har samme historie som Mignon.
Du kan sagtens læse en anden uddannelse - faktisk er det i min optik en fordel. I Canada feks er det krav om at man har læst 3 år på en anden uddannelse inden man kan søge ind på lægeuddannelsen (og vist nok også jura)

Hej Mignon

Hvordan kunne du få lov til at læse medicin? Når man læse på KUs hjemmeside, så er det kun uddannelser med ledige pladser som tillader optag af folk, som allerede har en uddannelse?

Mvh
Rasmus

Hej @Rasmus_Brondsted

Jeg havde videregående kunstneriske uddannelser i bagagen, så ingen hindring når de ikke var fra uni (dengang havde man ikke bachelor/kandidat hvor jeg læste, men det har man nu og det er nok en anden sag).

mvh
Mignon

1 Synes om

Hej Mignon

Tusind tak for dit svar. Jeg har selv en kandidat fra det kongelig akademi, og jeg er faktisk den første årgang der blev bachelor :frowning:

1 Synes om