Jeg er en Dansk borger som besluttet sig at læse medicin i Ukraine, pga den høj gennemsnit i DK.
Jeg har nu læst 3 år medicin i Kharkiv i Ukraina. Nu mangler jeg 3 år til som er præget at klinikse ophold. Er det muligt at udføre de kliniske ophold i Danmark? Kan man aftale med hospitaler eller noget ligende mod betaling?
Pga situationen i Ukraine, har universitetet anbefalet os til at udføre vores klinisk ophold i det lande hvor vi tilhører, og resten af undervisningen som ikke kræver fysisk tilstedeværelse vil forgår online?
Hvem skal man kontakte for at fiinde ud af om jeg kan udføre klinisk ophold i danmark/danske hospitaler?? kan det overhovet lade sig gøre?
på forhånd tak
Det lyder som om du er/har taget bachelor delen i et andet land. Du skal måske lige snakke med et universitet/en styrelse om du kan tage/supplere dig til en kandidat-del i Danmark
tak for rådgivning.
Men tror ikke at det kan lade sig gør at supplere, da det står på ku hjemmeside.
Men skal nok give det et forsøg med at snakke med universitets styrelse.
I Ukraine sagde det bogstaveligt til mig.
“U can make the routation in your home country while you are still a student in kharkiv university”
Yup det har jeg. Jeg har også en kandidat i Pharmaci fra dk.
1- Hvis man skal blive optaget på kandidat i medicin i Danmark, så har man ikke første prioritet hvis man allerede har en kandidat uddannelse. DVS man bliver optaget på uddannelse kun hvis der er ledig pladser tilbage.
2- Udover det, så skal de faglige indhold fra bacheloren Ukraine passe nøjagtigt med de faglige indhold som har på bachelor delen i DK.
Hvis man allerede tage udgangspunkt fra punkt 1, så er det næsten umuligt at komme ind på en ledigplads pga efterspørgslen.
I forhold til det med autorisation, som kan vare flere år, så kan du muligvis prøve at søge overflyttelse til andre universiteter, som er inden for EU. Bl.a. Polen, Tjekkiet, Rumænien, da du på den måde muligvis kan søge autorisation i DK efter EU-reglerne. Bare kontakt så mange universiteter du kan, så du kan se, hvad dine muligheder er. Jeg er sikker på der er ledige pladser et eller andet sted.