Læseteknik? forlæsningsnoter?

Hejsa,

jeg ville gerne høre hvordan i læser? :slight_smile:
jeg læser på SDU… forlæsningsnoter + opgivne sider på studyguide + holdtime svar

hvordan læser i? bruger i forlæsningsnoter? :slight_smile:

eller læser i kun det opgivne stof i studyguide??

Er det i løbet af modulet eller op til eksamen du tænker på?

Både i løbet af modulet og op til eksamen…

jeg plejer at læse det sider vi har på studyguide… men kan se det er dårlig stil og kan ende med at bruger flere timer på at lære recpetptor navn og placering mv som slet ikke er optimal til eksamen…

derfor skriver jeg her for at få inspiration til andre måde at læse på!
jeg overvejer at fravælge forlæsninger, men ved ikke om det er egentlig det som de siger der er vigigt?

Måden jeg gør det på(ihvertfald for det meste af tiden :wink: ) er, at jeg tager til forelæsning og prøver at følge med så godt som jeg nu kan, så gennemgår jeg forelæserens slides derhjemme få at se om jeg har fået det hele med og hvis der er noget, jeg ikke forstår slår jeg op på de opgivne sider i bogen for at se om jeg kan finde svar der. Men hvis det er sådan at vi også har holdtimer til forelæsningen, forbereder jeg mig bare rigtig godt til dem og møder op der, og der får jeg som regel det hele med.
Har for længst fundet ud af at det ikke kan betale sig at læse de opgivne sider op, især fordi jeg føler, at jeg ikke kommer til at huske det hele alligevel. Så jeg gør det ihvertfald kun hvis jeg virkelig ikke forstår materialet.
Til eksamen gennemgår jeg hurtigt det vi har lært, uddyber mig i de emner jeg ikke forstod helt så godt og arbejder lidt med dem indtil jeg føler jeg kan det. Så laver jeg ellers bare gamle eksamensopgaver, da jeg løbende har lavet de opgaver vi har fået til holdtimerne.
:slight_smile:

lyder som en rimelig god ide! :slight_smile:

det er nok den bedste måde at priotere på tror jeg umiddelbart…
men hvor langt er du kommet? jeg mener er du allerede over første semester? (så du forhåbentligt har prøvet metoden af og ved af erfaring at det virker og ikke en store risiko? ) :stuck_out_tongue:
og hvad med anatomi? jeg er selv ikke så langt og skal snart igang med anatomi B4 så det vil blive dejligt at få lidt råd til det også…

men altså holdtime noter + eksamens opagvesæt + forlæsningsnoter skal jeg sætter fokus på fra nu af

tusind tak for dit svar :slight_smile:
det er guld værd for mig :wink:

Langt de fleste forelæsninger tager jeg til. Der er faktisk kun en underviser, som jeg ikke føler er tiden værd (er på modul 9 nu).

Jeg lytter efter til forelæsningen. Jeg skriver sjældent noget ned, da jeg ser forelæsningen som en introduktion til emnet, som jeg så kan dykke dybere ned i bagefter. Samtidig giver det mig også en idé om hvad der er relevant i det pensum jeg skal til og læse.

Bruger forelæseren meget tid på at give en forståelse for fysiologien, så ligger jeg også vægt på det. Bruger han 20 minutter på at snakke om to bestemte receptorer, så får jeg styr på dem.

Og ja, jeg læser pensum, men man skal lære at sortere i relevant og irrelevant. Man skal ikke sætte sig ned med en bog, med henblikket på at kunne suge ALT til sig i første gennemlæsning. Et eksempel vil være Langmanns opremsning af gener der styrer udviklingen af kæbepartiet, eller andet lignende.

Læser jeg et afsnit jeg føler er relevant, og samtidig ikke føler det sidder fast, så tegner jeg det for mig selv. Snakker højt med mig selv. De huller jeg har, læser jeg så op på i bogen - inden jeg fortsætter videre i stoffet.

Holdtimerne laver jeg opgaverne til efterfølgende (så har man endnu en måde at se om man har huller, eller afvejet sine prioriteringer korrekt), og så kan man læse op på hullerne igen.

Gennemgår ikke slides, medmindre jeg leder efter noget specifik information, og ej heller holdtimer, medmindre jeg mangler træning i regningsopgaver.

Op til eksamen laver jeg eksamenssæt, og de huller jeg finder læser jeg op på. Men læser ikke hele kapitlet - kun de ting som jeg må have forglemt, eller ikke opfattet som vigtige i gerningsøjeblikket.

Og er der noget finurligt som skal memoreres bliver det som regel lavet op til eksamen, medmindre jeg i løbet af modulet kan se det er et kerneelement at få styr på.

Men hver sin læringsmåde. Det tog mig 2 semestre at få zonet mig helt ind på den rette måde for mig at læse. Nogen skriver, nogen snakker, nogen tegner, nogen læser.

er på 2. år :wink: glad for at kunne hjælpe

okay… jeg siger tusind tak for jeres råd og svar :slight_smile:
værdsætter det :slight_smile:

Hej!

Här kommer ett svar på svenska. Jag läste 5 sem på Panum i KBH och sedan resterande i Sverige. Nu har jag tagit min examen och arbetar som läkare.

Min tips är:

  1. gå inte på föreläsningar. De representerar inte det som kommer på eksamen (tentan, på svenska)-
  2. hold-undervisningern ger inte heller något.
  3. spara energi och läs på egen hand-helst hemma.
  4. Läs inte hela böcker. Läs kompendier. Lav (gör) gamla opgaver / eksamensopgaver!!! Om och om igen!!! Alla du kan finde!!
  5. Lär dig att prioritera. Läs utifrån studiemålen och pensum.

Mitt största misstag de första sem var att jag läste ALLT… sedan lärde jag mitt att prioritera. Och då avr eksamen a piece of cake! :wink:

Min allra sista eksamen var nu i januar och då läste jag kanske 2 veckor (uger) max 2 timmar per dag. Gick fint-fint! :wink: Och jag är ensam mamma dessutom.