Læsning af pensum

Hvordan læser i ? Hvordan lærer I pensum og hvor ved I hvornår man skal afgrøde pensum i alt det læsestof man har?

Jeg bruger kompendier og PowerPoints fra studenterundervisere :slight_smile:

Der skal mere til end det fordi det virker ikke for mig

2 Synes om

Jeg læser ikke så meget i bøgerne. Jeg tager til forelæsning og evt. holdundervisning. Jeg laver anki kort til den enkelte forelæsning og dyrker mere aktiv læring fremfor passiv læring. I starten læste jeg mere og brugte mere tid på studiet. Men pensum hang ikke fast for mig når jeg læste i bøgerne, så derfor skiftede jeg læringsstil.

Jeg mente ikke udelukkende det, men at det hjælper med at understrege, hvad der i bøgerne er pensum.

Det afhænger også meget af faget.

1 Synes om

Jeg er lost i det her studie

Ikke alle perioder på et studie er lige nemme og nogle gange ser tingene mere sort ud end de faktisk er. Husk på hvorfor du valgte studiet til at starte med og klø på.

2 Synes om

For mig er disse ting vigtige:

Jeg fordeler hvert emne over flere dage, dvs læser ikke stoffet samme dag som den tilsvarende forelæsning eller holdtime eller læsegruppesession finder sted. Det er meget givende at sove på stoffet og så genbesøge det igen, gerne flere gange, og så når man læser til eksamen er det hele en slags “nårh ja”-oplevelse

Jeg foretager en masse ‘changes of scenery’ når jeg læser, især i eksamensperioden. En halvanden time på uni, så en café, så på dokk1 og så hjem… på en god dag… for eksempel… Så behøver ikke to læsedage være ens og så kan man underbevidst associere det forskellige læsestof med forskellige atmosfærer. Det er også lækkert med lidt pauser med frisk luft og en gåtur der i sceneskiftet.

Overbeviser mig selv om at det, jeg sidder og læser, er vanvittigt spændende… for det er det jo ;). Når man er oprigtigt interesseret i stoffet glider det nemmere ned. Siger til mig selv “jeg kan IK VENTE med at finde ud af hvordan dog hjertets pacemakerceller egentlig fungerer!!”… eller whatever. Jo bedre maden smager jo mere kan man jo spise og jeg kan ikke forestille mig det er helt umuligt at være reelt interesseret i stoffet, såfremt man har en reel god grund til at være på studiet… der er selvfølgelig mange som er i det bare for titlen/lønnen - som var det jura, hehe

En sidste ting der virker for mig - og som jeg altid opfordrer andre til i det mindste at prøve, er at tage til forelæsning før at have læst pensum og tag INGEN noter; læn dig tilbage og lad som om du er i biffen! Prøv ikke at huske tingende, bare prøv at forstå det. Du kan sikkert huske plottet til en masse komplicerede film og serier… prøv at se pensum mere som et plot. Så når man så læser senere er det nemmere, for man har lidt hørt det før, man ved lidt hvor det fører hen, man kan nærlæse de ting man ikke helt fattede til forelæsningen og nikke genkendende til meget som man faktisk pludselig godt kan huske.

Det tager tid at lære hvordann man lærer… Håber noget kan være til gavn!

4 Synes om

Daværende prodekan på AU (anno ca. 2012) fortalte om en studerende som dumpede ofte og søgte råd til at optimere sin læsning.

Prodekanens råd var:
Når du læser et afsnit i bogen, så skal du forstå og kunne gengive indholdet når bogen er lukket.

Ja, blot en anekdote, men vigtigt at finde ud af hvordan man lærer bedst, planlægge godt (med masser af tid til repetition) og holde sig til planen, indgå i læsegrupper, sætte sig ind i figurerne i bøgerne (som oftest er en opsummering af det man skal huske), og nu om dage er der også masser af indhold man kan finde online.

Og en sidste anekdote fra prodekanen:
husk, det er nok at få 2 og bestå sin eksamen, så har nogen vurderet at du ikke vil slå en patient ihjel.
Når du får 4 skal du fejre det, når du får 7 skal du invitere venner til fest… (frit efter hukommelsen)

3 Synes om

Tjaa. Føler ikke den siger mig noget