Legater og den slags

Hej kære forum

Jeg tænkte på om der er nogen af jer der har erfaringer med at søge legater og fonde om penge til jeres studier. Hvilke legater er der til medicinstuderende? Er der nogle I kan anbefale? Er der nogen I kan fraråde? Synes I overhovedet, at det er en god idé, at få penge ad den vej? Er det besværligt eller er det nemt? Hvad har I gjort?

Osv. osv.

Mvh Martin

Det kan være en svær nød at knække, det med at få legater.
Du skal generelt regne med at du godt kan skaffe legatpenge til en studierejse (forudsat den har et godt fagligt indhold),
eller især til et værdigt forskningsprojekt. Dertil er der mange gode fonde, såsom oticon og højgård.

Til studerende der “lider nød” er det straks sværere.
Det er jo trods alt meningen at SU skal dække de basale leveomkostninger
(virker sikkert fint hvis man lige kan finde noget at bo i til 1500-2000 om måneden :wink: )
Men bortset fra det, så har man som medicinstuderende rig mulighed for at arbejde ved siden af
studiet, således at det faktisk er svært at komme til at lide nød. (Jeg har personligt knoklet røven ud af bukserne
på et grotesk antal nattevagter i en måned af en sommerferie engang, og kom ud med en månedslån på rundt regnet 35.000

  • det tog dog også hårdt, og jeg lagde helt klart over 37 timer/uge i det).

Hejsa allesammen.

Har været igang med at søge legater til en tur til Grønland her i sommers(Denne havde bestemt studierelevant indhold). Der lærte jeg at KU(Ved ikke hvor du skal læse henne), har en del legater, som man umiddelbart kan søge hvis man er “fattig” studerende(mange af dem kan desuden kun søges af medicinstuderende… Hvilket jo gør det mere sandsynligt at få det). Det hjælper nok hvis du har noget relevant at bruge det til, men det var ikke et krav hos mange af dem.

Så hold øje med KU´s hjemmeside. De bliver slået op jævnligt. Til ansøgningen skal du bare bruge en standard formular, som kræver et minimum af tankevirksomhed at udfylde.

Mvh. Christian.

Og så lige mht. om jeg synes man skal have penge af den vej(Og det er jo bare min personlige mening): Umiddelbart synes jeg man skal få et job istedet(Og der er masser at få som stud. med.), gem legaterne til når du skal ud og rejse/forske… Der bliver du ihvertfald glad for dem.

Mvh. Christian

Hej begge to og tak for jeres fine svar…

Jeg overvejer egentligt bare mine muligheder for at komme gennem studiet med skindet på næsen. Jeg er som skrevet andetsteds (for lang tid siden, så I er undskyldt :stuck_out_tongue: ) gift og har to børn, samt fuldtidsarbejde lige pt. og ikke mindst en økonomi der er baseret på det, så mit råderum både økonomisk, tidsmæssigt og geografisk er lidt mere begrænset end for de fleste nyudklækkede studenter. Jeg ville gerne arbejde en masse ved siden af, men hvis jeg også tilnærmelsesvis skal være far OG ikke mindst hvis jeg skal pendle til f.eks. SDU fra København, så kan det være at jeg må trække på alle de økonomiske kilder der er, hvilket kunne være legater.

Så jeg undersøger egentligt bare hvad der eventuelt kunne lade sig gøre.

Endnu en gang tak for jeres indspark :smiley:

http://www.ku.dk/sa/su-kontor/legat/index.html
http://www.so.dk/legat/search.asp

Her er lidt legat-hjælp.
Jeg ville nok ikke sætte snuden op efter det helt store, men det er 100% sikkert et forsøg værd!
:slight_smile: