Litteratur til forbedring af studieteknik?

Hejsa

Jeg er lige startet på SDU 1 semester og synes jeg mangler noget erfaring mht studieteknik og evt teknik til at øge læsehastighed.

Derfor:
Er der nogen der erfaringer med bøger indenfor disse emner de kan anbefale?

\Thomas

Tag speed?
Søg på forum…der er noget som hedder “PQ4R”

Linky:
http://user.chollian.net/~suhlove1/level/skill_47.htm

Jeg mener der på SDU i starten af hvert sem. er et hurtiglæsningskursus der ikke koster al verden.

Jeg har selv deltaget i det hurtiglæsningskursus, og jeg kan ikke anbefale det.
Hvis blot er en nogenlunde habil læser tror jeg ikke man får så meget ud af det.
I stedet kan jeg anbefale “the speed reading book” af tony Buzan, som er en udmærket bog, hvis man blot gider at bruge tid nok på det.

Endnu et link:
http://www.muskingum.edu/%7Ecal/database/

Jeg har aldrig brugt det.

Min bedste erfaringer er:
Læs
*undervejs skriv noter
*lav huskekort
*Tænk altid hvorfor
Eksamens læsning:
*Læs stoffet igennem igen, igen med noter
*Brug huskekort

Og klassikeren:
Kig studiemål igennem
Lav gamle eksamens opgaver, efter du har læst emnet, hvis du ikke kan svare suffitient på opgaven, har du ikke gjordt det godt nok->læs igen.

n.b. Bare husk, at besvarelsen som institutterne giver, er ofte på på niveau med karakteren 10-11

Fra studiestart til studie teknik - Vejen til bedre læse- og notatteknik

En bog skrevet af Jens Estrup & Janne Hovmand Storm

En bog der er nem og hurtigt læst bog. :shock:

Ok, tak for tilbagemelding. Jo flere imputs jo bedre :slight_smile: .

Gundestrup du skriver om at bruge huskekort.
Kan næsten regne ud det drejer sig om at memorere information, men er ikke helt med på præcis hvordan.
Kan jeg få dig/nogen til at skære ud i pap hvordan man laver og bruger huskekort?

\Thomas

Der findes en, syntes jeg, rigtig god bog med titlen. “lær dig selv at lære”. den er skrevet af Bjørn Ringom.
det tager lidt tid at læse den, men man kan virkeligt lære en masse

\rasmus\

tjek
“brug hjernen bedre” Buzan og han har skrevet flere gode. “master your memory” - “mindmap” - how to think like leonardo davinci (m GElb) - til inspiration lærring og selvhjælp - “Dominic O’Brien” “How to Pass Exams: Accelerate Your Learning - Memorise Key Facts - Revise Effectively”,- han har skrevet nogle gode bøger - og han er jo verdensmester i hukommelse “sådan en findes jo”

Det er muligt at huske lige præcist “alt” - selv det mest meningsløse uden sammenhæng,- hvis du vil lære visualiserings teknikker og andre metoder. Tager tid at lære sig - men er ganske brugbart - og sjovt

Det kan være sjovt at ævle løs af udenadslære -
men sjovere at senere tage cases og faktisk kunne bruge det og sætte det i smmmenhæng.