Livet efter medicinuddannelsen

, , ,

Hej,
Jeg har søgt ind på medicin, og vil i den forbindelse høre, hvordan livet er efter uddannelsen? Er arbejdsbyrden meget hårdt? Arbejder man over 37 timer om ugen og varer vagterne over 8 timer? Jeg er klar over det er forskelligt fra afdeling til afdeling, men det kunne være rart at høre lidt de “dårlige” sider af medicin, selvom jeg selv synes den har mange gode sider.

Herudover vil jeg også høre om det er alle læger efter medicin studiet der laver operationer og står med patienter mellem liv og død eller er der også mere stille specialer hvor der ikke indgår operationer?

2 Synes om

Hej du :blush:

Jeg har været læge i 2 år nu og ser stadig frem til at prøve en 37 timers arbejdsuge :sweat_smile: havde 6 mdr på Køge akut. Her hed vagterne 11-18, 8-18 og så AVNV. Hereafter 6 mdr i Almen praksis of nu har jeg så været PhD studerende i 1 år.

Jeg regner aldrig med at skulle operere, men har absolut stået med liv og død mellem hænderne på Køge. Der er helt sikkert mere stille specialer såsom almen praksis. Jeg selv går efter at blive dermatolog :blush:

3 Synes om

I første omgang tænker jeg at du lige først skal optages på studiet :slight_smile: Når du så er optaget venter der 6 hårde og spændende år på dig. At du tænker introstilling, specialer allerede før du overhovedet er blevet optaget på studiet, vil jeg mene er unødvendig stres.

Vil lige give mit besyv med her efter nu 10 år som læge i en perlerække af specialer (nu almen medicin). Det veksler meget afh. af speciale og hvor du er i efteruddannelsen.
Der er specialer med meget nattevagtarbejde og andre helt uden. Der er specialer med stor mangel på arbejdskraft og andre, der klarer sig bedre. Nogle hvor patienterne er ved at dø konstant og andre, hvor man ikke engang skal se patienter. Og så er der alle de alternative veje: industri, uddannelse, forskning m.m.
I mit værste job (6 mdr på presset sygehusafdeling) afspadserede jeg det meste af den sidste måned af min ansættelse og fik til trods næsten dobbelt op i løn den måned pga tidligere overarbejde sfa personalemangel, der ikke kunne afspadseres før (og nej, det var IKKE fedt…) Jeg så dårligt familien i 5 mdr. Det har dog været en enlig svale med så dårlige forhold. De fleste ansættelser har været fint balanceret.
I det fredeligste job havde jeg kun dagtid 3,5 dag om ugen som vikar i en lægepraksis.

De fleste finder en ok balance, men det er altid en afvejning ift faglige interesser, muligheder og familieliv.
Men opsummeret er der så mange muligheder med uddannelsen, at du nok skal finde en hylde.
Ift. de første år efter studiet: normale arbejdstid er som en skrev i anden tråd 37 timer i gennemsnit, men kan variere fra måned til måned. Så der vil være belastede og mindre belastede perioder.

5 Synes om