Livline: Et hurtigt spørgsmål til biofysikken - synapser

Hej med,

Sidder og forbereder det sidste inden eksamen på 2. semester som også omfatter biofysik - et okay fag faktisk.
Men! Så bliver jeg pludselig i tvivl om noget…

I synapser mellem neuroner og muskler sker overførslen af det elektriske signal fra neuronet til musklen ved f.eks. ach eller GABA som ligander. Men nu bliver jeg helt i tvivl (her i eksamensnervøsiteten) hvad der sker i synapsen mellem to neuroner…er det også transmittere som overfører signalet - det må det jo være, men er det så også ach f.eks. eller hvordan?? jeg føler jeg lige har fået en lille hjerneblødning, og svaret er sikkert også ret klart…men lige nu ser jeg det lidt sort…??

På forhånd tak :slight_smile:

Mvh Thomas

Ja det er også forskellige neurotransmittere der transmitterer signalet i synapser. Hvilken neurotransmitteren er forkellig fra sted til sted - nogle er desuden excitatoriske og andre inhibitoriske. I PNS er det primært Ach mens der er i CNS er et utal af forskelligel; Ach, dopamin, GABA, substans P… men det lærer man mere om i neurofysiologi!
Håber det var spar på spørgsmålet…!?
Held og lykke!

Tak for hurtigt svar!

Det var jo sådan rimelig lige til højrebenet. Tak for hjælpen!

Nu må vi se om der kommer flere tråde i løbet af aftene :wink:

Hejsa…

Med fare for at tage fejl har jeg altså lige en lille bemærkning… Sådan som jeg opfatter det oprindelige spørgsmål mener du at der ved overførsler mellem neuron og muskel er både Gaba og Acetylcholin… Det mener jeg nu ikke er helt rigtigt… Endeneuroner overfører så vidt jeg ved da kun Acetylcholin… Men kunne selvfølgelig tage fejl…

[quote=“knæskal”:gghieif7]Hejsa…

Med fare for at tage fejl har jeg altså lige en lille bemærkning… Sådan som jeg opfatter det oprindelige spørgsmål mener du at der ved overførsler mellem neuron og muskel er både Gaba og Acetylcholin… Det mener jeg nu ikke er helt rigtigt… Endeneuroner overfører så vidt jeg ved da kun Acetylcholin… Men kunne selvfølgelig tage fejl…[/quote]

Nej, det har du helt ret i :smiley: