Matematik

Hej! :slight_smile: Jeg har semesterstart i medicin her den 30. januar og jeg var ved at læse den her ‘studyguide’ hvor der står noget om færdighedstræning, brug af lommeregner… ting der vedrører matematik. Jeg har aldrig været fantastisk god til færdighedstræning i matematik (i gymnasiet), hvor jeg har formået at få karakterer omkring 4-10.Jeg vil gerne ruste mig lidt til den type matematik man har i medicinstudiet. Er der en der kan forklare hvilken type matematik man skal være god til? Jeg ved at der både er statistik i medicinstudiet og andre spørgsmål hvor man har brug for at udlede svaret vha. matematisk problemløsning, som minder lidt om fysikken i gymnasiet, hvor man skal regne med frekvens osv… men ja, håber I har forstået mit egentlige spørgsmål her. :slight_smile:
på forhånd tak!

[quote=“venus133” post=80301]Hej! :slight_smile: Jeg har semesterstart i medicin her den 30. januar og jeg var ved at læse den her ‘studyguide’ hvor der står noget om færdighedstræning, brug af lommeregner… ting der vedrører matematik. Jeg har aldrig været fantastisk god til færdighedstræning i matematik (i gymnasiet), hvor jeg har formået at få karakterer omkring 4-10.Jeg vil gerne ruste mig lidt til den type matematik man har i medicinstudiet. Er der en der kan forklare hvilken type matematik man skal være god til? Jeg ved at der både er statistik i medicinstudiet og andre spørgsmål hvor man har brug for at udlede svaret vha. matematisk problemløsning, som minder lidt om fysikken i gymnasiet, hvor man skal regne med frekvens osv… men ja, håber I har forstået mit egentlige spørgsmål her. :slight_smile:
på forhånd tak![/quote]

Der er ikke så meget matematik på studiet som man tror.
1.Semester - Cellens kemiske komponenter. Her skal du kunne regne Hasselbach ligningen. En simpel ligning med logartime-funktionen. Ellers er det begrænset.
2.Semester - Her kommer der endnu flere ligninger, med henblik på membranpotentialer. Nernst ligning f.eks.
3.Semester - Der er intet matematik her.
4.Semester - Metodefag. Her er der statistik. Det kommer du til at gennemgå på semesteret, og ligger alt for langt ude i horisonten til at du begynder at varme op til det fag. Til eksamen på 4.sem er der TPR-regning, men det er simpelt ligning-regning.

Derudover er der selvfølgelig nogle rapporter, hvor der skal store udregninger til. Men det står for det meste i teorien, hvordan.

Repeter isolering. Og lær din lommeregner at kende fuldt ud. Med hensyn til lommeregner kender jeg ikke det kommende. Noget tyder på at man i fremtiden ikke må tage lommeregner med, men får et CAS-program der er installeret på computeren, som man kan bruge (kun en tanke pt).

Peace! :wink: