Mcq 2017

Så er der omtrent 2 måneder til MCQ/UniTest afholdes i Århus og SDU!

Jeg tænkte vi kunne lave en dedikeret tråd, så grænseværdierne for i år og lign. ikke bliver blandet op!

Held og lykke til alle der søger ind!

Sidespørgsmål: Hvis man søger kvote 2 adgang både på SDU og Århus, så skal man kun til prøve et sted. Men kan man så stadig få tilbudt en plads i Århus f.eks. hvis grænseværdien er lavere der? Eller er det mig der er helt galt på den!

Jeg har hørt at kvote 2 prøven i SDU også gælder for Århus nu.

[quote=“Munir975” post=87003]Så er der omtrent 2 måneder til MCQ/UniTest afholdes i Århus og SDU!

Jeg tænkte vi kunne lave en dedikeret tråd, så grænseværdierne for i år og lign. ikke bliver blandet op!

Held og lykke til alle der søger ind!

Sidespørgsmål: Hvis man søger kvote 2 adgang både på SDU og Århus, så skal man kun til prøve et sted. Men kan man så stadig få tilbudt en plads i Århus f.eks. hvis grænseværdien er lavere der? Eller er det mig der er helt galt på den![/quote]

Hvis man søger optagelse både på SDU og på AU skal man kun til MCQ et af stederne. Går man videre til MMI skal man op begge steder. Sådan var i det hvert fald sidste år.

Nu er det jo lige på trapperne.
Jeg søger igen i år, og nu krydser jeg virkelig fingre for, at jeg kommer ind :cheer:
Har du søgt andre steder end SDU?

Hej allesammen,

Jeg er 3.g’er og har søgt medicin kvote 2 på AU og SDU. Jeg har egentlig gjort det for at være dobbelt-sikret, hvis mine eksaminer her til sidst ikke skulle gå helt som forventet. Men jeg håber, at jeg kommer ind via kvote 1 alligevel. Jeg må indrømme, at jeg er blevet lidt skræmt af de eksempler på MCQ spørgsmål, jeg kunne finde og vil derfor gerne høre, om der er nogen, som har prøvet det før, der kunne tænke sig at dele lidt ud af sin erfaring/oplevelse? For mig virker det som om, at det ligefrem er nemmere at score de høje karakter end at gå videre i den test hehe :S :oops: ?

#5
Ud fra egne erfaringer så vil jeg sige ja, det er nemmere at komme ind ved at score de høje karakterer i gym end kvote to.
Kvote to er bestemt ikke en dans på roser.

Da jeg første gang søgte ind, var jeg 1,0 fra at komme ind via kvote 1 på SDU. Det er nu 4. gang, jeg søger.
Det er dog før set, at folk er kommet ind via kvote to på SDU første gang.
Jeg har siden da samlet en masse pluspoint ind til mit CV såsom udlandsophold, frivilligt arbejde og meget andet, som jeg bruger til at søge ind på bl.a. KU. Så for mig har det været/er stadig en kamp.
Jeg håber dog meget på at komme ind i år.

#6
Puha, det lyder da virkelig hårdt. Og 4. gang? Det er sejt, du stadig gider det. Medicinstudiet har været drømmestudiet for mig siden en gang i folkeskolen og er det stadig, men om jeg vil søge ind 4 gange via kvote 2? Der tror jeg, at jeg har opgivet for længst. :ohmy:
Jeg tror bare jeg prøver at give den alt hvad jeg har til eksaminerne og håber på mit snit ikke falder fra nu. Jeg har også søgt standby plads, så hvis ikke jeg kommer ind direkte, som følge af, at mit snit (forhåbentligt ikke) falder, så håber jeg på en standby plads.
Men mange tak for dit svar og 1000 gange held og lykke til dig med det i år! Du er virkelig sej! :slight_smile:

Hej med jer!

Tillader mig at tilslutte jeres tråd her :slight_smile:
Jeg søger selv ind for 3. gang. Skal ind via kvote 2 efter en skuffende gymnasietid, hvor bioteknologi ikke ligefrem viste sig fra sin bedste side med 2 lærere, der ikke kunne snakke sammen og strukturere en god undervisning for os. Så det gik desværre ud over det meste af klassen.

Så jeg har lavet lidt af hvert de seneste år mhp. kvote 2-optaget til alle universiteterne i DK. De er jo vidt forskellige, må man sige (undtagen SDU/AU). Kommer jeg ikke ind i år overvejer jeg stærkt at rette blikket mod udlandet eller starte på en lignende uddannelse i DK, men det er sgu svært, for mine erfaringer og oplevelser har gjort mig helt afklaret om, at jeg skal læse medicin. Så det er lidt spild i mine øjne at starte på fx odontologi, da jeg herved blot vil fratage en anden muligheden for at starte på et studie, som vedkommende måske brænder rigtig meget for.

Men jeg krydser i hvert fald fingre for os alle!

#5 Jeg synes, at du skal give den en skalle det sidste stykke tid! Så kan du i hvert fald ikke sidde tilbage og tænke “hvad nu hvis…?” Jeg krydser fingre for dig! :lol: Selv en standbyplads ville jo være fantastisk!

#6 Hej PSloth! Elsker du også sloths? :lol:
Øv. Jeg startede selv ud i 1.g med biotek-linjen, men skiftede til spansk A, engelsk A og samf B, da jeg slet ikke lærte noget af læreren i matematik og fordi jeg slet ikke havde det godt i min klasse, desværre.
Hvad har du lavet de seneste år, der gør dine chancer bedre?
Ja, det er ikke sjovt at tænke på en plan B, hvis man nu ikke kommer ind på medicin, som er ens drømmestudie… Pt. er min plan B at jeg tager til udlandet og læser medicin. Det er den sidste-sidste-sidste mulighed, idet jeg helst ikke vil det. Jeg skal dog under alle omstændigheder være læge, så der er “desværre” ikke andet for mig at gøre. Dog har jeg hørt, at folk der søger ind på en KBU i Danmark med en lægeuddannelse fra fx Polen, kommer til sidst i køen. Hvilket selvfølgelig også er fair nok.
Dog er muligheden for at skifte fra fx Polen til fx SDU, problemet er bare, at de i Polen ikke har decideret bachelor og kandidat, så det er derfor svært at skifte over, da mange krav skal imødekommes. Mere end det ved jeg dog ikke.

Hej! :slight_smile:
Jeg sidder også i samme situation som jer andre. Dette er mit 5. forsøg via kvote 2. Så jeg håber virkelig at jeg kommer ind i år inden at jeg bliver ramt at uddannelsesloftet…
Held og lykke til jer alle! :slight_smile:

Sasipim - Så er du også en “erfaren” ligesom mig :lol: Hvilken bachelor afslutter du, hvis jeg må spørge?

myraki10 - Ja det kan man godt sige! :smiley: Det er en lidt træls situation at være i men hvis man virkelig brænder for det så er det svært at give op. Jeg er på 5. semester på klinisk biomekanik.

Sasipim - Hvor sjovt, jeg er på 4. semester :lol: Har du overvejet at udskyde din bachelor på den måde, at du fx dumper eksaminer med vilje? Jeg står selv til at få en bachelor om lidt over et år, men hvis jeg ikke kommer ind i år eller næste (håber jeg dog virkelig på, at jeg er), så er jeg enten nødt til at droppe ud eller udskyde færdiggørelsen af min bachelor. Der er selvfølgelig en mulighed for, at loven bliver omstødt, så man kan søge igen med en bachelor (og ikke efter 6 år), men det tør jeg simpelthen ikke risikere.

Jeg synes også at jeg havde læst et sted her at du var biomekker :wink:

Ja har nogle planer såsom at dumpe de sidste eksaminer og sådan men jeg vil virkelig gerne undgå det. Jeg er ret i tvivl om jeg skal droppe ud for nu har jeg også brugt langt tid på denne bachelor som giver fine muligheder. Det var ellers min backup plan så jeg havde noget at falde tilbage på hvis det ikke lykkes mig at komme ind på medicin…

Har du søgt kvote 2 alle steder? Jeg fortryder at jeg de forrige gange kun har søgt KU og SDU. Måske kunne jeg have sparet mig selv for kvote 2 ræset. Nu har jeg søgt ind alle steder og håber på det bedste :slight_smile:

Det er helt klart en fin backup plan! Jeg overvejede det sidste år - om jeg ikke “bare” skulle blive kiropraktor, man har jo super muligheder for bl.a. egen praksis.
Jeg indså dog hurtigt, at jeg nok altid ville se efter drømmen om en blive læge, at det simpelthen ikke var en “god nok” backup plan for mig. Jeg ville nok ende med at stå på sidelinjen og se alle andre være i et fag, jeg inderst inde allerhelst ville være i i stedet for kiropraktik.

Jeg har søgt alle steder, jeg regner dog ikke med at komme ind på Aalborg. Dog synes jeg, at mine kvalifikationer er ret gode ift KU - især når de nu ikke kan bedømme efter en færdig bachelor mere, men når jeg har, hvad der svarer til næsten 2 år af medicin i Odense og mange andre ting ved siden af. Men nu må vi jo se, om de kan lide min ansøgning :stuck_out_tongue:

Har själv sökt till KU via kvot 2. Är från Sverige så jag anser att jag har turen att inte påverkas av den nya lagen om dubbelexamina. Har studerat fem år i biomedicin och jobbat en del med forskningsprojekt inom medicin. Hoppas på det bästa och vi kanske ses? :slight_smile:

[quote=“myraki10” post=87052]#5
Ud fra egne erfaringer så vil jeg sige ja, det er nemmere at komme ind ved at score de høje karakterer i gym end kvote to.
Kvote to er bestemt ikke en dans på roser.

Da jeg første gang søgte ind, var jeg 1,0 fra at komme ind via kvote 1 på SDU. Det er nu 4. gang, jeg søger.
Det er dog før set, at folk er kommet ind via kvote to på SDU første gang.
Jeg har siden da samlet en masse pluspoint ind til mit CV såsom udlandsophold, frivilligt arbejde og meget andet, som jeg bruger til at søge ind på bl.a. KU. Så for mig har det været/er stadig en kamp.
Jeg håber dog meget på at komme ind i år.[/quote]

Det kan helt klart lade sig gøre at komme ind i første hug på SDU via kvote 2. Det er jeg et levende bevis på.

Teodo - Ja, selvfølgelig er det det. Jeg skrev også ud fra mine egne erfaringer, da jeg selv ikke er kommet igennem endnu :stuck_out_tongue: Men det er jo fedt, at du kom ind første gang :cheer:

Hej igen :slight_smile:
Var sikker på, jeg allerede havde skrevet et svar herinde for længe siden efterhånden, men den gik åbenbart ikke igennem. Men nu begynder det så småt at nærme sig! Er I klar?
Jeg har lavet en del forskellige ting de seneste år for at stå stærkere på alle de danske universiteter. Har både erhvervserfaring på fuldtid, lavet frivilligt arbejde i ind- og udland og dygtiggjort mig i nogle af fagene, hvilket jeg fortsat er i gang med, bare for at nævne nogle ting :slight_smile: Det eneste, jeg rigtig mangler (set med KU-briller) er relevant uddannelse. Efter uddannelsesloftet er trådt i kraft, ved jeg dog ikke, hvordan de ser på dette :slight_smile: Har tidligere hørt, de ikke er glade for at optage kvote 2’ere, der ikke har færdiggjort deres anden bachelor - men nu har man jo ikke rigtig mulighed for det. Så om de helt vælger at lægge vægt på noget andet, ved jeg ikke, men det mindsker da lidt lysten til at starte på en lignende uddannelse som medIS og odontologi, selvom jeg dog overvejer det i nødstilfælde :slight_smile: Ellers må jeg til udlandet et par år, hvor jeg særligt har overvejet Prag og Sydafrika.

Jeg er også biomekker og bliver færdig med 2 semester her til sommeren. I år bliver det 4 gange jeg prøver lykken via MCQ. Jeg tror i år bliver året, hvor jeg kommer ind, da jeg har søgt alle steder med undtagelse af Aalborg.
Og, hvis vi kommer så langt, at uddannelsesloftet skal begrænse, hvorvidt jeg kan søge igen eller ej, så afslutter jeg ikke bachaloren i Biomek.