MCQ-test, 30.april 2011

Kære alle,

Så er det imorgen, at mange af os skal battle om nogle af de få pladser på medicinstudiet på SDU. Jeg glæder mig meget, og det bliver egentlig også spændende at se SDU, da jeg aldrig har været der før! Men jeg har hørt, at folk er meget behjælpelige, så mon ikke det går? Samtidig er jeg også vildtnervøs og spændt, hvilket jeg kunne forestille mig mange andre var. Og i den anledning har jeg faktisk nogle spørgsmål angående MCQ-testen …

  1. Kan man blive udsat for at skulle svare på “biologispørgsmål,” som man kender dem fra gymnasiet? - jeg har nemlig læst en massevis af indlæg om MCQ-testen, hvor en skrev, at han/hun mente, der var en overvægt af medicinske spørgsmål.
    Hvis ikke, hvad mente pågældende så med en overvægt af medicinske spørgsmål?

  2. Er det sandt, at man kan komme ud for spørgsmål såsom “Hvor blev Shakespeare født?” og lign.? - i såfald, hvilke typer af lign. spørgsmål har i erfaret?

  3. Nogen, der kunne komme med typer af spørgsmål, de husker fra dengang de var oppe? Jeg går egentlig ikke ind for snyd, og jeg har prøvet SDUs “prøveversion” af MCQ, men jeg er nu stadig nervøs, og det kunne være dejligt lige at få et OVERBLIK over typerne af spørgsmålene.

På forhånd mange tak :slight_smile:
Håber at møde en masse glade mennesker imorgen!

Hej med dig!

Jeg ved ikke om du vil se en masse glade mennesker, men nervøse, det kan jeg i en vis grad garantere for :smiley:

Jeg ved ikke hvad personen mente, men de opgaver du har set på SDU skulle gerne give et overblik over, hvordan de andre opgaver ser ud. Nej, jeg har fået bekræftet mange gange nu, at spørgsmålene ikke har noget med historie at gøre. Dvs. hvornår shakespear er født er ikke en type spørgsmål du vil få. På SDU’s hjemmeside står der, at de stræber efter at man slet ikke kan forberede sig til testen. Hverken MCT eller MMI.

Har du gjort noget for at forberede dig? Det kan man næsten ikke.

Jeg håber det bedste. Må Gud være med mig :slight_smile:

Jeg har absolut intet forberedt :frowning:
Men jeg bliver så nervøs, når folk spørger mig, om jeg har forberedt mig, og om jeg er klar.
Vil vædde med jeg er et nervevrag imorgen :stuck_out_tongue:

Hvilket hold er du på? :slight_smile:
Har du forberedt dig? I givet fald, hvordan?

Men jeg ved ikke, om man kan udelukke ideen om lign. spørgsmål, da testen skal afspejle vores almen viden … :angle:

Hej Kulka

Jeg bliver en af dine medkombattanter i morgen, og er sikkert en smule glad og spændt inden testen :slight_smile: Det vil så vise sig hvordan humøret er bagefter :?:

Hvad jeg kunne læse mig frem til er, at ‘vores’ MCQ-test ikke er baseret på almen viden, men derimod på at få testet evner som logisk sans, sproglig forståelse og den slags… Derfor er det vel lidt umuligt at forberede sig ret meget, da man skal tage stilling til spørgsmålerne ‘på stedet’.
En eller anden her på studmed har skrevet at man kunne prøve at løse nogle opgaver af type gåder, da det vist forekom den slags sidste år.

Under alle omstændigheder får testens omfang mig til at fornemme at man vil teste læsehastigheden, som må være en væsentlig ting at være god i på et studie med stort pensum.

(Journalisterne derimod skal have en masse facts som paratviden og det er nok ‘deres’ MCQ der bærer præg af fødselsår, fodboldstjerner osv.)

Da min logiske sans og sprogforståelse ikke altid er som andre menneskers (jeg bruger oftest en kompleks tankegang på selv de mest simple ting, hm), bliver det en spændende udfordring om og hvor godt jeg klarer testen.

Til dig og alle andre der brænder for sagen ønsker jeg gode resultater!

Mange hilsner
Mignon

Hej Kulka,

Jeg var også oppe til MCQ sidste år og kan bekræfte, at du ikke kan forberede dig til testen. Der er en del spørgsmål, som du kan besvare ved brug af ren logik. Det medicinske i spørgsmålene består tit af grafer og data af forskellige undersøgelser, hvor de beder dig om at analysere grafen/data og svare rigtigt på nogle spørgsmål. Du skal ikke kunne det faglige bag det for at besvare rigtigt.

Jeg var også rigtig nervøs, men det går over når du først kommer igang med at besvare. Der var sidste år ca. 90 spørgsmål og jeg havde personligt tid nok til at lave dem alle for derefter hurtigt at kigge dem igennem. Men det kommer selvfølgelig an på hvordan du bruger din tid. Hvis du ikke bruger 5 minutter på hver spørgsmål, så vil jeg mene at der er tid nok til at gå det hele igennem.

Med hensyn til interviewet kan man godt forberede sig en smule. Du kan i hvert fald gøre dig nogle overvejelser omkring hvorfor du vil læse medicin, hvad der gør at netop du er egnet til studiet osv. Og så er det godt at læse nogle artikler om etik og medicin, ikke fordi du nødvendigvis får stillet de samme spørgsmål, men bare for lige at komme ind i selve det med etik og problemstillinger man har ved videnskabelige undersøgelser.

Folk er generelt meget venlige på SDU, og der vil være en del studerende med farverige t-shirts, som du kan tale med når du venter og stille alle de spørgsmål du kan komme i tanke om. Da 50% af de studerende på medicin er kommet ind gennem kvote 2 er der en stor chance for, at dem der er der den dag også har været igennem det samme og kan give dig nogle gode råd.

Held og lykke!

Hej Mignon

Iiih, hvor er det dejligt at høre! Altså endnu en, som også skal med imorgen :slight_smile:
Hvad hold er du på? Hvorfra har du læst, at vi bliver testet mht. logisk sans, sproglig forståelse etc.?

Jeg har det præcis på samme måde som dig. Er virkelig ikke typen, der sætter den simple tankeproces igang, når jeg bliver sat overfor en problemstilling. Det bliver heller ikke nemmere, når jeg skal tidligt op imorgen for at kunne komme til tiden. Kommer jo helt fra det vestjyske :stuck_out_tongue:

Men jeg håber da, at vi alle ender med en tilfredshedsfølelse efter prøven imorgen.

Alt held og lykke til dig også imorgen :slight_smile:

Hej aslitheasli,

Mange tak for dit konstruktive svar. :slight_smile:

Hej Kulka

Hvor lyder dine ord til mig dejligt og smilende :slight_smile: (når jeg nu læser dem med min indre speaker på :smiley: )Tak for det! På en måde har jeg været meget heldig at møde samme varme hos en masse folk jeg kender fra det vestjyske, derfor er du nok ingen undtagelse af (min egen) ‘fordom’ om at vestjyder er nogle dejlige mennesker!

Jeg selv velfarter til Odense fra østkysten og er heldig mht. tidspunktet, skal møde senest 13:15 med test kl. 14 (avde ellers reserveret overnatning hvis jeg skulle være uheldig at skulle op midt om natten). Til gengæld må jeg væbne mig med tålmodighed og tage af sted hjemmefra ret tidligt (allerede ca. 8:30) for at være sikker på at være der til tiden (dvs. planlagt ca. kl. halv et), da DSB netop har fundet på at lave sporarbejde på Kystbanen hele dagen i morgen. Tidligere erfaringer siger mig at det bringer signalfejl og forsinkelser i større målestok med sig, derfor venter der mig en ‘tidlig opvågnen’.

Jeg kan ikke huske at jeg decideret har læst nogen steder at det bl.a. er logisk sans, det kognitive og sprogforståelse vi bliver testet i, men konkluderer det blot ud fra de eksempler der er lagt fremme på hjemmesiden.

Og lige en lille bemærkning til aslitheasli: TAK for endnu en afmystificering og oplysning vedr. testen i morgen. Hvor ville jeg gerne møde dig en dag! Du har bare været supergod, opmuntrende og dejlig skribent her på studmed!!!

Kan I have det!
M

:slight_smile:

Opmuntring fra skribenter herinde, venner, familie, kolleger og fuldstændig fremmede mennesker har betydet enormt meget for mig og for afdæmpning af min nervøsitet!

Jeg skal stå op omkring kl. 04 eller 05 om morgenen for at nå mit tog omkring kl. 6:30! Jeg kommer nemlig også fra det vestjyske.
Jeg er desuden på hold H4A.

Hvad angår forberedelse, nope, det har der ikke været meget af. Bortset fra stadig foregående bønner :slight_smile:

Jeg forestiller mig ikke, at det er så svært. Tværtimod vil testen nok have det nemmeste indhold nogen af os har været testet i. Problemet, og det der gør mig nervøs og skræmt, er tiden. Havde vi dog haft lidt mere tid…
:?

Hej Quijoten, min gode studmed-veninde!

Føler med dig mht. det tidlige tidspunkt du skal op på og kan måske snart beordre dig i seng, så du får sovet nok (hvis vi nu kan sove i nat af spænding:D)

Du har ret mht. at opmuntring betyder meget, men også forpligter på en måde! I morgen er vi (til dels) herre over om det går godt eller skidt. Heldigvis kommer det ikke til at koste menneskeliv (selv om det for mig betyder ALT lige nu) og man kan vel også prøve igen, hvis uheldet er ude.

Vær ikke bange for tiden, fokuser på at lave det godt først og fremmest!

Jeg har tænkt mig (til at starte testen med) blot hurtigt at bladre igennem og skimte indholdet. Hjernen husker mere end vi tror og sætter processer i gang der kan fordøje informationer om helheden, selv om vi fokuserer på bestemt spørgsmål på side 1.

Ved ikke om det samme fremgangsmåde vil hjælpe dig og Kulka, men det er værd at prøve!

Sov godt og god tur!
Kh
Mignon :smiley:

Jah, det er jo et helt specielt bånd man kommer til at binde, når man er fælles om noget så nervevragende :smiley:

Det kunne lyde som en god ide at skimte hæftet igennem, det har du måske ret i. Jeg plejer bare, at tage det som det kommer. Jeg er ikke særlig god til at følge en bestemt fremgangsmåde, som jeg har beordret mig selv inden en evt. prøve. Normalt bliver min fremgangsmåde udarbejdet på stedet.

Mignon, du lyder til at have det sproglige værktøj i orden, mon ikke det er et stort plus!

Mvh
En hvis puls er ret høj, men sikkert normal efter morgendagens begivenheder.

Hej Mignon!
Det lyder til at vi er på samme hold - jeg skal også først være der senest 13.15 :slight_smile:
Jeg kan se at du skal tidligt op og at du kommer fra det østjyske - hvis det har interesse, så kører jeg i bil fra Vejle ca kl 11 - skriv gerne hvis du vil køre med :slight_smile:

Vh Susan

Hej Susan!

Hvor dejligt at vide at der er en ‘kendt’ på mit hold :slight_smile:

Og tusind tak for dit generøse tilbud! Jeg kommer dog fra Sjællands østligste kyst :smiley:

Held og lykke i morgen, ved ikke om vi ‘genkender’ hinanden…

Mange hilsner
Mignon

Hej folkens

Jeg var til testen sidste år.

Testen bestod af 92 spørgsmål, hvor 2/3 var forståelses opgaver, hvor man skulle læse en tekst og vælge hvilket et af svarene passede bedst. Det kunne f.eks være en lille historie på 4 linjer og så skulle man vælge en af de 4 personer man mente var hoved personen.

den sidste 1/3 var matematiske spørgsmål - men ikke noget med udregninger … Der kunne være nogle oplysninger og så skulle man tænke logisk, feks "ole sidder ved et bord. Til venstre for ole sidder peter - peter havde kringle med. til højre for personen som havde kringle med sidder en person som havde boller med. Ole og Kim sidder ikke ved siden af hinanden. Hvor spørgsmålet så lød “hvem havde boller med?” …

Der kunne være et billede af en graf hvor man så skulle aflæse en værdi.

Det bedste råd er at læse opgaverne grundigt - svar på dem og gå videre. Er du i tvivl om en opgave så skriv hvad du tror det er på selve siden ( ikke på besvare arket) og gå videre.

Det gjorde jeg og da der var 5 minutter tilbage af testen havde jeg været hele sættet igennem og havde 12 opgaver jeg skulle gå tilbage og kigge på…

Held og lykke i morgen

[quote]Det kunne f.eks være en lille historie på 4 linjer og så skulle man vælge en af de 4 personer man mente var hoved personen.

[/quote]

Prøv mere med en halv side, ikke 4 linjer.

Nu ikke så grov. Der var tekster af forskellige størrelser. Selv på to linjer. (den med bøger og litteratur for eksempel) Men størstedelen var på omtrent en halv side.

Grov?

Det er bestemt ikke tonen i min sætning :shock:

Jeg var ligeledes til testen d. 30. april, hold 5.

Min opfattelse af testen var, at den var udfordrende og at der var afgivet præcist så meget tid, som der burde være. Jeg er yderst imponeret af SDU’s organisation og seriøsitet omkring optag af kvote 2.

Jeg hørte meget ‘tuderi’ i krogene, som handlede om at testen var alt for svær og der slet ikke var tid nok. Jeg er bestemt ikke af den opfattelse, da jeg ser en rig mulighed for at de gode kan differentiere sig fra de øvrige 1000+ ansøgere. Det gik fint for mig og min intuition siger mig, at jeg svarede rigtigt på mellem 60-70. Der var kun 3 spørgsmål jeg ikke havde et entydigt bud på, som jeg måtte gætte på og jeg nåede alle spørgsmålene, selvom der var lidt tidspres på til sidst. Jeg synes bestemt at sværhedsgraden ikke var let, men jeg havde nu heller ikke forventet, at jeg skulle jorde den uden problemer. Jeg havde mest problemer med Sartre, hvor jeg virkelig synes spørgsmålene var svære.
Alt i alt, så har jeg ikke et eneste kritikpunkt af hverken organisationen eller selve testen. Alt var tiptop.

Har andre haft lignende eller andre oplevelser d. 30. april, 2011?

Dysp

Hej Dysp

Glæder mig at du har haft en god oplevelse af testen i går!
Jeg nåede at tage stilling til alle spørgsmål og svare efter bedste evne og havde 10 min. til overs til at tjekke. Gik tilbage til 2 spørgsmål jeg vidste jeg skulle kaste et ekstra blik på og tjekke ‘beregningerne’ og de sidste 5 minutter sad jeg bare og slappede af.

Da vi har skrevet under ikke at videregive oplysninger om testen, vil jeg kun skrive i generelle vendinger:

  • mht. testens sværhedsgrad: de matematisk-logiske opgaver synes jeg var dem jeg havde det bedste forhold til, da de efterlod en fornemmelse af ‘rigtigt/ forkert’-svar. De sproglige tror jeg ingen kan være sikker på lige nu, hvad de rigtige svar er (jeg kan i hvert fald ikke og det kunne dem jeg snakkede med heller ikke).
  • nogle af dem der har taget testen året før ‘pralede’ med at omkring halvdelen af spørgsmålerne/ spørgsmålstyper gik igen, hvilket kan føles som et uretfærdigt forspring de havde i forhold til os der prøver testen første gang.

Jeg vil give dig ret i at organisationsmæssigt forløb alt rigtigt godt, alt klappede, så herfra også et stort ros til SDU. Jeg synes også godt om bygningen, på en måde var det et meget harmonisk sted at komme til.

Nu er det ret nervepirrende at vente på svar, håber for os alle der brænder for sagen at mødes ved MMI.

Mange hilsner
Mignon

@Mignon: Jeg deltog også i testen i går, men hvor i alverden har du skrevet under på ikke at videregive oplysninger? :wink: Det eneste jeg skrev under på var, at det afleverede svarark var mit! Ellers må der da være noget med småt, jeg ikke har fået læst grundigt nok…