Medicin i Polen

Hej,
Hvis alt mislykkedes med kvote 2 næste år på alle 3 universiteter må jeg finde på andre muligheder.

Jeg har læst om medicin i Polen! - er der nogle der har erfaringer? Jeg vil gerne der hen, men er lidt bange… Hvem er med på Medicin Polen 2012??

Det er jo bare 3 år - så det forhåbentlig tilbage til Danmark!

Skriv gerne jeres tanker og råd !

Efter hvad jeg ved, så skal du tage alle 6 år i Polen. Derefter kan du så tage KBU i DK… Men de første 6 år skal tages samlet…

Nu skriver du 3 universiteter - der er jo 4… Jeg søger ind på alle sammen næste år, men hvis det ikke går, så søger jeg ind i Polen i 2013. Men hvis du ender dernede må du da meget gerne fortælle lidt om hvordan det hænger sammen. Jeg er heller ikke helt tryk ved det østeuropæiske… Men medicin er vel medicin. Mere eller mindre. :?

Held og lykke! :smiley:

Ja det rigtigt 4 universiteter i Danmark. Men jeg har kun chance på SDU og KU, da jeg ikke har et kvote 2 til AU og AAU snit på 10,3 med de adgangsgivende fag, og jeg VED jeg ikke kan få det derop… Og jeg har hørt at der er mange normænd og svenskere som også læser i Polen…

Hmm ja medicin er jo medicin og i sidste ender bliver alle jo læge, lige meget hvor man læser? Vi skal måske bare kæmpe lidt mere ved at søge udenlands…
Hvorfor søger du ikke også ind i år i DK?
Hvilke overvejelser har du gjort vedr. at læse i Polen? Jeg er meget nysgerrig, da jeg så ikk er den eneste der sidder med tanken…

Jeg kan ikke se, hvorfor man ikke skulle kunne søge ind på en kandidat i DK, når man har taget sin bachelor i PL - det er vel en del af det europæiske samarbejde, at sådan noget skal kunne lade sig gøre…

I øvrigt synes jeg, det er superfrisk at søge til Polen, hvis man virkelig vil være læge - så thumbs up herfra!

apopov

Jeg er ved at supplere mat. A, kemi B og fysik B, så jeg er nødt til at vente med at søge indtil jeg er ordenligt kvalificeret. Desværre! Men jeg satser da helt klart på at jeg kommer ind i 2012 - det er også derfor, at jeg “nøjes” med at søge i DK til at starte med. Hvis det så ikke lykkes i DK i første hug, er planen, at tage dansk og engelsk igen i håb om at score bedre karakterer, og så søge ind igen i 2013 - dog også i Polen.

Jeg har gjort mig en del overvejelser, men om jeg er kommet så meget længere, det ved jeg ikke helt… Noget af det der skræmmer mig lidt er, at det er 100% på engelsk… Evt. endda engelsk med østeuropæisk accent. Men det er derfor jeg vil tage engelsk om - i håb om at jeg så er lidt bedre rustet. Jeg mener dog, at det også kræver biologi hvis du søger i Polen, så den er jeg nok også nødt til at få taget…
Jeg er kommet til det punkt, hvor jeg ikke rigtig kan gøre så meget mere i DK. Jeg har masser af erhvervserfaring og OK karakterer (hvis mit gennemsnit holder det følgende år), men om det er nok til at blive optaget det må tiden vise. Jeg er sikker på det er lægevidenskab jeg skal læse, så det skal nok lykkes! På et eller andet tidspunkt. :smiley:

Jeg har desuden fået tilsendt nogle informationsmails fra to universiteter i Polen - der står en smule mere om det, så du kunne prøve at anskaffe dig sådan nogle…

Men Polen er langt væk hjemmefra, så det er med at være sikker! Jeg mener endda også, at de skal have mentalerklæringer fra din læge - det synes jeg at have læst et sted…

Tak for thumbs! :smiley: Hvis man vil være doktor må man klemme ballerne sammen!

Ja netop! Jeg har også fået at vide at det er muligt, hvis der er pladser på kandidaten. Jeg vil spørge studievejleder for at være helt sikker. Jeg vil virkelig gerne være læge, så jeg holder mine muligheder åbne. Tak for thumbs up!

Det er ikke min mening at være lyseslukker, men det vil være ærgerligt at have en bestemt forestilling om hvordan tingene hænger sammen, når sandheden er en anden. Da jeg i sin tid var i opkvalificeringsræset (2008), fik jeg at finde, at medmindre jeg kun havde haft fagene på B-niveau eller under, så ville jeg ikke kunne forbedre fag på samme niveau eller nedad. Dvs jeg kunne ikke tage kemi B igen på VUC efter gymnasiet, hvis jeg allerede havde haft det (i håbet om at forbedre snittet).

Et eller andet sted giver det også mening - helt på linje med de såkaldte “smutveje” ind på medicinstudiet der er blevet lukket. Hvis det kunne lade sig gøre, vil man I princippet kunne gå gennem gymnasiet med et frygteligt snit, derefter blive moden og tage 1-2 års niveau- og karakterboost i udvalgte fag på VUC - og så være klar til at søge ind. Det vil underminere hele grundlaget for gymnasiets eksistens. Desuden tror jeg, at skulle dette trick være muligt, så ville alle med bare en smule ambitioner gøre dette, hvorved snittet til optagelse på medicin vil være noget højere end det er for nuværende.

Nå, for den… Men ja, det giver ret god mening… Dog har jeg kun engelsk B, så planen var at tage engelsk A. Det burde kunne lade sig gøre… :smiley:

Mange Nordmænd og svenskere læser i Polen og Ungarn. Kender faktisk en der blev overflyttet fra Polen. Dog måtte pågælende tage 7.sem om på KUer ikke noget der hedder lang væk når man vil eller er læge. Spørg evt. Læger Uden Grænser :slight_smile: for inspirationer.

Hvis du ikke skulle kunne komme ind i kongeriget så er der hjælp at hente ved et enkelt klik på følgende links.

http://www.jedlinski.com/selcomm/pages/s1.html

http://wizzair.com/skylights/cgi-bin/sk … cgi?step=1

[b]Du kan også prøve i Ungarn.

[/b]http://www.studyhungary.hu/index.php?show=men&mid=30

http://www.oradeauniversity.com/

Held og lykke og krydser fingre for dig

[quote=“DrBonde”:1u9s8281][quote=“Line123”:1u9s8281]
Jeg er ved at supplere mat. A, kemi B og fysik B, så jeg er nødt til at vente med at søge indtil jeg er ordenligt kvalificeret. Desværre! Men jeg satser da helt klart på at jeg kommer ind i 2012 - det er også derfor, at jeg “nøjes” med at søge i DK til at starte med. Hvis det så ikke lykkes i DK i første hug, er planen, at tage dansk og engelsk igen i håb om at score bedre karakterer, og så søge ind igen i 2013 - dog også i Polen.
[/quote]

Det er ikke min mening at være lyseslukker, men det vil være ærgerligt at have en bestemt forestilling om hvordan tingene hænger sammen, når sandheden er en anden. Da jeg i sin tid var i opkvalificeringsræset (2008), fik jeg at finde, at medmindre jeg kun havde haft fagene på B-niveau eller under, så ville jeg ikke kunne forbedre fag på samme niveau eller nedad. Dvs jeg kunne ikke tage kemi B igen på VUC efter gymnasiet, hvis jeg allerede havde haft det (i håbet om at forbedre snittet).

Et eller andet sted giver det også mening - helt på linje med de såkaldte “smutveje” ind på medicinstudiet der er blevet lukket. Hvis det kunne lade sig gøre, vil man I princippet kunne gå gennem gymnasiet med et frygteligt snit, derefter blive moden og tage 1-2 års niveau- og karakterboost i udvalgte fag på VUC - og så være klar til at søge ind. Det vil underminere hele grundlaget for gymnasiets eksistens. Desuden tror jeg, at skulle dette trick være muligt, så ville alle med bare en smule ambitioner gøre dette, hvorved snittet til optagelse på medicin vil være noget højere end det er for nuværende.[/quote]

Jo, man kan. Man kan ikke forbedre sit snit, for at søge mod kvote 1, men man kan sagtens forbedre en enkelt karakter ved at tage faget igen, også på samme niveau. Jeg har et gammelt 9-tal i skriftlig engelsk, som jo bliver omregnet til 7 og derfor trækker godt ned i snittet af de adgangsgivende fag. Derfor tager jeg engelsk B igen og det kommer til at blive den bedste karakter der tæller. Det er jeg 100% sikker på, jeg har nemlig researchet grundigt! Jeg har det i øvrigt også på skrift. 8)

Jeg har også 2 x 9’er i både dansk og engelsk, og jeg kan da glæde dig med, at det bliver regnet om til 8,2 - ikke 7! Så der steg dit gennemsnit da lige en smule…

http://www.au.dk/uddannelse/optagelse/karakterskala/

FEDT at man kan! Wuhuu!! Så er der håb endnu! :smiley:

Dr. Mom:
Har du det på skrift fra VUC eller fra et af universiteterne? Ville personligt ikke stole blindt på hvad VUC siger, da de reelt set blot er sat i verden for at tjene penge. Det lyder jo super godt at man kan - men sørg bare for at være 110% sikker på det også gælder ved den koordinerede tilmelding næste år. Det vil være SÅ ærgerligt, hvis man har brugt et par år på at forbedre sine chancer for at komme ind, for at finde ud af, at det slet ikke tæller. Jeg kan få helt ondt i maven at tænke over, hvor skuffende det måtte være.

Men det kan naturligvis sagtens være jeg har misforstået noget. Mener bare at jeg fik at vide, at de karakterer der var studenterbeviset var gældende og ikke kunne forbedres på samme niveau, men kun kunne forbedres ved at gå et niveau op (hvis muligt). Det er som sagt oplysninger fra 2008.

Hvis det kan lade sig gøre at forbedre de adgangsgivende fag på VUC på samme niveau, så er der håb for alle! :smiley:

@DrBonde:

[quote]Kvote 2 faggennemsnit
Rækken af relevante fag er forskellig fra uddannelse til uddannelse. Faggennemsnittet indgår i vurderingen efter princippet om faldende faggennemsnit. Det vil sige, at ansøgere med det højeste gennemsnit af de relevante fag prioriteres højest.

I udregningen indgår det bedste resultat af hver enkelt fag på det krævede niveau eller derover, uanset om resultatet er opnået ved den adgangsgivende eksamen eller ved supplering.

Ansøgere har mulighed for at forbedre gennemsnittet i de særligt relevante gymnasiale fag ved at supplere i de enkelte fag. Supplering med henblik på at forbedre karakterer i kvote 2 faggennemsnitfag skal ligeledes være afsluttet og dokumenteret 5. juli i ansøgningsåret.

[/quote]

iflg http://bachelor.au.dk/optagelse/behandl … tomkvote2/

Så, heldigvis er der håb, hvis man nu er parat til at knokle :smiley:

Jubii for kvote 2 gennemsnit som adgangsmulighed! Det fik mig ind på drømmeuddannelsen :slight_smile:

Line: Er det rigtigt?! Også når det gælder kvote 2 fagsnit? Fedt, hvis det er rigtigt! :smiley:
Dr.Bonde: Jeg har det på skrift fra AU. Studievejledningen på VUC var ikke til meget hjælp :wink:

[quote=“jimn”:21k5j10v]Mange Nordmænd og svenskere læser i Polen og Ungarn. Kender faktisk en der blev overflyttet fra Polen. Dog måtte pågælende tage 7.sem om på KUer ikke noget der hedder lang væk når man vil eller er læge. Spørg evt. Læger Uden Grænser :slight_smile: for inspirationer.

Hvis du ikke skulle kunne komme ind i kongeriget så er der hjælp at hente ved et enkelt klik på følgende links.

http://www.jedlinski.com/selcomm/pages/s1.html

http://wizzair.com/skylights/cgi-bin/sk … cgi?step=1

[b]Du kan også prøve i Ungarn.

[/b]http://www.studyhungary.hu/index.php?show=men&mid=30

http://www.oradeauniversity.com/

Held og lykke og krydser fingre for dig[/quote]

Tusinde tak for de forskellige links…

Ham/hende du kender - blev vedkommende overflyttet efter bachelor eller efter 6 år?

Tusinde tak for de forskellige links…

Ham/hende du kender - blev vedkommende overflyttet efter bachelor eller efter 6 år?

Hmm… Jeg er altså bange for, at omregningen for enkeltkarakteren 9 =7 :frowning:
De 8,2 er for et helt gennemsnit på 9.

Hun var på 8.sem i Polen men måtte rykkes tilbage på 7.sem tror nok det havde noget med Studieordninger at gøre.
Det koster mellem 5000-13000 EUR per annum alt afhængig af uddannelsesstede. Du får dog din SU med

[quote=“Dr.Mom”:2lbrutm1]Hmm… Jeg er altså bange for, at omregningen for enkeltkarakteren 9 =7
De 8,2 er for et helt gennemsnit på 9.[/quote]

Det ser ud til at du har ret… Øv! :frowning:

[quote=“jimn”:uyd95zgs]Hun var på 8.sem i Polen men måtte rykkes tilbage på 7.sem tror nok det havde noget med Studieordninger at gøre.
Det koster mellem 5000-13000 EUR per annum alt afhængig af uddannelsesstede. Du får dog din SU med[/quote]

Okay… Er det muligt for mig at kontakte hende tror jeg? Fordi jeg brænder inde med rigtig mange spørgsmål, hvordan det er, sværhedsgraden, det sociale osv. Det ville virkelig hjælpe mig meget…

Line123 : vil det sige at du har et gennemsnit på 9 eller tager du kvote 2 på AU og AAU?

Eller søger du til Polen så?