Medicin på KU i 2012

Hej Allesammen!

Dette er mit første indlæg i forummet, og jeg håber at jeg følger alle de regler der gælder - ellers endelig ret mig.

Jeg ved godt at det praktisk talt er umuligt at sige noget om, hvor stor chancerne er for, at komme ind på medicin studiet, men alligevel vil jeg prøve at spørge, for det er lidt af en særtilfælde jeg er i.

Sagen er den, at jeg netop er blevet student, og gerne vil læse medicin. Dog vil jeg først holde et sabbatår. Det vil altså sige, at jeg søger ind på studiet ved sommer 2012.
Mit gennemsnit lige p.t. er på 10,4 uden bonus, hvilket giver mig et snit på 11,2 når jeg søger ind.
Uden at lyde alt for selvglad, ved jeg, at hvis jeg søgte ind i år, vil jeg med 99 % sikkerhed blive optaget på KU. Men spørgsmålet er, om det på nogen måder er til at sige, om jeg stadig kan være mere eller mindre sikker på at komme ind til næste sommer, med et snit på 11,2, eller ej?

Og i tilfælde af, at det ikke er… hvad foreslår i da at jeg skal gøre, hvis nu jeg VIL holde et sabbatår, og hvis nu jeg VIL ind på KU (Kun for at virke total stædig). :slight_smile:

På forhånd Tak,
Alnico

Har du allerede sendt din ansøgning afsted? deadline er jo overstået altså 5.Juli
Hvis du har gjort det så ville være det dumt at takke nej til et studietilbud i år bare fordi
du gerne vil holde et sabbatår. Har du ikke søgt ind i år, så er der ingen der kan garantere dig
om en studieplads til næste år.

Der er også noget der hedder 1-2 semesterfri på lægestudiet, men det forudsættes
at pågældende har bestået 1.årsprøve eller populært kaldes stopprøven :frowning:
Med 11,2 bør der kunne være enten muligheden for direkte adgang eller standby især ved AAU
medmindre bonus systemet afgår fra næste år.
Held og lykke

Hejsa :slight_smile:

Som du selv nævner er det stort set umuligt at spå om hvad grænsekvotienten bliver. Når grænsekvotienterne i år bliver offentliggjort, vil det måske give et fingerpeg om udviklingen, men igen, man kan aldrig være sikker. Jeg tror dog du er rimlig sikker på optagelse.

Erfaringer og brugbare ting til kvote til KU, tror jeg ikke du kan samle sammen på et år. Det er mange forskellige ting de lægger vægt på, og kan ses inde på KUs hjemmeside :slight_smile:

Sats på kvote 1, og tillykke med det gode snit! :slight_smile:

[quote=“jimn”:gp63kc1w]Har du allerede sendt din ansøgning afsted? deadline er jo overstået altså 5.Juli

Der er også noget der hedder 1-2 semesterfri på lægestudiet, men det forudsættes
at pågældende har bestået 1.årsprøve eller populært kaldes stopprøven :frowning:
Med 11,2 bør der kunne være enten muligheden for direkte adgang eller standby især ved AAU
medmindre bonus systemet afgår fra næste år.
Held og lykke[/quote]

Hej.

  • Nej, jeg har ikke ansøgt i år.
  • forstod ikke helt 1-2, systemet, men forstod, at jeg ikke behøver at forstå det :slight_smile: ?
  • okay, lyder godt.
    Tak

[quote=“Fluen”:gp63kc1w]Hejsa :slight_smile:

Som du selv nævner er det stort set umuligt at spå om hvad grænsekvotienten bliver. Når grænsekvotienterne i år bliver offentliggjort, vil det måske give et fingerpeg om udviklingen, men igen, man kan aldrig være sikker. Jeg tror dog du er rimlig sikker på optagelse.

Erfaringer og brugbare ting til kvote til KU, tror jeg ikke du kan samle sammen på et år. Det er mange forskellige ting de lægger vægt på, og kan ses inde på KUs hjemmeside :slight_smile:

Sats på kvote 1, og tillykke med det gode snit! :slight_smile: [/quote]
Hej!

  • GODT!
  • Interessant, mange tak.
  • Tak for råd og ros, jeg satser på kvote 1 næste år. :slight_smile:

Er der flere der har input, skal de ikke holde sig tilbage, ellers mange tak til de to der svarede :slight_smile:

Alnico

Alnico\n[quote]jimn\n[quote]Har du allerede sendt din ansøgning afsted? deadline er jo overstået altså 5.Juli

Hej.

  • Nej, jeg har ikke ansøgt i år.
  • forstod ikke helt 1-2, systemet, men forstod, at jeg ikke behøver at forstå det :slight_smile: ?
  • okay, lyder godt.
    Tak

…det betyder at man kan sagtens tage et eller to 2 semestrefri i løbet af studietiden. Reglen er bare at du skulle have bestået
1.årsprøve
Good luck

Jeg ville sige det var dumt ikke at søge ind, hvis det er det studie du drømmer op.

Kommer du ikke ind næste år - bortfalder, som jeg har forstået det, fordelen med at gange sit snit og så er der måske pludselig lang vej til studie.

Lad det være en opfordring til alle. Forspild ingen chancer i dette system, det gælder nu også det videre lægelige uddannelsesystem. Søg, søg, søg… Man ved aldrig hvem man er oppe mod. Det ene år har man chancen det næste år er man til grin!!

Yes, okay - Tak!

Jeg søger ind næste år, uden tvivl. Så bliver det sjovt at se hvad der sker :slight_smile:

Stor enighed med Frold om, at man fandme bare skal komme ind, når man har chancen. Optagelsessystemet er kynisk og direkte ondt :’(

Men, 2-årsreglen med at gange karaktergennemsnittet gælder 2 år fra du bliver student. Det betyder, at du reelt har 3 forsøg på at søge ind med et ganget snit; lige når du er blevet student, året efter og igen året efter det.

Tak for præciseringen, dysp