Medicinsk kompendie

Er det meget vigtigt at købe 16. udgave af medicinsk kompendie eller kan 15. udgave bruges?

Det kommer an på hvor på studiet du er? Hvad du skal bruge den til, og om du kan trække den fra. Prisforskellen?

Du kan købe 16. udg. hos Nuurb.dk for 3200, hvilket er 400 mindre end i boghandlen. Den 15. udg. er klart forældet - hvilket nogle dog mener, at 16. udg. allerede var, da den udkom. Men den er trods alt 5 år nyere.

Jeg ved, at Arnold Busck solgte ud af sin 15. udg. i butikkerne og på nettet for 500 kr for nylig.

Selv ville jeg vælge (valgte) 16. udg for at undgå forældede kliniske råd.
Man siger jo, at medicinsk viden har en halvveringstid på blot 10 år…

Håber, at det kunne bruges.

Lasse

jeg ville vælge en blanding af basisbogen/kulmar clark/harrisson, det er bedre og billerere.
Kulmar clart=500kr
basisbogen=740kr
harrisson=900kr (se pensum.dk)
total=2140, og så er du meget bedre udrystet end med kompensiet.

[quote=“gundestrup”:2kkmaa2v]jeg ville vælge en blanding af basisbogen/kulmar clark/harrisson, det er bedre og billerere.
Kulmar clart=500kr
basisbogen=740kr
harrisson=900kr (se pensum.dk)
total=2140, og så er du meget bedre udrystet end med kompensiet.[/quote]
Jeg er lidt i tvivl, om man nogensinde får læst stoffet i Medicinsk Kompendium…? Eller om man ofte må ty til mindre bog som Basisbogen eller evt. Lommebogen?
Det samme gør sig gældende for Gundestrups foreslag: Får man læst i alle 3 bøger, eller vælger man bare sin favorit…?
Jeg har overvejet at købe enten Kumar Clark eller Davidson (hvis ellers den snart kommer i nyere udgave) og så supplere med Lommebogen… Hvordan lyder dette forslag?

Diskussionen er vel lige så lang som den om bæltsikring eller ej…
Jeg købte kompendiet 1½ år før jeg blev færdig, og læste konsekvent efter den.
Kompendiet er kæmpestort og dækker alle aspekter, men er (når man vænner sig til opbygningen) “rart” at læse, overskueligt og beskriver de danske måder at gøre tingene på.
Bagsiden er, at det er MEGET omfattende, men så man skimme.
Når man kommer ud på afdelingerne vil det også være kompendiet man støder på og så er man inde i jargonen.
Desuden er man så også automatisk inde i lommekompendiet.
Jeg mener at medicinsk litteratur i princippet er forældet når det kommer på hylderne idet der sker en løbende udvikling, men det er jo ikke den aller nyeste viden man skal eksamineres i (eller læse via lærebog). Der skal man tyde til artikler etc.
Mange fra min gamle årgang har en anden holding til emnet, men jeg har ikke fortrudt.

Jeg ser ingen grund til at spilde 3500 på et kompendie køb en pda i stedet…

Jeg snakkede om til at LÆSE efter… Der er vel ingen, der læser intern medicin på en PDA!?! Jeg har dælme ikke tænkt mig at læse 3000 sider på den i hvert fald! Jeg kan forstå det som opslagsværk, men det er en anden snak… Mit spørgsmål gik mere på, om det var for ambitiøst at satse på at læse efter Medicinsk Kompendium…

Det kommer an på dine ambitioner og ønsket om at bruge tid på biblioteket, hvordan du læser, osv… Men det kan da sagtens lade sige gøre - men husk også at læse kirurgi :wink:
“De fleste” læser en kombination af Basisbog og Medicinsk Kompendium.
Synes det fungerer ganske godt - så kan man også slippe for at læse alt for meget om de emner der ikke interesserer en, og samtidig fordybe sig i det man synes er spændende…

Nikolaj: Til blokkene på kandidatdelen på SDU synes jeg ikke det har været noget problem at læse Med Komp - forstået på den måde, at det ikke har været for omfangsrigt at læse alt stoffet i med. komp for at danne sig overblik og så senere læse basisbog/mere med. komp for at opnå den sublime forståelse :slight_smile:

Enhver der ønsker det, kan sagtens nå at læse alt stoffet i med. komp. Om man så laver overkill er op til folk selv, men en ting er sikkert - ekstra viden har aldrig skadet inden for vores felt.

Hvis du ikke skal være mediciner (det skal jeg ikke) så ville jeg ikke købe den. Jeg har læst 6+8+9 på KU (medicin og kirurgi) efter kumar og clark og det har passet mig fint.