Medicinske myter

I Sund&Hed (SDU) skræv Tommy Jørgensen om medicinske myter. I kan læse om dem her!

Er der nogen der har flære myter de kan af- eller bekrefte? Det er jo ikke så sjovt at spre vranglære :slight_smile: (Jeg troede faktisk at man ikke måtte gå i vandet efter man har spist…)

[color=red]Linket virker ikke længere
Bladet ligger her:
http://www.sundoghed.sdu.dk/site/arkiv/8-24.pdf

Det er 29. marts 2006 hvis man vil søge fra http://www.sundoghed.sdu.dk

Dr. Lechter[/color]

Sjov læsning, men dele af svarerne er ikke korrekte.

Hvilke?, fordi jeg rynkede også næse på nogle af dem - her specielt den med akne og stråling.

penicilin, er forkert, iflg min farmakologi, men det gælder dog kun et præparat.

Ang. acne, er den også totalt forkert, da chokolade indeholder hormoner.
Derfor ved alle, som har haft acne vulgaris at kostomlægning og ligende tiltag er medvirkende til et bedre outcome.

ang. stråling, så har alle undersøgelser pt være negative.
Men der skulle komme en ny undersøgelse om nogle mdr. og skulle komme med et endnu bedre svar.

mvh
svend

Det var specielt også den med akne og stråling jeg faldte over.

Er imidlertid kommet godt op at diskutere vedrørende den med temperaturen, vedkommende jeg diskuterer med mener at idet patogene organismer gror bedre ved lavere temperaturer (og det adaptive immunrespons så at sige virker bedre ved højere temperaturer) så chancen for forkølelse også meget større i kolde omgivelser - jeg synes den er lidt langt ude ?

Patogene mekanismer har hver især deres styrker og svagheder. Man kan ikke generalisere og sige, at alle disse har de bedste forhold ved lave temperaturer. Nogle gror bedst ved høje temperaturer, nogle i surt miljø (H.p.), nogle anaerobt og nogle aerobt.
For nogle er det derfor sikkert rigtigt nok at de helst indvaderer din hals i kølige omgivelser, men det er ikke en universel sandhed omkring forkølelse.

Et tanke eksperiment:
hvis man sidder i kølig træk, bliver man exponeret for mere forskelligt luft.
samtidig er forkølelse ofte i luften om vinteren, hvor…luften er kølig.
Dvs ved at ens exponering må blive større, når man sidder i træk, hvis der er gotter i luften…
Med mindre at man sidder bag en som er forkøler og luften, blæser hans bakterier/virus væk fra en…

mvh
svend

Hmmm… Selvom din sætning er lidt sort, Svend, lyder det altså som en ligeså stor myte at chokolade skulle indeholde hormoner??

Jeg har lige foretaget en lille søgning på nettet og kan ikke finde noget som helst om det. Til gengæld kan jeg fortælle at chokolade, kaffe og Cola påvirker dit hormonsystem, således at der sker en øgning af neurotransmitternes koncentration i hjernen. Dette gælder især for endorfiner og serotonin.

Men at chokolade indeholder hormoner er usandt.

ok, sorry, så kaffe påvirker dit hormon system.
jeg snupper en kop kaffe til…og vågner lidt op :slight_smile:

Hvad synes du om mit postulat/hypotese? ang. forkølelse?

[quote]Patogene mekanismer har hver især deres styrker og svagheder. Man kan ikke generalisere og sige, at alle disse har de bedste forhold ved lave temperaturer. Nogle gror bedst ved høje temperaturer, nogle i surt miljø (H.p.), nogle anaerobt og nogle aerobt.
For nogle er det derfor sikkert rigtigt nok at de helst indvaderer din hals i kølige omgivelser, men det er ikke en universel sandhed omkring forkølelse[/quote]

Dejligt det skulle jeg også mene. En helt anden ting er vel at en størrelse som virus (rhinovirus?) vel ikke går ind under den størrelse - fordi en celle inficieres af en virus ændres cellens temperaturoptimum vel ikke?

Med hensyn til kuldeeksponering og forkølelse er det da bestemt ikke helt umuligt at forestille sig, at de øvre luftveje bliver nedkølet i kolde temperaturer (udendørs om vinteren, trækvind osv.). Det kan jo så være, en lille fraktion af den naturlige næseflora opformeres under de mere gunstige (s. kølige) forhold, eller at eventuelle inhalerede patogener nemmere koloniserer slimhinden…?

To walisiske forskere offentliggjorde for nylig en randomized clinical trial, hvor en gruppe sad med fødderne i isvand i 20 minutter og en kontrolgruppe sad med fødderne i en tom balje. Der var flere i “isvandsgruppen” der udviklede symptomer på forkølelse end i kontrolgruppen.
Hypotesen er at kolde fødder udløser en vasokonstriktion i næsen, dermed nedsættes effektiviteten af næseslimhindens forsvar mod infektion, og en ellers subklinisk virusinfektion kan udvikle sig til en reel forkølelse.

Jeg har ikke nærlæst artiklen, men historien var oppe og vende i medierne da den blev udgivet. Artiklen kan findes her…

Fam Pract. 2005 Dec;22(6):608-13. Epub 2005 Nov 14

-Rasmus

Diæt har næppe nogen betydning for acneudvikling. Dog er der foreslået at de hormonelle forhold som medfører acneudbrud, også øger lysten til lækkerier og slik - således at patienten ofte setter choklade=acne… Lidt et tilfelde af om det var hønen eller ægget som kom først, ik?

Ligeledes mener man at fed spise kan fremprovokere acneudbrud ved at personen får fedt på fingrene som de så overfører til huden i ansigtet - fedtet blokkerer talgkirtlene og vupti; bumser!

En sidste sammenheng mellem acne og mad, er den såkaldte olieacne som sees hos personer som arbejder med frityr etc. Olien tilstopper porene således at forholdene for acneudbrud faciliteteres.

Ang kulde og øget infektionstendens, er teorien at kulde/nedkøling medfører vasokonstriktion og dermed reduseret aktivitet af IgA++ i slimhinderne.

[quote=“rnyboe”:2wzr2hoi]To walisiske forskere offentliggjorde for nylig en randomized clinical trial, hvor en gruppe sad med fødderne i isvand i 20 minutter og en kontrolgruppe sad med fødderne i en tom balje. Der var flere i “isvandsgruppen” der udviklede symptomer på forkølelse end i kontrolgruppen.
Hypotesen er at kolde fødder udløser en vasokonstriktion i næsen, dermed nedsættes effektiviteten af næseslimhindens forsvar mod infektion, og en ellers subklinisk virusinfektion kan udvikle sig til en reel forkølelse.[/quote]

Hvorfor ikke… :slight_smile:

Jeg kan huske at en underviser i mikrobiologi også sagde at det var en myte… at hyppigheden er øget om vinteren pga miljøet, forstået på den måde, at der er flere mennesker samlet inden for, og derfor er smitten større…

/Andreas

[quote=“AndreasB”:oultvdb6]flere mennesker samlet inden for, og derfor er smitten større…

/Andreas[/quote]

Ganske rigtigt - den forklaring har vi også fået i mikrobiologien :slight_smile:

Nå ja. Det kan jeg faktisk også huske Niels Høiby sige på KU.
Men den med vasokonstriktionen lyder nu også som en fornuftig hypotese, selvom forsøget er temmeligt meget behæftet med bias…

Hej

Ang. acne
I derma fik vi forklaringen at stoffer i f.eks. chips var med til at fremprovokere modningen af komedoner, og man efter indtagelse af disse derfor kunne se flere bumser, men at der ikke var dannet flere, men skulle derfor bagefter have en periode med lidt færre komedoner…

Om det så passer, det er noget helt andet ?!?!?

Man kan også forestille sig at den kølige luft udtørrer de øvre luftveje i højere grad end varm luft. De celler fra immunsystemet der angriber fremmede organismer kræver vel selv fugtige omgivelser for at overleve ?

[quote]Man må ikke gå i vandet i en
time efter man har spist.
Sandhed: Jo man må… Den er næsten
pinlig, men mange af os er
opdraget med den, så den skulle jo
med. Måske ville forældrene bare
have en pause omkring måltidet,
så de kunne slappe lidt af? Man får
ikke nemmere kramper, man drukner
ikke, og det er overhovedet ikke
farligt! Måske bliver man afslappet
og døsig efter man har spist, men
det er altså ikke farligt at bade afslappet.[/quote]

Hm. Hvad med postprandial hypotension ?

Det kan godt medføre sløvhed og besvimmelse. Op til 1/3 af ældre mennesker og hypertonikere lider af PH.

Jeg ved ikke, om virusformering påvirkes af temperaturen, men kan man ikke forestille sig, at hvis virus var upåvirket af temperaturen, mens immunforsvaret var nedsat ved lavere temp., ville det betyde, at virus ikke ville blive bekæmpet, som det normalt gør?