Medicinstudie i Polen

Er der nogle som har været til test og interview i Sverige og som kan fortælle lidt om hvordan det gik? Var testen til at overkomme? Andre ting?

Eller er der nogle som studere medicin i Polen og kan fortælle om hvordan det er at studere i Polen? Er det hårdt at blive undervist på engelsk?

Er nemlig igang med at undersøge mulighederne og regner med at starte til næste år…

På forhånd tak…

Dennis

Hej :smiley:
Hvordan søger man overhovedet optagelse på medicin i Polen?
Kunne forstå,at der var nogen, der havde været til samtale i sverige, men hvordan har de søgt?

Heisann. Jeg studerer for tiden ved PAMPomeranian Medical University som ligger 1,5 timer øst for Berlin. Jeg er ferdig med 1. året, men velger å starte på nytt ved SDU neste år.

Å studere medisin i Polen er veldig populært for nordmenn, svensker, og tyskere, men vi ser lite til danskene. Vet ikke hva dette skyldes, men jeg har hørt at det er problemer med å få turnustjeneste i danmark etterpå. Dette vet jeg ikke om stemmer så det bør dere sjekke ut. Vi har studenter fra færøyene på vært universitet, men vet ikke om de har spesielle villkår.

Å komme inn på skoler i Polen er ikke så vanskelig som det er i Danmark. Man skal ha et snitt som ligger på normalt til bedre. Enkelte skoler har opptaksprøver og noen skoler har ikke opptaksprøver/intervju.

Selv om det er lett å komme inn på de fleste universitet, er det ikke like enkelt å fullføre. Det er ofte tester og eksamenene i slutten av året kan være harde. Har du motivasjon skal det alikevel ikke være noe problem. Jeg fullførte avsluttende skole i Norge med karakterer som akkurat var nok til kvote 2, men jeg har hatt motivasjon til å fullføre 1. året uten problemer.