Medicinstudie i Polen

Er der nogle som har været til test og interview i Sverige og som kan fortælle lidt om hvordan det gik? Var testen til at overkomme? Andre ting?

Eller er der nogle som studere medicin i Polen og kan fortælle om hvordan det er at studere i Polen? Er det hårdt at blive undervist på engelsk?

Er nemlig igang med at undersøge mulighederne og regner med at starte til næste år…

På forhånd tak…

Dennis

Hej :smiley:
Hvordan søger man overhovedet optagelse på medicin i Polen?
Kunne forstå,at der var nogen, der havde været til samtale i sverige, men hvordan har de søgt?

Heisann. Jeg studerer for tiden ved PAMPomeranian Medical University som ligger 1,5 timer øst for Berlin. Jeg er ferdig med 1. året, men velger å starte på nytt ved SDU neste år.

Å studere medisin i Polen er veldig populært for nordmenn, svensker, og tyskere, men vi ser lite til danskene. Vet ikke hva dette skyldes, men jeg har hørt at det er problemer med å få turnustjeneste i danmark etterpå. Dette vet jeg ikke om stemmer så det bør dere sjekke ut. Vi har studenter fra færøyene på vært universitet, men vet ikke om de har spesielle villkår.

Å komme inn på skoler i Polen er ikke så vanskelig som det er i Danmark. Man skal ha et snitt som ligger på normalt til bedre. Enkelte skoler har opptaksprøver og noen skoler har ikke opptaksprøver/intervju.

Selv om det er lett å komme inn på de fleste universitet, er det ikke like enkelt å fullføre. Det er ofte tester og eksamenene i slutten av året kan være harde. Har du motivasjon skal det alikevel ikke være noe problem. Jeg fullførte avsluttende skole i Norge med karakterer som akkurat var nok til kvote 2, men jeg har hatt motivasjon til å fullføre 1. året uten problemer.

Grunnen til at jeg begynner studiet på nytt på SDU, er at de har helt klart bedre studieordninger, man kan jobbe utenfor studiet, man kan engasjere seg i alt fra hyggeonkel til fredagsbar, og Danmark er helt klart en bedre plass å bo i. Dessuten mister man litt av den praktiske erfaringen ved å studere i Polen. (Pasientkontaken blir ofte gjennom en polsk lege som oversetter mellom pasienten og deg) Man blir dog som oftest bedre teoretisk ved å studere i “øst.”

Undervisningen foregår på enkelsk og det er IKKE et problem.

Det ble litt rotetete, men håper jeg fikk klarhet i noen av dine spørsmål. Spør gjerne med om det er noe du lurer på.

Ha en fin dag,

Dan

Til Nethe…
Så vidt jeg har forstået det så er der et svensk/polsk par som koordinerer optagelsen og det er dem man henvender sig til…

Til Dan…
Mange tak for svaret, er blevet lidt mere rolig…
Det universitet du går på/gik på var der optagelsesprøver og interview? Hvis ja, var den svært eller??
Bliver man undervist af polske læger eller udlandske??

På forhånd tak…
Dennis

Ved mitt universitet har de gått vekk fra intervju og du skal derfor bare søke direkte til skolen. Ved gdansk så stemmer det at de bruker det svensk/polske paret.

Man blir undervist for det meste av polske leger og professorer. Den faglige standarden er ofte veldig god.

Hej Dan… Mange tak for svaret…
Hvordan blev du modtaget? Var de behjælpelige?

Var du super god til engelsk inden du startede?? Er nemlig ikke super til engelsk og er derfor lidt nervøs…

På forhånd tak

Dennis

Mottakelsen var ikke særlig bra, men det var på grunn av at de eldre studentene gjorde en dårlig jobb. Der er jeg på saken og skal sørge for at studenetene som kommer til neste år skal bli bli mottatt bedre. ( Men er redd det kommer til å krasje med fadderuken på SDU, men det vil uansett være noen til å ta imot studentene)

Du skal ikke være nervøs for engelsken. Jeg var ikke supergod, men kom raskt inn å bli undervist på engelsk. Det er et fåtall som har problemer med engelsken, men de er riktigt dårlige. Hvilken karakter har du i engelsk. Er litt usikker på den danske karakterskalaen, men om dere har fra 1-13 så vil jeg anbefale deg 7 eller bedre.

Jeg har 8 i engelsk… Så håber det går…

Hvor kommer de fleste studerende fra… Har du mødt dansker på din årgang??

På forhånd mange tak

Dennis

Jeg kom for å studere i Polen, vakre land, vakre jenter og utrolig vennlige mennesker. Jeg ble forelsket i Gdańsk og min nåværende forlovede, og vi bor sånn. Våre foreldre hjalp oss, og vi venter på vår Grano Residence-leilighet, som er under bygging. Nå bor vi hos henne, men vi vet at etter bryllupet vil vårt liv se helt annerledes ut. Fantastisk.

Jeg tilbringer min fritid i Polen best. Jeg liker dette landet veldig mye. Folk er veldig hyggelige, fantastiske, deilig mat, polsk mat smaker godt! Jeg planlegger å flytte til Gdańsk ved sjøen om to år. Jeg var på utkikk etter interessante leiligheter i sentrum og kom over Grano Residence. Interessant løsning med infrastruktur. Luksus, bekvemmelighet, sentrum – hva mer kan man ønske seg? For meg er det nok, jeg er fast bestemt på å ha en slik leilighet.