Medicinstudiet i danmark- spørgsmål af en dansker i udlandet

Hej allesammen!
Jeg bor i sydtyskland og har stadigvæk et år til jeg får mit abitur, men da jeg har svært med at vente og jeg har fast besluttet at studere medicin på KU, er jeg fuld i gang med at få informationer om medicinstudiet i danmark.
så jeg har nogen spørgsmål, som jeg håber i kan besvare mig :smiley:

a) Koster det virkelig ikke noget at studere på KU?

b) Hvad er den laveste gennemsnit som bliver accepteret på kvote 1?

c) lidt videre nede er der noget som spurgte om han er for ung til at blive accepteret og der er mange her som begynder med at studere med cirka 23. Men jeg er knap nok 18 når jeg skal til at begynde! er der nogen risiko at jeg ikke bliver taget fordi jeg er for ung?

d) Hvor meget tid kræver studiet? Har i stadigvæk tid for fritid og jeres andre interesser?

det er nu det, jeg kan finde på lige nu! jeg håber i kan hjælpe mig :slight_smile:

Mvh,
alix

svar til:

[quote=“alix”:cmdvviuo]

Hej allesammen!
Jeg bor i sydtyskland og har stadigvæk et år til jeg får mit abitur, men da jeg har svært med at vente og jeg har fast besluttet at studere medicin på KU, er jeg fuld i gang med at få informationer om medicinstudiet i danmark.
så jeg har nogen spørgsmål, som jeg håber i kan besvare mig :smiley:

a) Koster det virkelig ikke noget at studere på KU?

b) Hvad er den laveste gennemsnit som bliver accepteret på kvote 1?

c) lidt videre nede er der noget som spurgte om han er for ung til at blive accepteret og der er mange her som begynder med at studere med cirka 23. Men jeg er knap nok 18 når jeg skal til at begynde! er der nogen risiko at jeg ikke bliver taget fordi jeg er for ung?

d) Hvor meget tid kræver studiet? Har i stadigvæk tid for fritid og jeres andre interesser?

det er nu det, jeg kan finde på lige nu! jeg håber i kan hjælpe mig :slight_smile:

Mvh,
alix[/quote]

a) Som EU-borger har du ret til at studere i et andet EU-land.
Den højere læreanstalt i det EU-land, du vil studere i, skal optage dig på lige fod med landets egne statsborgere og må ikke opkræve højere kursusafgifter. (skaset fra eu’s hjemmeside)

b)Optagelseskvotient 2006 på kvote 1: 10,0. Standby-pladser til ansøgere med 9,8.
Specifikke adgangskrav: B-niveau i matematik, B-niveau i fysik og C-niveau i kemi.
(sakset fra ku’s hjemmeside)

c) der er ikke nogen aldersbegrænsning… andet end at de ofte sætter de yngre til at starte om vinteren (i hvert fald i Århus)

d) det kræver meget tid, nogen vil nok sige at der er nok tid til arbjede og venner og andre vil sige at det er der sjældent. Det er utroligt individuelt.
Du skal vælge det hvis det er det du brænder for, hvis det er det, så skal det nok gå.

held og lykke med det :smiley:

Karakteren 10.0 svarer til 1.6 i Tyskland!!! Aner ikke om det er godt eller skidt, for i nogle tilfaelde favoriseres der i omregningen fra et land til et andet…

http://cirius.dynamicweb.dk/default.aspx?id=1549

Men held og lykke :smiley:

wow! sammenlignet med tyskland er det ret “nemt” i danmark, her forlanger de 1,4 og nogen steder 1,2 (!) dvs. 10,5-10,7 i danske karakterer. :smiley:

betyder det, at der overhovedet ikke eksisterer gebyr i dk?

hvad så med studenterløn? det er min far som kan huske det, så det kan godt være at det ikke findes mere… :wink:

Tak for hjælpen :slight_smile:

Som sagt er konversion mellem karakterskalaer ofte en yderst upræcis forteelse, og det lyder ikke som den store forskel fra 1,6 til 1,4 - mon ikke det går ind under konversionsusikkerhed.

Nej, det koster (indtil videre, i hvert fald) ingenting - nichts - at gå på universitetet i Danmark, men du skal selvfølgelig betale kost og logi selv. Der er heller ikke nogen gebyrer som sådan - ud over, at det koster 500,- at komme med på rusturen (valgfrit).

Jeg ved ikke, hvad studenterløn er. Hvis du er dansk statsborger kan du vel få SU (Statens Uddannelsesstøtte), som er et månedligt stipendium, den danske stat udbetaler til studerende.

/Rasmus

Hej Alix!

a) Som de andre har påpeget koster det intet at studere på universiteter i Danmark. Du skal dog selv købe bøger til studiet, som på KU vurderes til at ligge på mellem 40-50.000kr, hvis du køber alle bøgerne fra ny. De fleste køber dog bøger brugt i løbet af deres studietid.

Desuden får man SU, Statens Uddannelsesstøtte, hvilket formentlig er, hvad din far mindes som “studenterløn”. Som “udeboende” studerende - dvs hvis du er flyttet hjemmefra, får man i år 2007: 4852kr/måned før skat, som du kan bruge nøjagtig som du vil.

b) Optagelseskvotienten i kvote 1 i år 2006 var som sagt 10,0, svarende til 1,6 eller mindre i det tyske karaktersystem. Som du i øvrigt selv påpeger, vil det derfor være lettere for dig at søge medicinstudiet i København end i Tyskland :slight_smile: (derudover er København jo en dejlig by)

c) Der er som førnævnt ikke nogen aldersbegrænsning, men de yngste optagne medicinstuderende i København starter til februar året efter optagelsesrunden. Dvs hvis du søger optagelse til sommer 2007, vil du først starte februar 2008.

Der er i øvrigt ingen problemer med at være 18 år vil optagelse - det var jeg for den sags skyld selv :slight_smile: Det har sine fordele at komme direkte fra gymnasiet, hvor det meste stof stadigvæk sidder i hovedet. Desuden var alle på mit hold 18-20 år, da jeg startede, så der er ikke særlig stor aldersspredning (i kraft af at de yngste bliver sat til at starte samtidigt i februar). Så du kommer slet ikke til at føle dig for ung :slight_smile:

d) Nu kan jeg kun tale for mig selv, for som Andreas nævner, er det en meget individuel sag. Jeg er selv startet på studiet for en lille måneds tid siden, og sikke en overraskelse jeg har fået. Der er milestor forskel på læsemængden fra gymnasiet og universitetet! Jeg læser dagligt ml. 2-5 timer alt afhængig af mængden af læsestof. Det betyder dog ikke, at der ikke er plads til arbejde, kæreste samt fest og farver. Det er blot et spørgsmål om fornuftig koordinering og priotering. Og husk for din egen skyld at holde fri, når du har fri, ellers går du fuldstændig kold i bøgerne.

Kan dog hilse at sige at studiet ikke har skuffet mig - det er super fedt at lære om kroppen, og der er et fantastisk studiemiljø :smiley:

Held og lykke herfra!