Medicinstudiet

Hej,

Ja i er nok ved at være trætte af alle de spørgsmål vi (os som ikke er på medicinstudiet endnu) kommer med, så undskylder på forhånd, men er efterhånden ved at være desperat efter at få en chance.

Har søgt ind på medicin to år i træk med afslag begge gange. Er nu startet på sygeplejestudiet, som jeg er ok glad for. Er dog ikke så vild med selve faget sygepleje og hvad det indebærer. Til gengæld er jeg utroligt glad for fagene anatomi, fysiologi, biokemi, mikrobiologi, farmakologi og sygdomslære, og føler slet ikke vi har nok tid til disse fag.

Er i klinik på T-intermidiær på Skejbysygehus (en halv intentiv afdeling med folk som har været åbnet ved thorax), så har set lidt af hvert, og bliver ikke skræmt ved dette. Er ikke bange for at prøve ting og er utroligt nysgerrig for at komme til bunds med hele. Har været på anatomisk instiutut på Århus Universitet hvilket jeg også fandt utroligt spændende.

Har desuden arbejdet et halvt på på OUH som serviceass. (portør blandet med rengøring), hvor jeg også så lidt af det hele.

Arbejder med meget handicappede børn i fritiden, hvor jeg arbejder på ligefod med alle andre ansatte.

Er frivillig ved URK.

Har en meget nysgerrig indstilling til tingene, og læser med stor lyst.

Mit spørgsmål er så - Hvad F… kan jeg mere gøre for at få en chance. Er virkelig ved at være desperat. (Hjælper det at sende chokolade til dem der læser ansøgninger? :smiley: ) Specielt fordi jeg kun har Mat på B-niveau og fra næste år kræver de A-niveau, og dvs at hvis jeg ikke kommer ind i år, skal jeg til at læse mat op ved siden af sygeplejestudiet. :frowning:

ARGHHH VIL ALTSÅ BARE SNART IND!

Undskylder hvis det er lidt rodet. :oops:

Tja, ved godt der ikke er meget hjælp i denne kommentar, men der er vel ikke andet end bare at prøve igen i år. Du lyder jo til at have skrabet en del point sammen, og have en god indstilling til studiet, så det er bare med at få det flettet ind i din motiveret ansøgning, når du søger igen…
Du kan jo evt. få folk her på sitet til at kigge den igennem. Man plejer at få ret god respons, der er virkelig brugbar.
Du skriver, hvis du ikke kommer ind i år, er du nød til at læse matematik op fra B til A niveau. Du skal lige være opmærksom på, at det ikke er de eneste ændringer, som kommer næste år. Jeg ved i hvert fald, at i Odense kommer kvote 2 også mere eller mindre til at handle om karakterer. Men det kan du læse mere om i dette link:
http://www.studmed.dk/viewtopic.php?t=14393
Det er ikke for at tage modet fra dig, men jeg synes det er vigtigt og rart at vide.

Men jeg ønsker dig alt held og lykke med at komme ind i år…

Tak for dit svar.

Opfylder heldigvis alle krav for 2008, pånær lige matematikken. Tog heldigvis kemi på a-niveau i gym., så slipper for også at læse det fag op igen i tilfælde af endnu et afslag.

Vil følge dit råd og ligge min levnedsmiddelbeskrivelse ind, når den engang er færdigskrevet, og håbe på det hjælper lidt.

Du er nok selv klar over det. Men du mangler helt klart et udlandsophold (af relevant karakter) til at pynte på dit cv. Det bliver selvfølgelig svært at få sådan et stablet på benene så det kan tælle i år og jeg ved faktisk ikke om det bliver relevant for optagelsen 2008.
Hvis jeg var dig ville jeg helt klart tage en snak med en studievejleder på medicin ( altså forudsat at du ikke allerede har aflagt dem et visit). De hjalp mig meget i sin tid :stuck_out_tongue:

Tag evt også en tur rundt til de forskellige universiteter og brug en dags tid på at snakke med medicinstuderende og følg en forelæsning eller to -jeg gjorde det i sin tid på SDU, og da jeg var til samtale fik jeg det indtryk, at de var ret imponerede over, at jeg selv havde taget initiativ til at se studiet og tale med nogle studerende - du kan ringe til de pågældende fakulteter og høre, hvilke forelæsninger de mener der vil være en pointe i, at du dropper ind til - de er tit ret hjælpsomme :slight_smile:

Det er som tidligere nævnt også en meget god ide, at smide din ansøgning her på siden - så kigger vi med glæde på den og kommer med feedback, du kan evt. også kigge på de par eksempler der allerede ligger her og låne/stjæle fra dem, hvis der er noget du kan bruge.

EDIT:

Mit indtryk er desuden, at det ikke nødvendigvis er hvad man har lavet, men mere hvordan man kan relatere det til at man skal have en studieplads… Hvis du læser min ansøgning, som ligger her på siden kan du se, at jeg langtfra har de samme ting på mit CV som du har - og som mange andre har - men jeg slap alligevel igennem nåleåjet i første forsøg. Jeg tror altså det i meget høj grad også handler om at sælge den vare man har, og ikke bare have en god vare på papiret.

Flyttet til kommende stud. med.

Tak for alle jeres svar.

Det med ulandsophold ved jeg godt, men er for det første er jeg i gang med sygeplejestudiet, pengene er der ikke til det, og har en hund og en forlovet der nok ikke vil have jeg tager afsted. Håber jeg klarer det uden det.

Har snakket med en masse medicinstuderende når jeg er i klinik, og vi har desuden en læge i familien der også har fortalt mig en del. Har også lånt nogle 1 og 2 semester bøger jeg har skimmet, og syntes det se rigtig spændende ud.

Det med at se en forelæsning vil jeg da evt prøve inden jeg søger ind.

Jeg var ikke på udlandsophold, og havde ingen relevant erhvervserfaring eller højskole eller relevant anden uddannelse bag mig, men jeg kom alligevel ind :smiley: Så det kan lade sig gøre, bare klø på!

Du er en skat Hauge… :smiley:

Du gav mig lige det håb jeg var ved at miste. Troede virkelig efterhånden det krævede udlandsophold.

Og man bliver vel hellere ikke en bedre læge af at have været ude i den store verden inden.

Jeg takker mange gange :slight_smile:

Og nej, jeg tvivler faktisk på at man bliver en bedre læge af at have været en tur i udlandet… Det der tæller i min bog, er om man (til kvote 2) har nogle livserfaringer, hvordan de så end er erfaret er mere underordnet…

^^ Så lidt.

Er lige stødt på et problem i dag. Har fået konstateret meget hypermobile led i hele kroppen. Specielt i ryggen er det slemt, da jeg efterhånden har daglige rygsmerter. Derfor er sygeplejerskeudd. ikke noget for mig ifølge den læge jeg var ved (Kan ikke stave til det, men det var en reumatolog).
Han mener dog godt at jeg kan blive en god alm. praktiserende læge på trods af mine led, så nu håber jeg da for alvor at jeg kommer ind, da jeg ellers ikke hvad hvad jeg skal gøre. Sygeplejerskeudd. var jo ligesom min backup-plan.

Det kan vel også “udnyttes” i en ansøgning…

Frold >> Ved ikke om jeg tør skrive det på, da jeg er ræd for de tolker det som en negativ ting.

Altså skal jo i gang med træning og sådan noget nu, så mine smerter mindskes, og tror derfor sagtens jeg kan klare med. udd. da jeg er utrolig “sejlivet”, og lidt smerter skal ikke ødelægge min drømmefremtid.

Der er ingen sammenhæng mellem hypermobilitet og rygsmerter endsige artrose - ihvertfald ikke påviselig. Hvad denne rheumatolog end måtte have fortalt dig må stå for hans/hendes egen erfaring eller teoretiske funderinger. Træning… ja det virker sgu på næsten alt - så klø på. Alternativt kan du altid støtte dig op af teorien “regression towards the mean” - alt går mod gennemsnittet. Held og lykke, jeg tror at dine eksamener på sygeplejerske også er en væsentlig indgang… jeg kom ind på kvt. 2 med fysioterapi som baggrund og ikke den store studentereksamen.

^^ Fik af vide af min hypermobilitet kunne give mig diskosprolabsagtige smerter, hvilket jeg også har. Håber dælme ikke han lyver for mig… :frowning: Har nemlig efterhånden meget stærke rygsmerter dagligt, og havde håbet på træning så ville hjælpe.