Mellemvagt med forvagtsarbejde

Hej,

Pga. problemer med besættelse af stillinger (eller penge til samme) i vores akutmodtagelsesafsnit skal intro- og hoveduddannelseslæger fra afdelingen nu dække “forvagten” om aftenen og natten. Jeg synes selvfølgelig det er virkelig træls - er det sådan flere steder? Er der nogen, der har et godt rul vi kan bruge? Hvis de 17,5 timer ud af vores 37 timer om ugen går til småting og hvis man er “heldig” noget søvn, så bliver uddannelsen klemt ned i de sidste 19,5 timer. ØV. Det bliver måske mindre øv for de kommende introlæger som ikke har et halvt års turnuserfaring fra afdelingen og derfor nok får mere ud af forvagtstjansen, men i hoveduddannelsen burde man altså ikke være forvagt. Eller?

De opgaver, som er trættende og som ikke kræver en lang (læge)uddannelse såsom venflon, KAD, blodprøver, EKG og mange stedder guhjælpemig også trakealsug og rektal temperatur kunne man med kæmpe fordel flytte fra lægegruppen og over i plejegruppen.

Det er fint nok at alleryngste læge lægger nogle venflon etc, da alle læger skal kunne den slags, meen læger i hoveduddannelse bør virkelig have langt mere fornuftige ting at lave, også i vagten.

Men kulturen blandt især sygeplejeskerne er desværre særlig modtagelig for sådanne forslag. (læs forøvrigt om denne problematik i den aldeles glimmerende bog “alle disse løfter om et tidssvarende sundhedsvæsen”)

Jeg er helt enig i dine betragtninger. Men ofte er det kun på lidt perifere sygehuse at man kan snige sig uden om forvagtstjansen som hoveduddannelse. I Odense på afd. B (Hjerte) går folk forvagt som har fungeret som kardiologisk bagvagt f.eks. i Esbjerg hvor jeg er.

Uddannelsen skal selvfølgelig være der, men hvis du lærer det du skal så er det arbejdsgiveren der leder og fordeler arbejdet dvs. man har ikke krav på ret meget :slight_smile: For patienternes synspunkt er det bestemt en god udvikling, og jo mere speciallæger (eller folk med tilsvarende niveau) skal i front jo mere skal de yngste slippe for vagter… men lad os nu se om det kommer til at fungere inden for en overskuelig fremtid :wink:

På min afdeling (øjenafdeling) er der følgende gældende:

Introduktionslæger og læger i 1. år af hoveduddannelsen er forvagter. De dækker vagten 8-24
Læger i 2. år af hoveduddannelsen (og fremefter) er bagvagter og dækker 8-8. Dvs bagvagterne har natten alene uden forvagt.

Da der er 10 læger i forvagtslaget så er læringssituationen god. Vi har i gennemsnit hver 8. weekend og een dagvagt hver 2. uge, idet 2 læger altid er udenfor rullet (de nyeste har introduktion i 2 måneder før de går i vagt).