Memo medica - Engquist, Dawids, Rosenberg

Link til munksgaard

Allan Engquist
Steen Dawids
Jacob Rosenberg

Indbinding Hæftet
Forlag Gyldendal Uddannelse
Udgivelsesår 2001
Sidetal 247
ISBN: 87-628-0067-1

Forlaget skriver:

Memo Medica kan anbefales til den studerende tidligt i det kliniske forløb. Afsnittet om journalskrivning er grundigt, og skulle få alle helskindet igennem deres første klinikjournaler.
Derudover er bogen lidt et sammenrend af undersøgelsesmetoder (rimelig godt afsnit), akutte og almindelige medicinske tilstande (svingende i kvalitet, mestendels forslag til behandling, i praksis ikke anvendeligt, da man vil anvende afdelingens instruks i stedet) og nogle “guldkorn” fra den gamle overlæge til den unge læge, om hvad man bør have i de forskellige kittellommer etc - fornøjelig læsning, men i praksis intetsigende.
Er man kommet så langt i sit studie, at man allerede godt kan skrive journaler, vil Memo Medica ikke bibringe en det store, og for nye læger er den mere eller mindre overflødig. Men til studerende tidligt i forløbet er det en god og blid introduktion til den store, onde lægeverden.

Det er en god bog til indføring i journal skrivning, men når man er i klinik bliver man nød til at supplere den med et medicinsk lommekompendium.

En meget underlig bog, hvis målgruppe angives at være “specielt medicinstuderende”

Jeg kan ikke finde ud af hvad denne bog vil? Det er som om den vil det hele og intet af det lykkes.

Der indledes med et afsnit om at være læge - ja, fint nok.

Der efter kommer et afsnit om journaloptagelse, hvorefter der følger et afsnit om overvejelser man skal gøre sig ved journaloptag på en neurologisk pt, kardiopulmonal pt, GI etc. På sin vis udemærket. Men det er som om der mangler noget. F.eks. under St. C. under der kardiovaskulære system står der intet om Grad 1-5 vurdering af mislyd.
Under dyspnø står der intet nævnt om NYHA klasse 1-4 - selvom de dog har en grad inddelling.

Om endoskopier står der rectoskopi - mig bekendt er den undersøgelse så godt som passé.

Men okay - afsnittet om journaloptagelse er udemærket, men jeg vil dog stadigvæk anbefale Subjektivt og Objektivt - hvis det er journal optag man vil læse.

Derefter følger et kapitel om Hyperakutte tilstande. Og det er herfra at jeg synes bogen begynder at sejle.

Vil den være instruks? Vil den fortælle om sygdomme - hvad vil den? Ofte står der efter man har læst om en “sygdom” at praksis er forskellig fra sted til sted, så man skal alligevel bruge afdelings instruks.

Afsnittet om hjertestop er direkte forkert efter gældende standart.

Under AMI står der intet om troponiner selvom de har lavet et fint skema med CK-MB, ASAT, CK og LDH.

Under syrebase-balancen står der Base ecess skal være +/- 2 - mener det er +/- 3. De opløste værdier tager heller ikke højde for kønsforskelle og hvis man så alligevel skal slå op andet steds, så har man ikke vundet meget ved der er et skema i…

Vedr. abcesser er der en sjov bemærkning, som bogens målgruppe taget i betragtning virker noget underlig. Der står hvordan man skal priotere den ene operation foran den anden - den opgave tror jeg ikke i praksis vi står med ude på sygehuset - så den bemærkning forstår jeg ikke.

Vel for at summere kort, så virker det som om denne bog vil for meget, men ikke når det godt nok. Jeg ville hellere anbefale, hvis de skal være små lommebøger, at man læser Subjektivt og Objektivt, Akutte medicinske tilstande, Remider og teknik. Det er mit indtryk at det er de bøger den prøver at samle - men uden den store succes.

3 stjerner herfra

Opdateret til 2001 udgave