Mentorordninger?

Er der nogen der ved om mentorordninger på de tre medicinske fakulteter er eksisterende…
vh C

Hvad mener du helt nøjagtigt med “mentorordning”?

Jeg gætter på de ordninger der er på 1. sem for de nystartede… ?

Jeg vil da gerne være mentor :smiley:

Da jeg startede tilbage i 2001 var alle studerende tilknyttet en mentor (på SDU). At denne ordning ikke fungerede er så en anden sag.
Den daværende var en ordning, hvor en klinisk lektor (eks. overlæge) forpligtede sig til at samle den gruppe af studerende han/hun havde fået tildelt. Det fungerede ikke fordi det var tvunget ned over hovedet på lektorerne. Mødte kun min mentor én gang og han meddelte at næste møde ville være når han fik den 2. rykker fra universitetet.
Det er så tre år siden…
Men det kan der jo rådes bod på. Derfor er jeg i nærværende tråd ved at finde info om eksisterende (?) ordninger og måske kommende ordninger???
vh C

Øhm…jeg har nu aldrig set eller hørt noget om eller fra min mentor… Men så var vores tutor heller ikke liiiiige et arbejdsjern hvor initiativlysten boblet over… :roll:

Reneè :slight_smile:

Det er et initiativ der er på SDU hvor alle tilknyttes en gruppe af studerende fra vel 1-12 sem og samme mødes x gange om året samme med en overlæge/speciallæge.

Ordningen har bare aldrig fungeret. Da jeg læst på SDU hørte jeg heller aldrig noget til ordningen. Andre var hjemme hos en læge og spise middag - sikke de hyggede sig. Vi andre måtte så græde snot :smiley:

Ordningen på SDU blev nedlagt for over 1½ år siden.

Det findes ikke på AU - lyder ellers hyggeligt

Tror I at der ville være interresse for et studenterinitiativ
(hvis mentorerne var frivillige)
vh C.

På KU har vi en tutorordning, hvor en tutor (ældre studerende der søger et lønnet job hos fakultetet) hjælper de nye russer igang med 1. og 2. semester, fortæller dem en masse praktiske ting, holder dem i hånden når de skal tilmelde sig eksamen, og får ørerne fyldt med højniveaufag, gymnasiesnit, etc.
Jeg har indtryk af, at ordningen fungerer ganske godt…

Det er der også på SDU og sammen med denne “faglige tutor” skal man også lave en studiestarts opgave, ligesom man snakker studieteknik og evt. laver noge socialt sammen.

Mentor ordningen var mere tænkt som at samle studerende på tværs af semestre samme med en ældre erfaren læge der har sin gang ude i klinkken. Men den er så afskaffet.

[quote=“Dengsøe”:6hdc4jo7]Tror I at der ville være interresse for et studenterinitiativ
(hvis mentorerne var frivillige)
vh C.[/quote]

Anyone??

Hvis ordningen skulle genopstå så skulle den være for alle studerende og via frivillighedens vej får du næppe nok mentorerer til at dække alle SDUs studmed’er.