Mest "fleksibelt" KU, SDU eller AU?

Hej alle,

Jeg vil rigtig gerne i gang med at studere medicin, forhaabentlig i august 2011. Dog taenker jeg meget paa, hvordan jeg kan opnaa mest mulig frihed i forbindelse med studiet. Jeg har en lille soen paa et aar, som tager meget af min tid, og jeg elsker at rejse, saa vil gerne kunne goere dette mindst nogle gange i aaret. Mener I, at det er muligt at tage udenlands i visse perioder, hvis man soerger for, at laese meget mens man er afsted? Er der moedepligtig undervisning aaret rundt?
Jeg er meget klar over, at studiet naturligvis kraever haardt arbejde og disciplin, og jeg er parat til at give den en ordentlig skalle! Men samtidig kan jeg ikke se mig selv blive hjemme i DK aaret rundt de naeste seks-syv aars tid:(
Hvilket universitet ville passe mig bedst, hvis jeg oensker at selv kunne planlaegge min studietid mest muligt?

Venlig hilsen Chichi

Hej

Jeg går på KU. Når du er på et semester, har du mødepligt til obligatoriske timer og øvelser, og afleverer du ikke en rapport i tide, kan du ikke komme til eksamen i det pågældende fag. De fleste forelæsninger og SAU-timer er ikke obligatoriske. Til gengæld må jeg stærkt fraråde ikke at møde op til undervisningen. Du bliver nødt til at bearbejde den viden du læser. De enkelte jeg har hørt om, som ikke dukkede op til undervisningen og læste hjemme, har dumpet den ene eksamen efter den anden.

Du har sommerferie en gang om året, og så har du også ferie mellem de to semestre engang i slutningen af januar. Der er plads til at rejse, hvis du kan nøjes med at rejse i dine ferier. Ellers må du nøjes med weekendture.

I øvrigt, så er der ingen vinterferie, efterårsferie o.lign. som man kender fra andre studier. Der er kun helligdage og kun ferie mellem to semestre.

Det er ikke umuligt at studere med et barn, jeg kender et par stykker der gør det. Men du skal være utrolig disciplineret og udnytte din tid optimalt.

Vh
Powerpuff

Jeg mener altså godt, at det kan lade sig gøre i nogen udstrækning på KU.
Jeg har to børn, og kommer til SAU-undervisningen og forelæsningerne i de fag, hvor jeg føler, at man får noget ud af det, men det er meget svingende ifht sværhedsgraden og interesser/evner.

Det er ikke alle fag, der har obligatoriske elementer, og når der er, er den obligatoriske undervisning ofte placeret i klynger, så man kan i teoretien tage på ferie (med bøger) ved siden af ind i mellem.

På 2. semester havde vi fx sundhedspsykologi i 3 uger efter celle/væv var afsluttet. Jeg kom til undervisningen i halvanden dag, før jeg fandt ud af, at jeg nok fik mere ud af at blive hjemme. På 3. semester skal jeg på ferie i en uge, men har placeret det før den obligatoriske undervisning starter. Jeg håber ikke at det påvrker min eksamen for meget, men på den anden side, er det også vigtigt at have et liv ved siden af studiet. Sker det, at man dumper, så må man jo forsøge igen…

Derudover skriver du 6-7 år. Studiet tager 6 år, men du kan tage orlov og studere i udlandet, hvis du finder udlængslen stærk.

Måske er SDU med modulopbygningen mere fleksibelt?
Hvis man dumper et 8 ugers modul er det vel ikke lige så slemt, som at smide et halvt års arbejde i vasken, vil jeg tro… Men Jeg har kun erfaring med KU, så det er egentlig bare en tanke.Måske er SDU med modulopbygningen mere fleksibelt?
Hvis man dumper et 8 ugers modul er det vel ikke lige så slemt, som at smide et halvt års arbejde i vasken, vil jeg tro… Men Jeg har kun erfaring med KU, så det er egentlig bare en tanke.

I løbet af min medicinstudietid på KU (er meget snart færdiguddannet) har jeg rejst utroligt meget. Tre semestre har jeg taget i udlandet.
Det har sjældent været min kop te at gå til hverken holdundervisning eller forelæsninger, og jeg har af samme grund stort set altid læst hjemme og på mine rejser, hvilket sagtens har kunnet lade sig gøre for mit vedkommende. Jeg har undtagelsesløst bestået alle eksamener.

Så selvom fremmøde til de forskellige typer af undervisning naturligvis er anbefalelsesværdigt og fornuftigt, skal man også indrette sin studietid på den måde, man har det bedst med.
Derfor vil jeg sige, man sagtens kan kombinere den medicinske studietid med et aktivt rejseliv.
På nogle semestre er det sværere end på andre, men det timer man jo så bare hen af vejen, som studietiden forløber.
Det handler om i første omgang ved studiestart at finde den rette læserytme, hvilket man typisk gør i løbet af de første par semestre, hvorefter man har mere egenerfaring i forhold til at vurdere, hvordan man skal/ikke skal håndtere sin eksamenslæsning.

Når der indimellem er semestre, der kræver meget obligatorisk fremmøde, kan man jo bare indlægge frisemestre fra tid til anden efter behov.
Mulighederne for at kombinere studie- og rejseliv er med andre ord mange på KU.

Tusind tak for jeres svar!!! Det lader til, at der er delte meninger om, hvorvidt der er plads til at rejse under studierne. Jeg tror det afhaenger meget af personen - selv tror jeg paa, at jeg vil komme igennem studiet meget lettere hvis jeg kombinerer min studietid med rejser, selvfoelgelig i et begraenset omfang, og planlagt efter hvilke tidspunkter som er mest oplagte ift. studiet.
Asklepios, er rigtig glad for at hoere, at du kom godt igennem studiet mens du fik rejst og oplevet verden! Jeg regner helt klart ogsaa med at tage saa meget udveksling/udlandsophold som muligt, der er saa mange spaendende muligheder i udlandet, saerligt for medicinstuderende.
Det med at finde den rigtige laeserytme lyder som en god plan, noget jeg vil arbejde meget for i starten.
Er der nogen derude, som har erfaringer fra SDU eller AU?

Tak for raad!

/Chichi

Jeg har nu selv kun taget et semester på SDU, så kan ikke sige så meget om de fremtidige år (dog kan jeg da forsøge at høre mig ad). Vi har dog en på studiet som er idrætsudøver på højt plan. Han var ude at rejse i 4 uger, ud af de 7 uger, som forløbet varer (vi har 7 ugers undervisning -> eksamen, og så 7 uger igen -> eksamen). Det kunne han fint klare, da der var tid til at studere ved siden af træningen, og var god til at få læst, som skoleåret løb rundt.

Hvordan det så ser ud med obligatoriske timer, ved jeg ikke helt endnu… Jeg vil prøve at dykke ned i det.

Hej,

Jeg vil høre om det er muligt at få et arbejde f.eks i Canada som læge efter endt uddannelse her. Eller om det er nemmere at færdiggøre sit B.sc. her i Danmark og tage sin kandidat i Canada, og arbejde som læge der? Hvad er nemmest? Og forresten hvordan er det at læse i udlandet? Håber I kan besvare mine spørgsmål.

På forhånd tak!

Jeg læser på AU, og jeg er en af dem, der stort set aldrig møder op til undervisningen, medmindre den er obligatorisk (og det har vi ikke ret meget af på AU - hér på 11. semester (så ja, man kan også godt bestå sine eksaminer, selvom man er månedens gæst :wink: ) er det eksempelvis for mit vedkommende kun om torsdagen. Selv klinikken kan man sjofle en del, da man ifølge studiekontoret må have 20% fravær. Således er der masser af tid til at rejse, hvis man planlægger lidt, og man må selvfølgelig ikke glemme at læse - især op til eksamen, for man kan godt holde lidt fri i starten af et semester, men alt med måde selvfølgelig.

apopov

Jeg tror, jeg kom til at lyve lidt, for jeg er lige kommet i tanker om, at på første år var dissektionen obligatorisk, og den var der i perioder meget af, men til gengæld var der også perioder, hvor vi slet ikke dissekerede og dermed ikke havde obligatorisk undervisning.

apopov

[quote=“jelly”:w6s9vss5]Hej,

Jeg vil høre om det er muligt at få et arbejde f.eks i Canada som læge efter endt uddannelse her. Eller om det er nemmere at færdiggøre sit B.sc. her i Danmark og tage sin kandidat i Canada, og arbejde som læge der? Hvad er nemmest? Og forresten hvordan er det at læse i udlandet? Håber I kan besvare mine spørgsmål.

På forhånd tak![/quote]

Hej jelly
Det kan være du har større chance for at få svar hvis du oprettede et seperat og nyt indlæg vedr. dette emne og den overskrift. Så kan det være nogen med viden omkring det kan besvare dig. Denne tråd omhandler jo noget helt andet og det er ikke sikkert alle kigger herind. :wink: