Metodekursus, 4. Semester KU

Hej ville lige gerne høre hvilke bøger man skal bruge til kursus i metodelære på 4 semester KU?
Jeg har været inde på akademisk boghandel hvor der listet 3 bøger hhv.

  • ESSENTIALS OF MEDICAL STATISTICS
  • VIDENSKABSTEORI FOR DE BIOLOGISKE FAG
  • MEDICAL STATISTICS AT A GLANCE

Mit spørgsmål er, hvorvidt man skal bruge alle 3, eller det handler om man eksempelvis skal vælge mellem 2 af bøgerne?
Og hvad var jeres erfaringer med bøgerne og kurset som helhed?

Mvh. Kristine.

Du får kun brug for en enkelt statistik-bog dvs. enten “Essentials of medical statistics” eller “Medical statistics at a glance”. Jeg kan anbefale førstnævnte - det er også den bog, de fleste studerende vælger at læse efter. Kurset som helhed er faktisk meget nyttigt senere hen. Dog vil jeg sige, at mens det står på er det noget af en pine. Eksamen er noget af det simpleste, du kommer til at opleve på medicinstudiet.

Mange tak for svar :slight_smile: Skønt at det kun er en bog. Er der ellers nogen der ved, om der er gode kompendier huserende rundt på dette fag, eller er det kun fagbøgerne man bruger?

Nu sammenligner jeg lidt med sundhedspsykologi hvor kompendiet i det fag var mere eller mindre “pensum” blandt os studerende(og uofficielt også blandt lærerne)

Men godt at høre gode erfaringer med faget. Jeg synes også selv, at fagbeskrivelsen lyder spændende, så det håber jeg også undervisningen vil bære præg af.

Igen tak for det brugbare og udførlige svar :slight_smile:

Hi…

Min oplevelse var, at statistiktimerne (SAU) var nok de aller vigtigste mens at videnskabsteori var filosofi-agtigt fag og kunne sagtens tjene til hyggelsæning om aften. Mht et kompendie så husker jeg ikke selv, at det var et, som er dækkende! Men der er sikkert nogen kvikke studerende, der har lavet nogle noter på internettet.

Personligt så syntes jeg, at metodekurset ( bortset fra videnskabsteori) var nok af det meeeest kedelige, jeg har oplevet siden musik på 5.klasse :slight_smile:

Okay, der er så blandede meninger :smiley:
Men stadig tak for de meninger og erfaringer der er kommet. Så må jeg se hvad vi ellers får at vide til de første timer :slight_smile:

Mvh. Kristine