Mmi 2014 (sdu)

[quote=“Elverskov” post=85021]Det tænker jeg også.
Jeg kan godt begrunde valget af speciale, da jeg allerede har en relevant videregående uddannelse og har tilbragt lang tid med ophold på forskellige afdelinger. Heriblandt 16 uger i nefrologien.
Jeg nåede så langt som til : Jeg er tiltrukket af nefrologi fordi…" Der blev jeg afbrudt.[/quote]

Ejj hvor nedern. Der er jo en hel masse motivation og finde hos dig og klart ikke den stand som skulle have trukket noget ned! Hvor er det uretfærdigt nogengange altså.
Men med alt det erfaring og diverse andre ting (videregående uddannelse endda) så kan jeg da ikke tro andet end at du bliver ofret en plads ved Ålborg, Århus eller endda København…

Det er da virkelig uretfærdigt, Elverskov. Men jeg tror nok, at det hænger sammen med at der er så mange “drømmere”, som det blev beskrevet af en, der læste motiverede ansøgninger igennem. Det er nok blevet svært for dem at skelne mellem, de, der har en drøm, og de, der har et decideret mål. Held og lykke fremover.

Jeg overvejer at søge ind på SDU sommeren 2015, og har fulgt med i jeres debat og snak om oplevelsen. Det lyder til at engelsk standen er den som for de fleste er givet problemer - kan i uddybe denne? Det var en engelsk tekst i skulle læse, skal man så forklare denne/debatere på dansk eller engelsk?

• tak :slight_smile:

[quote=“linep” post=85027]Jeg overvejer at søge ind på SDU sommeren 2015, og har fulgt med i jeres debat og snak om oplevelsen. Det lyder til at engelsk standen er den som for de fleste er givet problemer - kan i uddybe denne? Det var en engelsk tekst i skulle læse, skal man så forklare denne/debatere på dansk eller engelsk?

• tak :)[/quote]

Teksten er på 2 normalsider dvs ca 5000 anslag.
Du har syv minutter til at læse det med fokus på nogen spørgsmål, du har i forvejen. Samtalen er på dansk.

Det bedste råd jeg kan give dig, er at have styr på din prioritering af tiden. Jeg læste alt alt for intensivt og blev ikke helt færdig, tilgengæld kunne jeg det jeg nåede mere eller mindre ordret.
Nogen læste den for ekstensivt og ikke kunne huske så meget af den.

[quote=“Elverskov” post=85028][quote=“linep” post=85027]Jeg overvejer at søge ind på SDU sommeren 2015, og har fulgt med i jeres debat og snak om oplevelsen. Det lyder til at engelsk standen er den som for de fleste er givet problemer - kan i uddybe denne? Det var en engelsk tekst i skulle læse, skal man så forklare denne/debatere på dansk eller engelsk?

Teksten er på 2 normalsider dvs ca 5000 anslag.
Du har syv minutter til at læse det med fokus på nogen spørgsmål, du har i forvejen. Samtalen er på dansk.

Det bedste råd jeg kan give dig, er at have styr på din prioritering af tiden. Jeg læste alt alt for intensivt og blev ikke helt færdig, tilgengæld kunne jeg det jeg nåede mere eller mindre ordret.
Nogen læste den for ekstensivt og ikke kunne huske så meget af den.[/quote]

Ganske fint råd, Elverskov kommer med dér. Du må gerne tage noter til den.
linep, du har ikke noget at frygte - for mig var det bare den første stand jeg skulle ind til og var derfor ret nervøs. Du skal ind lige med det samme, så du har ikke mulighed for at forberede dig selv mentalt :stuck_out_tongue:

[quote=“linep” post=85027]Jeg overvejer at søge ind på SDU sommeren 2015, og har fulgt med i jeres debat og snak om oplevelsen. Det lyder til at engelsk standen er den som for de fleste er givet problemer - kan i uddybe denne? Det var en engelsk tekst i skulle læse, skal man så forklare denne/debatere på dansk eller engelsk?

En kort bemærkning herfra. Jeg fik det indtryk, at det var svært, hvis ikke umuligt, at blive optaget første gang. Det er dog slet ikke tilfældet, for jeg tog prøven uden nogen form for forberedelse, og kom ind på første hug - og jeg lå et fint stykke over grænsen. Så uden at støde nogen, så synes jeg virkelig, at der bliver givet et fejlagtigt billede af prøven herinde på forummet.

Hvis jeg skal dele min erfaringer, så er både kommunikaton- (skuespillet) og samarbejdsstandene meget nemme, da det hele egentlig falder en logisk ind. Ved skuespillet handler det om at være omsorgsfuld, ansvarlig og tage højde for omstændighederne, og ved samarbejdsstanden, handler det om at snakke godt sammen og høre hinandens meninger. Jeg fik 7 ved samarbejdsstanden, næsten uden at bygge noget lego overhovedet.

Debat (farlige kemiske stoffer), etik og den sundhedsfaglige, kan du komme godt igennem, hvis bare du kan holde en samtale kørende, og fremhæve/diskutere de væsentlige punkter. Den eneste udfordring her er egentlig, at du skal kunne fylde de 8 minutter ud. Du kan eventuelt læse nogle debatindlæg eller etiske dilemmaer og se hvordan du kan få dem præsenteret på 8 minutter, dette ville være en lille øvelse.
Motivationsstanden er indlysende, og den kan du selvsagt godt øve dig på hjemmefra. Tænk bl.a. her på:
[ul]
[li]Hvorfor medicin?[/li]
[li]Hvorfor medicin på SDU?[/li]
[li]Hvad gør jeg, hvis jeg kommer bagud i studiet?[/li]
[li]Hvor ser jeg med selv i fremtiden?[/li]
[li]Hvordan kan jeg bidrage til studiemiljøet?[/li]

[/ul]

Hvad angår den engelske, så havde jeg kendskab til emnet og synes derfor den var nem, men øv dig måske på at læse en engelsk artikel, med sundhedsfaglig relevans, og se hvorvidt du kan få præsenteret de væsentligste punkter på 2-4 minutter. Sproget i sig selv er slet ikke svært, så det behandler bare om at bevare fokus og få sagt det på en præsentabel måde.

Tak for alle jeres råd :slight_smile: Det forudsætter selvfølgelig at jeg går videre fra den indledende runde! Jeg venter spændt til næste år.

• tak.

Tillykke til alle, så er spørgsmålet bare om man får den ønskede sommerstart! :slight_smile:

Er nogen af jer gået i gang med pensumet?
Jeg er småt i gang med Cell Biology selv :slight_smile:

Bare lige for at svare på mit eget tidligere spørgsmål:
Da jeg er kommet ind på SDU i år, kunne det tyde på at ventelisten går udelukkende efter mcq, da jeg var 3 point under grænsen til mmi, men en del over grænsen til mcq.

Vi ses til vinter :slight_smile:

Hej!

Mit resultat fra MMI blev:

Samlet Score: 36
Samarbejde: 6, Den sundhedsfaglige: 6, Informationshåndt.: 3, Motivation: 5, Etisk dilemma: 6, Debat: 7, Kommunikation: 3, .
Testens grænsescore var: 32.

Tillykke! Du tilbydes en plads på Medicin i Kvote 2

Da jeg ikke tænkte, at jeg havde de store chancer at blive optaget på Københavns Universitet via kvote 2 (1. prioritet) regnede jeg med at starte på SDU den 21.08. (2. prioritet). Jeg startede derfor boligjagten før den 30.07. når alle de andre får svar, og fandt et værelse, som jeg har lejet fra den 01.08.

Den 30. juni fik jeg så en mail fra KU at jeg er blevet optaget på KU via kvote 2. Det var noget jeg ikke havde regnet med overhovedet. Så måske er der nogle af jer nu som starter i Odense, som kunne være interesseret i at leje værelset? Udlejeren har nu sat værelset ind på boligportal (.dk) igen. Der er i alt fire værelser. Udover det ledige værelse bor der tre piger i lejligheden (en fra Danmark, en fra Tyskland og en fra Schweiz). Jeg er selv mandlig, så også mænd spås chancer.

Jeg har selv betalt lejen for august, så den nye lejekontrakt starter nok d. 01.09.
Da værelset dog står tomt her i august, er der mulighed for indflytning inden studiestart den 21.08.

Hvis nogen skulle være interesseret og ønsker at kontakte lejeren via mail, så kan jeg gerne sende udlejeres email-adresse.

Jeg håber I alle får en rigtig god start i Odense!

Linket til værelset er: http://www.boligportal.dk/lejebolig/Værelse_Odense_C_1970730.html

Følgende tekst står der:

16m2 værelse inkl. forbrug
Husleje: 3.200 kr./md.

[i]Stor 150m2 delejlighed i Odense C med fælles stue og køkken, som er møbleret, der er 2 køleskabe, spisebord og stole. I stuen er der sofa, sofabord og 42" fladskærms TV.

Der er 4 værelser på ca. 16-20m2 pr stk. der udlejes, du vil derfor dele lejligheden med 3 andre.

Spændende og sjældent 5 værelses stuelejlighed beliggende i eftertragtet boligområde tæt på city, universitetet, indkøb og grønne områder.

Lejligheden indeholder: Entre, stort og pænt køkken/alrum, dejligt badeværelse med bruseniche, og 4 store værelser på ca. 16-20m2 pr stk.

Lejligheden har fået nyt køkken, badeværelser og vinduer for ca. 6 år siden.

I huslejen er alt inkl.
Husleje, varme, vand, el, TV og internet.,

Du har ingen ekstra udgifter.
[/i]