Mmi 2016

Så lidt!

Jeg har altid tips, men du kan starte her (Med lidt shameless selvpromovering af min blog): Gode råd til kommende studerende – Stud.med

Så kan du altid spørge efter mere, hvis det er :slight_smile: Der er jo ingen grund til at skrive tingene 2 gange.

[quote=“Scruffy” post=86665]Tillykke med at være gået videre til MMI. Det er væsentligt sjovere end MCQ!

MMI standende har kun ændret sig ganske lidt gennem årene, men det er sådan set lige meget - der er kun én ting der er afgørende. Hold fokus på det der er vigtigt.

EKSEMPEL PÅ DO’S and DONT’S: Som beskrevet tidligere i denne tråd kommer LEGO-standen altid. En dobbelt-stand. Den ene gang skal du bygge LEGO uden instruks, men ved at kommunikere med en der har vejledningen, og vice versa.

LEGO EKSEMPEL:
DO: Hils på din partner. Hav det sjovt. Vær organiseret og rolig i dine beskeder. Hvis ikke man når så langt, så griner man af dette sammen og bliver enige om at gøre det bedre en anden gang.
DON’T: Blive stresset over at tiden løber, og man ikke får bygget figuren. Blive stresset over fejltrin. Blive irriteret over sin partner. Vise affekt, altså at blive ked af at situationen ikke er optimal.
Pointe: Eksaminator er fuldstændig ligeglad med om du får sat 2 LEGO-klodser sammen. Øvelsen går på samarbejde og kontrol af situationen.
REAL-LIFE EKSEMPEL PÅ DON’T: Da jeg var færdig med MMI i sin tid blev man samlet i et lokale til alle andre var færdige. Folk snakkede og snakkede. Alle ville høre hvad alle havde sagt hvor. Der var en grædende pige. Hun havde ikke fået sat bare to LEGO-klodser sammen. Hun græd ned i sine hænder imens hun fortalte de trøstende omkringstående hvordan hendes partner kun havde snakket islandsk, ikke ville snakke engelsk og at hun var blevet tiltagende irriteret på partneren, og havde sagt til eksaminator at det kunne ikke være rigtigt. Hun har MISFORSTÅET opgaven. Vist hun ingen samarbejdsvillighed har under pres da hun troede at en færdig LEGO-figur = optag.

DISKUSSIONS-EKSEMPEL
DO: Følg vejledningen. Forbered dit svar. LÆG VÆGT PÅ EN GOD PRÆSENTATION AF DIT SVAR. Det indebærer ultra-kort 3 sekunders gengivelse af opgaven stillet, hvordan du har løst den, dine svar og EN OPSUMMERING.
EKSEMPEL: Stigende fedme blandt børn er et globalt problem, gør rede for 6 tiltag du vil iværksætte. Man præsenterer opgaven, præsenterer de 6 tiltag og forklarer om den undervejs. Til slut opsummerer man de 6 tiltag uden yderligere forklaring. Det er en god præsentation.
Pointe: Selvfølgelig er kvaliteten af de 6 tiltag en faktor, men det eksaminator leder efter her er din evne til at løse en opgave, overveje den, præsentere den på en fornuftig måde og afslutte.

LÆSE-EKSEMPEL: Evne til at læse akademisk tekst på engelsk med tidsbegrænsning. Ordbog til rådighed.
DO: LÆS TEKSTEN IGENNEM. FORSTÅ konteksten.
DON’T: Brug ordbogen medmindre ordene umuliggør forståelsen af konteksten. Der er MEGET begrænset tid. Lad dig IKKE slå ud af manglende svar til de efterfølgende spørgsmål. Det samlede billede af kontekst er vigtigt.
Pointe: Øvelsen går ud på at vise evne til at disponere over tid korrekt, og ikke lade sig forfalde til perfektionisme under pres. Dette er IKKE en øvelse i viden om emnet som teksten handler om.
REAL-LIFE EKSEMPEL PÅ DON’T: Efter MMI fortalte en af deltagerne hvordan hun bare havde leveret en top-præstation på læsestanden. Teksten handlede om kardiologi. Hun havde slet ikke nået at læse hele teksten fordi hun skulle slå nogle ord op, men hun havde haft kardiologi i Biologi højniveau i gymnasiet og kunne svare på alt om hjertet.

Jeg håber det hjælper lidt på nerverne. MMI er IKKE noget man læser op til. Der er ingen form for stande hvor baggrundsviden i medicin er relevant. MMI er noget man forbereder sig til.

TAG DET ROLIGT. De tester konstant om du kan håndtere pres.
LØS OPGAVEN og lad være med at tro at din baggrundsviden i medicin vil hjælpe dig, HOLD FOKUS.
SMIL og VIS at du er interesseret i de andre studerende og kan hygge-snakke.

Alle til MMI er motiverede. Alle kommer med historien om læge-drømmen eller familietraditionen.
Der er ingen grund til at bortforklare at man ikke kan komme igennem kvote 1.
Fortæl HVORFOR du vil blive læge, ikke hvor længe du har haft ønsket.
Fortæl HVAD du MÅLRETTET har gjort for at komme dertil, fx valgt de rigtige fag i gym/supplering, igen ingen grund til at bortforklare karakterer der ikke går igennem kvote 1.

Held og lykke. De bedste hilsner[/quote]

Ej hvor pudsigt. Jeg er ret sikker på at jeg er den islandske partner som du skriver om (var det i 2014?).

Det var dog ikke fordi jeg nægtede at snakke engelsk eller dansk. Jeg snakkede dansk under hele standen. Problemet var at jeg skulle forklare at hun skulle lede efter en påhænger-klods. Jeg kunne ikke finde ordet “påhænger” på dansk og jeg aner ikke hvad det er på engelsk. Jeg snakkede dog dansk, og ikke Islandsk men jeg sagde noget i stil med: “Jeg kan ikke huske hvad det hedder på dansk…” og så prøvede jeg at forklare noget i stil med “sådan en som sidder bag på en lastbil som kan koble læsset sammen med lastbilen”.

Jeg synes vi samarbejdede godt, på trods af misforståelsen, jeg fik også okay point til standen og kom ind.

Hun kom dog ind i 2015 ved jeg, da jeg har undervist hende på modul 1.

Jeg er dog ked af at hun har den oplevelse.

Tillykke med det, Nanna og Vibe!

Hvis der er nogen næste år, der har brug for nogle gode råd omkring optagelsesproceduren (MCQ og MMI), kan i bare smide en privat besked og så kan jeg se, om jeg kan bikse noget sammen. Jeg kom ind på både AU og SDU (første forsøg) og synes egentlig godt, at man kan forberede sig på det meste.

Indtil da, må i alle have en god sommer!
seb

[quote=“sebaron” post=86734]Tillykke med det, Nanna og Vibe!

Hvis der er nogen næste år, der har brug for nogle gode råd omkring optagelsesproceduren (MCQ og MMI), kan i bare smide en privat besked og så kan jeg se, om jeg kan bikse noget sammen. Jeg kom ind på både AU og SDU (første forsøg) og synes egentlig godt, at man kan forberede sig på det meste.

Indtil da, må i alle have en god sommer!
seb[/quote]
Hej, jeg har skrevet til dig.

Fedt Sebaron! Tillykke med optaget begge steder :slight_smile:
Jeg er også kommet ind på SDU, men håber da på at din AU plads bliver til min hvis/når du takker ja til SDU pladsen :wink:

Tillykke til alle der er blevet optaget via kvote 2.
Jeg er også en af de heldige der kom igennem nåleøjet på kvote 2.
Er der andre, der står i samme situation som mig og kommer til at mangle en del SU? Og har i hørt om de nye SU-regler?

Stor tillykke til alle optagne! Min vej er desværre langt kedeligere (kvote 1), MMI og MCQ lyder utrolig interessant.

Birdie, hvad mener du med at du kommer til at mangle en del SU? Efter hvad jeg har læst, så er regel ændringen udelukkende i forhold til hvis man er bagud i sit studie i mere end 6 måneder, så mister man retten til SU. Er der andre regler jeg mon har overset?

Shotdown, det er simpelthen fordi, at jeg har læst på et andet studie indtil nu. Det har været ret sent, at jeg endelig fik taget mig sammen til at tage skridtet mod medicin. Dvs, at jeg har faktisk læst 5 år på anden videregående uddannelse, (selvfølgelig uden af afslutte). Så jeg har ikke mange SU-klip at gøre godt med.

Jeg forstod den nye regel, således, normalt har man SU-klip svarende til uddannelsens længde + 12 klip, men nu ville man kun have SU-klip svarende til uddannelses længde + 6 klip, dvs. hvis man er forsinket mere end 6 måneder på uddannelses ville man ikke længere få SU?

Puha, sådan ser det ud til.

Klippekortet består af en overordnet ramme på 70 klip (det vil sige 70 måneders SU). Det betyder, at du til videregående uddannelse kan få SU i 70 måneder. De 70 klip svarer til seks års studier (fem år og 10 måneder). Når du starter på en videregående uddannelse, tildeler vi dig SU, der svarer til din uddannelses normering i måneder. Hvis du bliver optaget på din første videregående uddannelse senest to år efter din først afsluttede adgangsgivende eksamen, får du SU til den normerede tid til uddannelsen + 12 ekstra klip. De ekstra 12 klip kan du bruge, hvis du bliver forsinket i uddannelsen. Denne tildeling kaldes for din ‘støttetid’. Hvis du kun har ret til SU til den normerede tid, og bliver du forsinket, har du mulighed for at søge ekstra SU-lån.

og

"Har du fået merit for en tidligere uddannelse, bliver din studietid kortet af af dit uddannelsessted. Tilsvarende bliver din støttetid kortere - har du for eksempel fået seks måneders merit, trækker vi seks måneder fra den normerede studietid og dermed bliver støttetiden tilsvarende kortere"

Jeg tror ikke de har rettet det til 6 måneder endnu, men hvis jeg var dig ville jeg ringe ind til en vejleder og få undersøgt hvilke præcise omstændigheder der er gældende for dig. I de tilfælde kan du forberede dig og spare op hvis du kommer til at mangle SU.

Ja jeg skal have undersøgt nærmere hvordan og hvorlede jeg lige bærer mig ad.

Hej,

Hvor mange point har du fået?