MMI 2019 oplevelse

Hej! (:
jeg var til mmi igår, og synes det var en meget underlig oplevelse.
Jeg tror jeg kan sige med rimelig stor sikkerhed at jeg ikke kommer ind ): Men dog tog jeg derfra, og tænkte at det kun var fair. Altså at man muligvis skal være mere robust/ selvsikker/ “hård”, for at blive læge.
Hvordan var jeres oplevelse af dagen? Og synes i opgaverne var “fair”, og i hvilke stande, tror i at i klarede jer bedst? (:

Oplevelsen var lidt speciel, ja

Jeg synes egentlig, der gik meget godt til nogle af standene. Men f.eks. engelskstanden blev jeg meget usikker ved. Det var ellers én af de stande, jeg havde regnet med at klar enig bedst ved. Men ham, der bemandede den, fik mig til at gå lidt i baglås (og ved nærmere eftertanke var hans atitude nok fremtrædende for at undersøge, om man var robust nok til at overlevere information til en uvenlige patient el. lign.)

Jeg kiksede også lidt i det til samarbjedsstanden; jeg havde overset, man skulle dreje snoren rundt to gange før man bandt knuden. Men samarbejdet gik vidst ok

Dog fik jeg decideret ros ved skuespilsstanden. Det var en lettelse

Andre der havde en oplevelse af at blive psykoanalyseret ved motivationsstanden?

Havde det også sådan ved motivationsstanden! eller, det virkede lidt som om hun prøvede at skræmme mig væk fra lægefaget :woman_shrugging:

1 Like

Det har hun/han helt sikkert ikke gjort, men lægeverden er nok ikke så romantisk, som mange af jer givetvis tror. Det handler om, hvem der har, hvad det skal til for at gennemføre studiet - ikke hvem der har de flotteste drømme eller mest ædle motiver. Det skal han/hun have frem, og det kan selvfølgelig virke lidt hårdt, men I er ikke børn længere, og i er på vej væk fra ungdomsudannelse til videregående uddannelse.

3 Likes

Hvad gjorde du ved skuespillerstanden? :slight_smile: Er interesseret da jeg selv føler det kunne have gået bedre.

2 Likes

Nu er det ikke alle der er 18 år og netop har afsluttet gymnasiet (; Vi var flere der var igang på en videregående uddannelse, havde sat os ind i studiet bedst muligt, været med til forelæsninger osv. Men det er helt fair de var hårde, men personligt synes jeg hende ved min motivationsstand, var lidt over grænsen (:

1 Like

Jeg læste en gang at netop robusthed er det de yngre læger vurderer som den vigtigste egenskab når man er ny læge. Det vurderes over både faglighed og samarbejdsevne. Så der er nok noget om at man skal være robust som læge.

På motivationsstanden skal bedømmeren jo sikkert vurdere om I “blot” har en drøm om lægefaget eller om I rent faktisk har undersøgt hvad det indebærer. Ikke blot studiet, men også livet som læge. Og livet som læge er ikke nødvendigvis så rosenrødt som man kan forestille sig. Måske er det derfor bedømmeren er gået lidt hårdt til jer.

Var du oppe formiddag eller eftermiddag og på hvilket site?
Engelskstanden er ofte en af de stande folk synes er svær og i går var ingen undtagelse. Det er en svær tekst og der er mange informationer man skal kapere på én gang og dernæst fremlægge overskueligt.

Vil du måske prøve at uddybe det lidt? Hvad var det du synes gjorde det til en underlig oplevelse?

De bedste hilsner
KmK

Vent og se - måske bliver du overrasket over hvor mange point du rent faktisk har fået ved den stand :).

De er tit lidt hårde i filten uden man skal lægge for meget i det - så husker jeg det i hvert fald.

1 Like

Jeg tror bare jeg har haft en rigtig øv-oplevelse - desværre ): Men jeg talte med mange af de andre, der slet ikke havde det på samme måde som mig. Jeg var rigtig godt forberedt (troede jeg), men panikkede nærmest under forløbet. Jeg havde misforstået skuespilsstanden ret meget, og det påvirkede mig rigtig meget ved næste stand også (som var samarbejdestanden). Ved 2 af standende følte jeg at dommeren nærmest var “imod” mig (hvilket på sin vis var forståeligt, for jeg var MEGET følelsesmæssigt påvirket). Men jeg oplevede det ikke som unfair overhovedet, er bare træt af mig selv lige nu :sweat_smile:

Altså jeg har selv boet i England en kort overgang (jeg er dog dansker) og det meste af mit læsemateriale - fagbøger så vel som skønlitteratur - er oftest engelsk, så jeg er egentlig meget vant til det engelske sprog.

Men alligevel fumlede jeg rundt i det pga. “modtageren”. Han så mere og mere irriteret ud (hvilket jeg så dermed antager, han måske var blevet instrueret i som en ekstra udfordring?). Jeg befandt mig i øvrigt på hold 5 om formiddagen ved site B.

Og så lige en tilføjelse - jeg er personligt IKKE en 18-årig lige ude af gymnasiet. Jeg har været i erhvervslivet som sælger i to år, så jeg er godt vant til de lidt hårdere kommentarer fra nogle stædigere mænd, der tror, jeg ikke kan sælge dem en plæneklipper (aka. folk der mener, de ved mere end “eksperten”, so-to-say)

Det er svært at svare på, hvad jeg gjorde, de kunne lide (hun nævnte kort, det gik rigtig godt)

Men jeg tror måske det hjalp, jeg selv har haft drama engang i gymnasiet, så jeg er vant til at leve mig ind i en specifik impro-rolle

Jeg kom egentlig bare ind og hilste pænt på min “nabo” og tog den derfra, som jeg normalt ville håndtere en sådan sårbar situation (jeg har stået med en del af dén slags følelsesmæssigt påvirkede mennesker i mit liv). Forsøgte at huske så mange af stikordene om min relation til hendes situation samt hende som muligt. Og så holdt jeg hende selvfølgelig væk fra pillerne (det er ikke til at vide, hvor mange et menneske i dén situation har taget i forvejen) og vinen

Okay. Jeg gjorde nogenlunde det samme, men jeg synes at jeg trådte lidt vande til sidst. Vi sad bare og snakkede lidt og der skete ikke så meget. Hun gentog mange af de samme ting og jeg svarede meget ens, så jeg havde følelsen af at jeg havde glemt noget essentielt i opgaven da jeg var derinde, da der ikke rigtig var nogen konklusion på situationen.

Hele pille situationen var heller ikke så dramatisk som jeg havde regnet med. Hun skulle til at tage en pille, men trak på det og så snakkede vi lidt om det og så lod hun være.

1 Like

Ja, det lyder til at det har været en træls oplevelse for dig, men jeg er glad for at høre at du ikke følte dig uretfærdigt behandlet trods alt.
Det er en hård test og I bliver presset meget hårdt både fagligt og stressmæssigt, men det ved optagelsesudvalget og bedømmerne godt og det skal heller ikke være let for så ville man ikke differentiere ansøgerne jo.
Men som Anders siger; måske har du klaret dig bedre end du tror. Og hvis ikke er der jo sandsynligvis lignende optagelsesprøve næste år og så ved du hvad du går ind til inden det hele starter. Det er bestemt ikke uhørt at man har været til optagelsesprøve mere end en gang før man bliver optaget :wink:

1 Like

Okay jeg formoder at du er ret dygtig til engelsk :+1: Det kan blive en fordel for dig på studiet hvis du kommer igennem nåleøjet :wink:

Som ansøger spejler man sig naturligt nok lidt i hvordan bedømmeren agerer i setuppet og jeg hvis vedkommende har set irriteret ud kan jeg godt forstå at du blev lidt mere fumlet end du måske normalt ville have været. Man bliver hurtigt forvirret når man i forvejen er presset og stressniveauet er højt. Håber at du fik nævnt de væsentlige ting i artiklen alligevel :wink:

Optagelsesprøven skulle gerne rumme alle. Både dem på 18 år, der kommer lige fra gymnasiet, de der har haft et par sabbatår, men også dem der måske har uddannelse i bagagen og flere år på arbejdsmarkedet. Og det synes jeg faktisk også at den gør.

1 Like

Er virkelig forvirret over skuespillerstationen! Følte det gik rigtig godt, men der var ingen pille???

Hørte flere tale om den skide pille bagefter og nu skriver I, at der også var en pille, men der var altså intet snak om nogen pille, da jeg var derinde?

Det har virkelig slået mig ud. Nu føler jeg, at jeg har overset og misforstået alt :disappointed:

Jeg kom ind sidste år på SDU, og var derfor også til MMI. Jeg kan høre på jer, at i har haft en rå oplevelse. Det havde jeg også, ligeledes de der var oppe med mig dengang.
Og det er klart, fordi de NETOP laver psykologiske test undervejs. Jeg opfattede det heldigvis under min MMI, så jeg vidste at ‘hende den sure’, blot testede min formidling under en presset situation.
I har garanteret oplevet nogle stande med ekstra søde figuranter, og nogle stande med ekstra mugne figuranter, og den sammensætning var blot en ekstra udfordring som de ville teste jer på.

Hun tog heller ikke pillerne frem ved mig :sweat_smile:

1 Like

Ikke en skygge af piller hos mig heller. Jeg forhørte mig hos de andre ansøgere. Der forekom afvigelser ved skuespillerposten. Naturligvis har jeg ingen ide, om afvigelserne var intentionelle og afhang af ansøgerens formåen i standen.
Jeg synes dog, at det er kontraproduktivt at blive alt for nervøs over afvigelserne i skuespillerstanden. Sket er sket, og nu må vi bare se, hvad resultaterne blev. Desuden kan jeg love dig, at skuespiller-casen er så anerledes fra år til år, at du ikke får noget ud af at spekulere :slight_smile:

Rart at høre, at der er flere der ikke havde pillerne.
Måske var det lidt en overreaktion haha, jeg følte bare, at det var en af de stande der gik bedre, så det ville være super ærgerligt, hvis jeg fuldstændig havde misset det. Men det tyder det jo så ikke på.