MMI prøve SDU 2019

Hej Tammi,

Jeg ved jo ikke præcist hvad Anders mener med det han skriver, men det kunne være noget i stil med at have en lille ide om hvad der rører sig (politisk/forskningsmæssigt/…) inden for lægeverdenen i øjeblikket. Det kræves selvfølgelig ikke at man er velorienteret i alle ting, men hvis der er store ting på tale i øjeblikket i medier osv. kunne det være noget der er godt at være lidt orienteret omkring.

“Fagspecifik viden” ved jeg ikke hvad de mener med. MEN jeg kan ikke forestille mig at det på nogen måde forventes at I har fagspecifik viden på forhånd. Hvis der er noget I skal kunne på dagen får I tid til at sætte jer ind i det til prøven. Andet kan jeg i hvert fald ikke forestille mig og i så fald vil det være noget nyt i forhold til de andre år. Så vær ikke nervøs for det.

Jeg kunne forestille mig, at fagspecifik viden dækkede over selve opbygningen af uddannelsen på SDU og den videre uddannelse i lægefaget. At man fx kender til modulopbygningen på SDU fremfor semesteropbygningen som på AU.

1 Synes om

Hej Tammi, jeg kan ikke afsløre noget, da jeg ikke aner, hvad der kommer, og det er så mange år siden, jeg var oppe, at jeg ikke kan huske, hvilke emner der var oppe dengang.

Med klassiske emner mener jeg fx: aktiv dødhjælp, dyr medicin til døende - og videre i den boldgade. Emner med en etisk horisont. Det er en god idé at tænke disse igennem.

Et andet konkret råd. Universitetet får penge pr studerende der består en eksamen. Når de skal vælge, hvem der skal optages på studiet, så vælges de, som man vurderer vil have størst chance for at klare studiet. Derfor betyder floskler som “jeg vil hjælpe andre” ikke noget som helst.

1 Synes om

Ohh en klassiker, hvortil svaret må være, så bliv frisør

“jeg vil gerne arbejde med mennesker”…
“jeg vil gerne gøre en forskel”
“jeg vil gerne have et arbejde der giver mening…”

Så bliv frisør…

Med de floskler er vi på folkeskoleniveau… Så er man selv uden om det…

PS der er intet galt med at være frisør og frisør kunne i ovenstående være erstattet med så meget andet…

1 Synes om

He he, jeg er helt enig. Og jeg ville blive sindsyg at at lytte til det som bedømmer.

1 Synes om

God pointe ja!
Det kan være en fornuftig idé at have sat sig en smule ind i hvilket studie man søger ind på og på hvilken måde SDU adskiller sig fra fx AU eller KU og måske endda have reflekteret over hvilke fordele/ulemper det har for ansøgeren :wink:
Denne del plejer dog at være naturlig hvis man skal fortælle om sin motivation :blush:

Jeg tænker også, at det måske er i forhold til det videre forløb fra man først er færdig læge. Dvs. KBU-forløb osv osv.
Da jeg startede på AU, blev der også fortalt om hvad processen var efter man var færdig læge (KBU, introstilling, hoveduddannelsesstilling osv…) og der var utrolig mange, der var helt overrasket over, at det faktisk tog så lang tid - næsten som om de ikke havde sat sig ind i, at man faktisk også skal bruge en del år bagefter studiet.

er der nogen der har fået At vide at de er kommet ind? Det fik de vist at vide sidste år, men jeg kan ikke se noget i år. Kun testscore