Modul 10 sdu

hi,

modul 10 på sdu! er uoverskuelige og driver mig snart til vanvid… og jeg er ikke den eneste vi er flere, som ikke ved hvordan den skal gribes an.
har ingen læseplan til pensum og ved heller ikke hvad pensummet er og hvilke bøger man skal læse og hvad man skal sætter fokus på.
og så er der en masse statistik oven i købt… og studyguiden består af uendelige links af uendelige resume, som man får intet udeaf…
jeg føler jeg spilder min tid! og det er jeg ikke ene om…

andre der har haft det sådan med modulet? og overlevede?
hvad skal vi sætter mest fokus på. en ældre stud har fortalt mig jeg skal glemme alt om abbas og schikter… og fokusere på abbas… en anden sagde jeg skal bare laver de der eksamens opgavesæt - 90 spørgesmål pr. sæt what the fuck?!
og endnu en anden sagde akadimekersporet er svær! hvad fanden sker der… kan sgu ikke overskue noget som helst…

beklager mine frustationer og evt. fejl, er ordblin og håber i kan bære jer ad med mit sprog!
Håber også nogle herinde sidder med et brugbart råd!
MVH
KLAUSENFAXEN

Ro på! Det er kun 2. moduluge nu her, og du har godt med tid. Modul 9 & 10 er lidt af en mundfuld oveni hinanden - specielt med den behandling din årgang fik under modul 9.

Læsemængden på modul 10 er gennemsnitlig, men til tider ganske teknisk, og det kan virke uoverskueligt. Som noget nyt (vi har ikke set det på tidligere moduler) er undervisningen jo bygget op i temaer, som jeg efter noget tid mente gav god overskuelighed og en rød tråd i undervisningen og modulets forløb.

Modul 10 er virkelig et af de moduler, hvor man først får overblikket helt til sidst. Der er ganske enkelt for mange nye begreber, termer og så videre som man skal stifte bekendtskab med. Enkelte kan føle at de “drukner” lidt i modulet.

Til dine spørgsmål:

  1. Pensum er hvad du gør det til. Du får hen ad vejen en række termer f.eks.“Pathogen-associated molecular patterns” og “pathogen recognition receptors” - og så er det op til dig selv hvor du vil læse om dette. Der er på modul 10 lagt op til at den studerende selv aktivt skal søge informationen. Det kan virke forvirrende når man i de foreløbige 9 moduler er blevet holdt i hånden med en direkte læseplan via studyguide. Det er ikke nemt til at starte med, men man falder hurtigt ind i rytmen. Sundt er det nok også.

  2. De to hovedbøger er typisk Schaecter’s og Abbas. Med dem går man ikke helt galt i byen. Abbas kan til tider være enormt detaljeret - hvilket kan forstyrre helhedsbilledet. Er du fuldstændigt lost i modul 10 og har brug for overblik kan jeg anbefale “Immunologi - en kortfattet lærebog” af Lillevang, Søren Thue og Møller, Bjarne Kuno. Den er på 136 sider og giver dig need-to-know basale ting og sætter dem i perspektiv. Den kan købes i FADLs boghandel.

  3. Ja, der er en del statistik på modul 10 - du skal således OGSÅ til statistik-eksamen i slutningen af modul 10. Det er et forstyrrende element, når man forsøger at få styr på immunologien - men sådan er det nu engang. Der er ikke andet at gøre end at komme til holdtimerne (vigtigt) og så have disciplin.

  4. Modul 10 lægger op til at den studerende tager aktivt del i sin læring, og selv søger den relevante information. Det er ikke helt nemt i starten, men det bliver hurtigt nemmere.

  5. Jeg mener at Schaechters og Abbas komplimenterer hinanden. For mig var der aldrig tale om enten/eller. Jeg vil dog selv mene, at fokuset skal lægges i Abbas. Mikrobiologien er dækket rigtig godt i holdtimer og forelæsninger - ofte med ting som ikke står i Schaechter. Så vær sikker på at komme til alle holdtimer / forelæsninger i mikrobiologien. Husk - det er hvad der bliver sagt dér, som ofte er pensum til eksamen.

  6. Hvad angår eksamensæt, så er det også helt nyt, at en eksamen nu kun består af 80-100 eksamens spørgsmål. Til dette er den normerede tid 2 timer, og man har således en ganske begrænset mængde tid til hvert spørgsmål. Alligevel plejer det nu at gå ok. Tidligere har man ved at læse gamle eksamenssæt kunne klare sig igennem, men det holder ikke længere. Der er blevet lagt pres på underviserne for at få dem til at lave nye spørgsmål, og det er gjort i stort omfang. Vores eksamen (sommer i år) var således markant anderledes end tidligere eksamenssæt vi havde set på, hvilket jo egentligt ikke er noget man kan klandre underviserne for.

  7. Ja, Akademikersporet er ikke nemt. Specielt hvis man måske ikke har fulgt så meget med på de forrige moduler med statistik. Vær dog alligevel glad, for det kommer til at hjælpe dig enormt når du på modul 11 skal skrive Bachelor.

Håber jeg har hjulpet lidt?

Vh,

Sarup.