Modul 2

Hey…

Er der nogen herinde som kan fortælle mig kort hvad modul 2 kommer til at handle om. Har snakket med en del ældre studerende om modullet og sådan, og det eneste kommentar jeg har fået, er at det er vildt svært.

det lyder nærmest som om det er umuligt at komme igennem det her modul - er det det??

Eller er det fordi folk har taget for let på det?

Forstår godt, at du synes det lyder umuligt efter at have talt med de tidligere årgange, jeg har også hørt en del af dem fortælle om alt det svære og prale om hvor let modul 1 var! Men sådan kommer vi måske også til at huske det engang i fremtiden:)

Der skulle rigtig nok være meget mere læsestof end på f.eks. modul 1- hvilket du nok har bemærket hvis du har tjekket vores skema for de næste par uger. Men jeg har også selv spurgt nogle ældre studerende og jeg har fået fortalt, at det er holdtimerne som kommer til at redde os. Så det gælder vel bare om at følge med i de timer og prøve at få en forståelse af stoffet sideløbende med undervisningen, så man ikke sidder en uge inden eksamen og har hundredevis af sider man skal have lært. Så skal det nok gå :slight_smile:

Modul 2 er rimelig svært. Men det der primært gør det svært at man skal favne over et stort pensum omhandlende mange forskellige ting. Et godt tip er som altid at kigge på eksamenssæt fra tidligere år. Hvad pensum er som jeg lige husker det: embryologi(indtil 8 uge i graviditeten), cellebiologi(DNA til protein), cellecyklus + diverse andre ting. Men hæng i fra starten og prøv at forstå de forskellige termer og begreber. Som de kloge siger, så start med at danne dig et overblik fremfor at gå i detaljer fra starten.

Og så kan du glæde dig over at modul 3 er væsentlig hyggeligere !

Jo, kan godt der er meget som skal læses i modul 2 iforhold til modul 1 - er allerede begyndte for at komme forude.

Men synes bare der er vildt mange begreber og ting som vi skal kunne allerede nu. Håber da man får gennem arbejdet det stof man læser, så man får en bedre forståelse af hvordan de her forskellige ting her sammen.

Men har bare lige et enkelt spørgsmål (måske også dumt), får vi overhovedet brug for som læge, hvordan kondenseringen af Kromosomer foregår, og hvordan det bliver reguleret af enzymer osv?

Jeg kan huske at da vi havde om aktionspotentiale på Modul 1, at vores forlæser sagde det har noget md bl.a. hjerterytmen at gøre osv. altså hun gav nogle eksempler på hvor man brugte det henne. Alt det kondensering og enzymer også sådan, ja kan ikke rigtig se hvor man skal bruge det henne som læge (medmindre man er House eller sådan noget :? )

Hehe, ro på. Modul 2 er et helt gjennomsnittlig modul, som dere nok skal komme dere i gjennom med livet i behold! Lesemengden er riktig nok betraktelig større enn i modul 1, men det er da slettes ikke så slemt som det dere har fått inntrykk av.

Ang. hva man får bruk for rent praktisk som læge - nei, det er ikke alt vi får bruk for, og du blir nok neppe bedt om å regne ut GHK-ligningen når du står i akutmottagelsen og det står om liv og død. Det er faktisk sannsynligvis meget lidt av det du får brug for. Men, som du sikkert vet kan ting gå galt - og det går gjerne galt i celledelingen (f. eks kræft), eller det skjer feil i kromosomene (genetiske sykdommer). Da er det nok meget rart å ha hørt ordet “kromosom” før - det er tross alt lettere å gjenoppfriske teori, enn å lære seg det fra scratch :slight_smile: Dette gjelder mer eller mindre alt du lærer deg nu på bachelordelen.

I tillegg omfavner lægeutdannelsen meget bredt, og det er viktig å huske på at det er en akademisk utdannelse fremfor en praktisk utdannelse. De aller aller aller fleste/alle læger må forholde seg til forskning, enten man forsker selv eller oppdaterer seg på fagkunnskap, og da er det ofte en forutsetning å ha sin cellebiologi på plass!

Så pust ut og slapp av med tanke på modul 2 - da er det heller konstruktivt å vende frykten mot modul 4, 5 og 6 :wink:

Tro mig, Diabsen, meget af det du lærer på modul 1 og 2 kommer til at danne dit grundlag for forståelse på senere moduler. Her tænker jeg specielt på elektrofysiologien på modul 1, som danner en teoretisk baggrund for forståelse af mange emner i såvel CNS og hjertefysiologien. Derudover er de grundlæggende histologiske færdigheder du lærer på modul 2 meget vigtige senere hen på studiet såvel som i lægegerningen. De giver dig basis for at forstå basale patofysiologiske årsagssammenhæng senere hen, og kan som sådan ikke ignoreres.

Kort sagt: lærer du det ikke nu, kommer du til at arbejde hårdere senere hen.

Og er det ikke på tide at du poster i studmed-forummet i stedet for “kommende studmed” ?

Til Sarup:

Så det vi faktisk lærer på modul 1 og 2, er faktisk ret vigtige for vores kommende moduller?

Det lyder godt, for så kan jeg se en mening med hvorfor jeg skal lærer det jeg skal. Men jeg synes det med fosterdannelsen er utrolig spænende, og hvad mutationer egentlig kan gøre ved et foster. Det ser sku lidt ubehageligt ud når man ser de for første gang, men når man sådan begynder at få en forståelse for det, så virker det ret naturligt.

Men angående det med at poste i studmed - det vil jeg nok også gøre fremover.

Men tak for påmindelsen og for det gode svar.

Modul 2 er noget sværre end modul 1

det der overraskede mig var hvor stor en del af pensum som er histologi delen.

Hent savios powerpoint slides med alle vævs prøverne - de er ikke perfekte, men når du kan dem kan du rigeligt.
Så er der 20 tEM billeder hvor der kommer 4 til spot eksamen det er nemme point

bio medicinen er bare lidt ekstra til modul 1, hvis du havde god forståelse for det på modul 1 bliver det ikke noget problem i modul 2.

Study guiden siger du skal læse helt vildt her til at starte med - det kan du vælge at gøre men der er ikke ret meget af det der bliver brugt i starten så ta det med ro og spred det ud.

Side note, kommer du til at oprette en tråd ved hver eneste modul start hvor du skriver du er nervøs for modulet ? :slight_smile: … for så kan jeg godt lige tage modul 3 hurtigt …
jeg var til 45 minutters intro forlæsning (og gik i pausen) … så var jeg til alle holdtimerne i bio sporet (holdshop til helene hun er super) … så var jeg til 1 holdtime i kvalitiativ forsknings ting og lavede de 5 opgaver ud fra den, lavede professions sporets eksamen udelukkende ud fra hans kompendie, brugte 1 dag på at lære at bruge de 10 formler i statistik (du må have hjælpemidler med til eksamen) og så brugte jeg 1 dag på at gå mine noter fra hold timerne igennem inden biomedicin eksamen … Jeg åbnede ikke den genetik bog jeg købte - statistik bogen var okay og du skal bruge den igen på modul 10

Wow, det lyder sku lidt voldsomt.

Nej det ikke så meget at jeg bliver nervøs, det mere at jeg kan godt lide at hører sådan andres erfaringer, og tage imod gode råd.
Jeg har trods alt selv valgt studiet og burde nok have en ide om hvor svært det er/kommer til at blive - vi skal jo også arbejde med mennesker når vi er færdige.

Men jeg har såå småt lært, at man måske lige skal kigge på læringsmålene først, for så bliver ens læsning mere målrettet + man hurtigt kan se hvad man skal læse og hvad man ikke behøver læse.

Angående eksamen - jeg er nok ret sikker på modul 1 eksamen er den nemmeste vi kommer til.
Men du nævnte nogle ting som jeg skal finde, hvor kan jeg finde dem henne?