Motiveret ansøgning - på rette spor eller helt forkert?

Hejsa allesammen,
sidder og kæmper med min motiverede ansøgning og ville meget gerne høre nogle andres mening…

Dette er blot et udklip, ikke rettet eller noget :wink:


Mit navn er ………, CPR. ……, og jeg søger hermed om optagelse på medicin-studiet ved Syddansk Universitet.

Der ligger grundige overvejelser bag min ansøgning om optagelse på medicin-studiet ved SDU. Den kontinuerlige udvikling i faget – det, at der hele tiden opstår ny viden om sygdomme og behandlinger fascinerer mig, ligesom det tiltaler mig, at det derved bliver en livslang uddannelse.
Udfordringerne både på studiet, men også senere i livet motiverer mig meget – at to dage aldrig er ens og at der altid er nye opgaver tiltaler mig meget.
Jeg er dog bevidst om de lange og hårde arbejdsdage samt tidspresset i faget, men efter mine erfaringer i de sidste par år virker det ikke afskrækkende på mig. Tværtimod ser jeg det som en ekstra udfordring.

På gymnasiet valgte jeg matematik og biologi på A-niveau, samt kemi på B-niveau, da min interesse helt klart lå i den naturvidenskabelige retning. Og allerede der begyndte de mere seriøse overvejelser omkring valget af medicin-studiet.

Dog var jeg som 19-årig ikke klar til at starte på et universitets studie, og jeg ville gerne ud at rejse. For at kunne finansiere denne drøm begyndte jeg, samtidig med at jeg arbejdede på deltid i føtex Haderslev, som pædagogmedhjælper ved Sct. Severin SFO.
Interessen for at arbejde med børn og unge havde jeg allerede tidligere fået gennem min tid som træner ved Haderslev Tennis Klub, hvor jeg lærte at samarbejde, at tage ansvaret for andre og at formidle.
I perioden hvor jeg arbejdede som pædagogmedhjælper, blev jeg meget mere selvstændig, moden og ansvarsbevidst, og mine kommunikative færdigheder blev gennem samarbejdet med børn, forældre og kolleger styrket. Jeg blev samtidig bekræftet i at min fremtidige karriere skulle være inden for et fag hvor det er vigtigt med empati og omsorg for andre, ting jeg mener er en stor del af lægevidenskaben.
Fra 2.maj 2005 til 15.december 2005 rejste jeg alene som backpacker i Australien og New Zealand – her udviklede jeg min selvstændighed yderligere og fik et større kendskab til det engelske sprog.
Efter en kort periode på fuldtid i føtex Haderslev …


Er jeg på rette vej eller er jeg fuldstændig ude at svømme?

Vil værdsætte lidt kritik
:slight_smile:

Mvh Lærke

Du er på vej ud af det forkerte spor. Prøv lige at læse nogle af alle de mange andre posts her på sitet omkring motiverede ansøgninger. Jeg ved godt, at det er væsentligt nemmere “bare” at poste løs her og derved få det serveret på sølvfad. Men fakta er, at alle de problemstillinger, der er omkring ansøgningerne, er der til rigelighed taget stilling til mange gange her på stedet, så alle oplysningerne er her. Du skal bare søge dem.

Tak for dit hurtige svar…
Sys jeg har læst 10-12 ansøgninger her på sitet og kan bare hverken finde hoved eller hale i det :expressionless:

Hvordan for jeg flettet mine kompetencer og motivation ind, uden at det bliver en “fortælling”?

Hej med dig!

Jeg har læst din ansøgning og tror du vil få svært ved at blive optaget med mindre du bliver optaget gennem kvote 1.

Du fortæller intet om hvad det er ved studiet der gør dig nysgerrig og derfor giver dig lyst til, at skulle bruge 40-50 timer om ugen de næste 6-8 år.

Du skriver fx.:

“Der ligger grundige overvejelser bag min ansøgning” hvilke? Er det udfordringerne hvorfor læser du så ikke til social og sundhedsmedhjælper, der bliver du i hvertfald udfordret!

Er det udvikling, hvad med ingeniør?? og hvis det er sygdomme, kan du jo passende studerer til sygeplejerske.

Det er ikke for at virke ond jeg skriver dette, men jeg synes ikke om din ansøgning og jeg tolker den som meget lidt velovervejet! Det virker faktisk som om det kun er lægegerningen og ikke det faglige der trækker. Du bør overveje om du ikke skal søge noget andet for det er lang tid at bruge på noget som man ikke brænder for. Hvis du alligevel søger, håber jeg selvfølgelig at interessen vokser hvis du bliver optaget.

Her er et par råd:

Du bliver nød til at overveje hvordan du får sat de ting du har lavet ift selve studiet(-indhold). Du bliver nød til at undersøge hvad studiet egentlig går ud på mere end bare hvid kittel og stuegang! Humanbiologi, medicinsk kemi, sundhedspsykologi, anatomi, biokemi, osv.

Hvordan kan du bruge de erfaringer du allerede har på ift. dine medstuderende, læger, undervisere, sygeplejersker og andet personale når du fx kommer i praktik. Hvorfor skal de optage dig frem for en anden, hvad har du at bidrage med som de ikke kan sige nej til!

Held og lykke!

Hej med dig!

Jeg har læst din ansøgning og tror du vil få svært ved at blive optaget med mindre du bliver optaget gennem kvote 1.

Du fortæller intet om hvad det er ved studiet der gør dig nysgerrig og derfor giver dig lyst til, at skulle bruge 40-50 timer om ugen de næste 6-8 år.

Du skriver fx.:

“Der ligger grundige overvejelser bag min ansøgning” hvilke? Er det udfordringerne hvorfor læser du så ikke til social og sundhedsmedhjælper, der bliver du i hvertfald udfordret!

Er det udvikling, hvad med ingeniør?? og hvis det er sygdomme, kan du jo passende studerer til sygeplejerske.

Det er ikke for at virke ond jeg skriver dette, men jeg synes ikke om din ansøgning og jeg tolker den som meget lidt velovervejet! Det virker faktisk som om det kun er lægegerningen og ikke det faglige der trækker. Du bør overveje om du ikke skal søge noget andet for det er lang tid at bruge på noget som man ikke brænder for. Hvis du alligevel søger, håber jeg selvfølgelig at interessen vokser hvis du bliver optaget.

Her er et par råd:

Du bliver nød til at overveje hvordan du får sat de ting du har lavet ift selve studiet(-indhold). Du bliver nød til at undersøge hvad studiet egentlig går ud på mere end bare hvid kittel og stuegang! Humanbiologi, medicinsk kemi, sundhedspsykologi, anatomi, biokemi, osv.

Hvordan kan du bruge de erfaringer du allerede har på ift. dine medstuderende, læger, undervisere, sygeplejersker og andet personale når du fx kommer i praktik. Hvorfor skal de optage dig frem for en anden, hvad har du at bidrage med som de ikke kan sige nej til!

Held og lykke!

Jeg synes jeg har hørt indledningen før… Muligvis MIN motiveret ansøgning jeg postede her. :slight_smile:

Hej black_rosie23,
tja det har du jo nok ret i :oops:
Er ked hvis jeg har jokket dig over tæerne…

Jeg er bare så utrolig dårlig til at formulere mig skriftligt (som det nok rimelig tydeligt fremgår!) og havde bare brug for en eller anden måde at starte på…
Men hvis det kan være nogen trøst har jeg (også) skrottet det udkast - sys bare slet ikke jeg kan få fat på genren :frowning: