Motiveret ansøgning sidste gang den skal rettes :-)

Lige en sidste kritisk på min motiveret ansøgning vil være super dejligt,tak :slight_smile:

Ansøgning til medicinstudiet motiveret ansøgning

Jeg er en glad, udadvendt pige på 22 år. Jeg tager glædeligt imod en udfordring og giver ikke op før opgaven er løst med stor tilfredshed for både mig og mine medmennesker. Efter længere tids overvejelse omkring min fremtid, er jeg kommet frem til, at jeg har lyst til at gøre den ekstra indsats det kræver, at læse medicin. Det at man kan uddanne sig gennem længere tid for til sidst at kunne fordybe sig i et speciale, ser jeg som noget meget positivt og yderst interessant.

Jeg er matematisk student fra 2004, hvor jeg valgte følgende valgfag. Matematik A, Kemi A, Biologi B og Fysik B. Jeg valgte disse fag i gymnasiet udelukkende pga. interesse, da jeg på daværende tidspunkt endnu ikke vidste, hvad jeg ville videreuddanne mig til efter gymnasiet. Gennem gymnasiet havde jeg et fritids arbejde på en dyreklinik, hvor jeg bl.a. gjorde rent efter operationer og solgte foder.

I gymnasiet besluttede jeg at tage på idrætshøjskole efter studenter eksamen. Da jeg altid har dyrket meget sport, var dette egentlig et naturligt valg for mig. Desuden har kroppen og alle dens aspekter der følger med altid fascineret mig. Jeg tog på Viborg gymnastik og Idræts højskole med tilskud fra DGI, da jeg har været instruktør på forskellige børnehold… Her blev jeg uddannet gymnastik instruktør, hvorigennem vi havde fag som fysiologi og anatomi, på et lavt niveau. Som du synes var rigtig spændende/interessant og gerne ville læse mere om. Det at kunne lære noget fra andre og selv være et forbillede for andre, har været med til at styrke min selvtillid. Så jeg ved hvor jeg er stærkest og hvor jeg er svagest.

Efter højskole opholdet blev jeg ansat på et plejehjem, hvor jeg også havde været ferieafløser i 5 uger inden højskolen. På plejehjemmet havde jeg forskellige vagter, der gjorde at jeg fulgte beboernes døgnrytme. Igennem arbejdet oplevede jeg, at det var nødvendigt at flytte nogle af mine personlige grænser, hvilket har gjort mig fast besluttet på at jeg gerne vil læse medicin, og flytte flere grænser. Mine opgaver var bl.a. at hjælpe beboerne med at spise, personlig pleje osv. Det klarede jeg med stor empati, da det var første gang for mig at skulle hjælpe et ældre menneske. Efter kort tid på plejehjemmet fik jeg overblik over hvad der var vigtigt for beboerne, det hjalp både det faste personale og de nye afløsere. Jeg deltog i forflytningskursus og fik instruktioner i alle lifte osv. på plejehjemmet. Jeg var med til medicinering af beboerne og samtaler med de pårørende. Dette var ind i mellem en meget barsk oplevelse men samtidig fik jeg lært utrolig meget om hvor forskelligt folk kan reagere. Desuden blev jeg også mere klar over, hvor forskellige vi mennesker kan være og hvordan vi derfor også kræver individuel behandling. Jeg mener at disse ting er gode at have i bagagen, når jeg starter på at læse medicin. Jeg har til sommer været ansat som ferieafløser i 3 år.

Sommeren 2006 flyttede jeg til Odense på kollegie, med henblik på at læse videre på SDU i september. Jeg startede på at læse naturvidenskab på science året, med studieretning i farmaceutisk kemi. Her havde jeg bl.a. fag som kemi, fysik og biologi. Jeg skrev første års projekt i kemi, med et tilfredsstillende resultat. Her lærte jeg også utroligt meget omkring mig selv og gruppearbejde, samt hvordan jeg sammen med en gruppe, til tider under pres, kan få stablet et godt resultat på benene.
Efter det første år på universitet blev jeg klar over jeg ville læse medicin. Det var for mig en meget svær beslutning at tage, om jeg skulle stoppe min uddannelse i farmaceutisk kemi og i stedet begynde at læse medicin. Men med tanke på, hvad der ville gøre mig lykkelig når jeg engang skulle ud i job, kunne jeg ikke se anden løsning end at det skulle være at arbejde med mennesker. Jeg overvejede mulighederne for at arbejde med mennesker gennem jobbet som kemiker med speciale i farmaceutisk kemi og synes ikke der var de store muligheder i forhold til gennem jobbet som læge. Jeg besluttede at jeg ville tage chancen og søge ind på medicinstudiet, og samtidig vælge min uddannelse i farmaceutisk kemi fra. Da mine karakter fra gymnasiet ikke var gode nok til at ansøge, var det en nødvendighed at tage et par supplerende fag. Derfor begynte jeg efter sommerferien på HF hvor jeg tog engelsk på B-niveau. Samtidig gjorde jeg første året færdigt, da jeg desværre havde dumpet et par af fagene i første omgang. Jeg vil mene, at mine erfaringer fra mit første år på universitet, helt klart kan komme mig til gode på medicin studiet, set fx i forhold til udenadslære og gruppe arbejde, Idet jeg har prøvet at læse på en videregående uddannelse og derved har en viden om, hvor meget arbejde det kræver.

Jeg meldte mig til bestyrelsen på kollegiet, fordi jeg godt kan lide at komme frem med min mening, og være med til at bestemme hvad der foregår omkring mig, hvilket har skabt mig et stort netværk i Odense.Desuden ser jeg det som en stor fordel at jeg kender miljøet på SDU, både socialt og fagligt, samt studieteknikker og har lært at pririotere. Jeg ved hvad det kræver at læse på universitet og hvad det kræver at læse medicin. Jeg har set en del bøger fra medicinstudiet og smug læst lidt dem, og specielt anatomi delen tiltaler mig meget, da jeg synes det er fascinerende at se hvordan kroppen fungerer og hvordan vores muskler er opbygget osv. Når jeg kigger i sådanne bøger, får jeg rigtig meget lyst til at læse videre og lære meget mere om kroppens fantastiske virke. Jeg har lyst til at lære mere om det.

De ting der er nævnt i denne ansøgning, har jeg udelukkende gjort at interesse. Jeg synes jeg har været meget igennem trods min relativt unge alder. Jeg synes jeg har lært meget om mig selv og hvordan jeg agerer i forskellige situationer siden jeg er blevet student. Jeg mener at det nu er på tide at jeg for alvor begynder mit ”voksenliv” og er dermed klar til at møde endnu flere udfordringer i dagligdagen. Dette gælder både mht. uddannelse og senere i jobbet der følger med. Jeg synes det lyder tiltalende med en hverdag der hele tiden varierer, hvor man aldrig ved hvad der vil ske dagen i morgen. Jeg vil mene jeg er klar til de udfordringer som jeg ved medicinstudiet vil byde mig.

Hej…

Nu er jeg ikke den bedste kritiker inden for dette felt…men synes, at din ansøgning er forlangt. Kort den ned, gør den mere præcis og fremhæv de ting, som du har gjort, og sæt dem i relation til studiet…Du fortæller meget om, hvad du har lavet, hvilket er ret godt. Men hvordan vil du bruge det til at være medicinstuderende…?

Håber, at det hjalp lidt…

Og Pøj pøj…

Hej med dig!

Synes ogås din ansøgning er lidt lang. Meget af det du skriver er egentlig godt nok, det fylder bare for meget. Du søger ind i Odense og søger derfor om at komme til samtale. Gem noget af det du har skrevet til samtalen. En ansøgning er skal være en appetitvækker, ikke en roman!

Jeg synes også du har lavet mange spændende ting, dit problem er, at sætte det i relation til studiet. Du er simpelthen for overfladisk i dit agument for at søge medicin:

“Desuden ser jeg det som en stor fordel at jeg kender miljøet på SDU, både socialt og fagligt, samt studieteknikker og har lært at pririotere. Jeg ved hvad det kræver at læse på universitet og hvad det kræver at læse medicin. Jeg har set en del bøger fra medicinstudiet og smug læst lidt dem, og specielt anatomi delen tiltaler mig meget, da jeg synes det er fascinerende at se hvordan kroppen fungerer og hvordan vores muskler er opbygget osv. Når jeg kigger i sådanne bøger, får jeg rigtig meget lyst til at læse videre og lære meget mere om kroppens fantastiske virke. Jeg har lyst til at lære mere om det.”

Jeg har tidligere i et indlæg til en anden motiveret ansøger, skrevet hvordan man fx kan sætte det man har lavet i relation til studiet. Det er det du skal gøre(specelt når du har lavet så meget studierelevant)

Jeg synes du skal bruge tid på at nævne at du er sikker på at det er den forskningsbaseret undervisning der har vækket interesse samt muligheden for at styrke selvstændighed og videnskabelighed gennem forskningmetodologiske kurser og selvstændige opgaver. Man træner så på den måde evnen til fordybelse og man udvikles gennem fagmoduler, hvor man kan hellige sig et enkelt emne eller område.
Man vil hele vejen gennem uddannelsen benytte sig af kombinationen mellem naturvidenskabelige basisfag, samfunds- og adfærdsfag, parakliniske og kliniske fag der udgør uddannelsens hovedelementer.

Du kan så komme ind på, at du, har læst i bøger (Fysiologi, en grundbog og Bevægeapparatet anatomi) der vedrører emner man arbejder med på 1. semester. det har kun bestyrket dig i, at det er du er endt på den rigtige “hylde”.

Du har derved beskrevet hvorfor du vil LÆSE medicin. Du har endda vist at du har sat dig lidt ind i studiet - du ved i hvertfald hvilke formålsparagraffer universitetet har med uddannelsen.

Det er surt at blive vraget fordi man ikke har sat sig ind i studiet. Men på den anden side fortæller det også, at ansøgeren ikke har overvejet valget nøje og søger af andre grunde en det faglige.

I dag vil alle være noget, men sætter ikke pris på at kunne noget. Det bliver meget overskift-agtigt!

Håber du kan bruge lidt af det jeg har skrevet!

"Jeg synes du skal bruge tid på at nævne at du er sikker på at det er den forskningsbaseret undervisning der har vækket interesse samt muligheden for at styrke selvstændighed og videnskabelighed gennem forskningmetodologiske kurser og selvstændige opgaver. Man træner så på den måde evnen til fordybelse og man udvikles gennem fagmoduler, hvor man kan hellige sig et enkelt emne eller område.
Man vil hele vejen gennem uddannelsen benytte sig af kombinationen mellem naturvidenskabelige basisfag, samfunds- og adfærdsfag, parakliniske og kliniske fag der udgør uddannelsens hovedelementer.

Du kan så komme ind på, at du, har læst i bøger (Fysiologi, en grundbog og Bevægeapparatet anatomi) der vedrører emner man arbejder med på 1. semester. det har kun bestyrket dig i, at det er du er endt på den rigtige “hylde”.

Du har derved beskrevet hvorfor du vil LÆSE medicin. Du har endda vist at du har sat dig lidt ind i studiet - du ved i hvertfald hvilke formålsparagraffer universitetet har med uddannelsen."

Dette afsnit er det jeg også har skrevet til en anden ansøger.