Motiveret ansøgning til SDU - kritik ønskes :)

Her kommer min ansøgning:

Ved min optagelse på medicin kan jeg garantere at I får en studerende med målbevidsthed, ildhu og engagement!

Jeg er 27 år gammel og biomedicinstuderende på 6. semester. Jeg er i øjeblikket i gang med mit bachelorprojekt, som foregår hos Bente Finsen på MBC og omhandler iskæmi i musemodeller.

Jeg har været utroligt glad for mit studie i biomedicin, og har stadig stor lyst til at fortsætte med at studere. Jeg har haft mange spændende fag på biomedicin, men føler at mine interesser bevæger sig i en anden retning end mit nuværende studie. Jeg har længe været fascineret af sundhedsvidenskab, og ville med min uddannelse i biomedicin gerne arbejde indenfor forskningen på dette område. Da jeg oprindeligt valgte biomedicin frem for medicin skyldtes det at førstnævnte var uddannelse direkte rettet mod forskning. Men i min tid som biomediciner er det frem for alt de lægevidenskabelige fag jeg er blevet grebet af, hvilket mit valg af emne til bachelor også afspejler. Både anatomi og medicinsk fysiologi, som jeg har haft indenfor det sidste år, har været utroligt spændende. Jeg vil meget gerne fortsætte med at studere i den retning, hvor hovedvægten er på fysiologi, anatomi og kroppens funktionalitet under sygdom og helse. Mit udgangspunkt for at søge ind på medicinstudiet er rigtigt godt: Jeg allerede har haft fag der minder dem der indgår i de forskellige spor på medicinstudiet, og ved dermed en del om hvad studiet indeholder rent fagligt. Desuden har jeg indgående kendskab til det at læse en lang videregående uddannelse, og ved hvad der kræves både hvad angår faglighed, disciplin og engagement. Jeg synes derudover at opbygningen af medicinstudiet med moduler og eksaminer med de korte 8-ugers mellemrum virker meget attraktiv. På denne måde bliver man jævnligt afprøvet i sin viden og kunnen, og bliver hermed konstant holdt til ilden.

Gennem mit arbejde i laboratoriet i forbindelse med min bacheloropgave har jeg fundet ud af, at jeg savner den menneskelige kontakt i mit arbejde. Jeg føler mig meget distanceret i forhold til de patienter mit arbejde skal hjælpe, og vil gerne arbejde i tættere relation til disse. Arbejdet i laboratoriet kan være langsommeligt og kræver tålmodighed, og forekommer mig en smule abstrakt. Arbejdet som læge derimod, foregår i nuet og leverer resultater øjeblikkeligt. Det kræver handlekraft, overblik og beslutsomhed; evner som jeg besidder. Det, at komme ud i klinik og bruge sin viden og sine praktiske færdigheder, virker meget tiltalende på mig.

Jeg har sideløbende med studier, og i perioder på fuld tid, arbejdet som serviceassistent på Silkeborg Centralsygehus. Det var her jeg oprindeligt fik interessen for natur- og sundhedsvidenskab, hvorfor jeg supplerede min sproglige studentereksamen med fag til optagelse på natur- eller sundhedsvidenskab. Jeg kunne på sygehuset følge de mange forskellige aspekter af arbejdet som læge, idet jeg arbejdede primært på skadestuen, men også på en lang række af de forskellige andre afdelinger. Jeg synes det virker som et enormt spændende arbejde, hvor man konstant skal omstille sig til de skiftende omstændigheder, og samtidig kunne bevare ro og fokus. Jeg er god til at håndtere stressede situationer, og fungerer godt under pres, hvorfor jeg mener jeg vil kunne fungere godt i en læges hverdag. Samtidigt skal man kunne vise omsorg og empati for patienter og pårørende, og jeg er god til at skabe en god og tillidsfuld kontakt til andre mennesker. I mit arbejde som sælger i Ikea møder jeg konstant nye mennesker. Jeg sørger for at skabe en tryg og behagelig dialog med kunderne, sætter mig ind i deres problemer, og finder en løsning på disse. Dette er vigtige egenskaber jeg vil kunne bruge i en fremtid som læge. Jeg er vant til at arbejde hårdt og længe; jeg har haft mit job i Ikea med sene åbningstider gennem hele mit studie, og er ofte taget fra universitetet direkte videre på arbejde resten af dagen. Jeg har altid været meget glad for at studere og lære nyt, og vil gerne have en karriere indenfor et felt, der hele tiden er i udvikling, og hvor det kræves at man holder sin viden opdateret. Dette lever jobbet som læge i høj grad op til, idet man forsætter med at lære og tilegne sig viden gennem resten af sin karriere. Og skulle jeg atter få lyst til at arbejde indenfor forskning, åbner medicinstudiet også muligheder for dette.

Effektivt har jeg læst mit studie i biomedicin på normeret tid, men har undervejs holdt barselsorlov et år, hvor jeg var væk fra studiet. Jeg er omhyggelig, vedholdende og arbejdsom; jeg gennemfører de mål jeg sætter mig, og prioriterer disciplin og faglig udvikling højt. Jeg er meget motiveret for at læse videre, og brænder for at komme i gang med medicinstudiet, som alle mine erfaringer siger mig er det rigtige studie for mig.

Jeg ser frem til at høre fra jer

På forhånd tak for hjælpen :slight_smile:

Hej med dig!

Fin ansøgning, mangler bare en fornemmelse af, at du ved hvad det er du søger. Har du fx styr på studieordningen på medicin? hvorfor vil du skifte studie når du er over halvejs i dit studie?

Du skriver en masse fine ting om hvad du har lavet, prøv at sætte dem ift. medicinstudiet.

Held og lykke og gid du må blive optaget!

"Arbejdet som læge derimod, foregår i nuet og leverer resultater øjeblikkeligt. Det kræver handlekraft, overblik og beslutsomhed; evner som jeg besidder. Det, at komme ud i klinik og bruge sin viden og sine praktiske færdigheder, virker meget tiltalende på mig. "

Sådan er det nogle gange men arbejdet kan altså også være langsooooommeligt og ensomt!!!