Motiveret ansøgning

Hej alle sammen

Jeg har siddet og skrevet motivert ansøgning og synes efterhånden, jeg har stirret mig blind på den så kunne være ret med nogle kommentarer fra andre øjne. På forhånd tak

Her er den: Det er med stor interesse jeg søger om optagelse på medicinstudiet. Jeg blev student i 2008 og har siden været på højskole, ude at rejse og arbejdet forskellige steder. Allerede tidligt begyndte jeg at interesse mig for sundhed og behandling af sygdomme. Jeg var i praktik i 9. klasse, dog dengang med henblik på senere at læse til dyrlæge. Dette var yderst spændende, og jeg fik lov til at vaccinere og kastrere hunde og katte. Jeg har senere fundet ud af, at jeg ønsker at arbejde med mennesker i stedet for dyr og søger derfor ind på medicin, da jeg brænder for at arbejde med mennesker og have et job hvor jeg til stadighed kan udvikle mig hele livet.

Jeg har altid været meget interesseret i kroppen, idræt og sundhed og finder kontakten mellem mennesker uhyre vigtigt, når man skal arbejde med patienter. Efter jeg blev student, tog jeg på Idrætshøjskolen i Sønderborg, hvor jeg blandt andet uddannede mig som børnesvømmetræner, livredder, massør og teambuilder. Gennem mit samvær med børn har jeg lært, hvor vigtigt det er at være til stede i sit arbejde og have hjertet med. Når man brænder for det man laver, skinner det mere igennem og det er børn gode til at opfatte. Dette synes jeg er væsentligt for lægestudiet i form af kontakt med patienterne. Man skal kunne rumme at have med mennesker at gøre og give noget af sig selv. I mit arbejde som livredder lærte jeg en masse om førstehjælp og kroppens funktioner. Igennem min uddannelse til massør, har jeg lært en masse om anatomi og fysiologi, hvilket gavner mig på medicinstudiet.
Når man arbejder med teambuilding kommer man rundt omkring mange aspekter; personlig udvikling, coaching, kontakt med mennesker og så videre. Dette synes jeg er essentielt, når man skal hjælpe patienter både med psykiske og fysiske sygdomme. Jeg har igennem teambuilding skulle stå for arrangementer for op mod 220 mennesker. Det kunne være firmaer som TDC, Sauer-Danfoss, Sønderborg sygehus og forskellige skoler og gymnasier. At skulle stå i spidsen for sådanne ting har lært mig at være ansvarsbevidst og udviklet mine lederevner, sociale kompetencer og min selvstændighed. Dette ville kunne gavne mig meget under mit studie til læge, da jeg kan holde hovedet koldt under pressede situationer og derfor vil være i stand til at klare en stor arbejdsbyrde.

I oktober 2009 tog jeg ud at rejse til Nepal, Thailand og Dubai med en veninde. Det at opleve andre kulturer og se hvor kummerlige forhold mennesker kan leve under har sat en masse tanker i hovedet på mig. Jeg har altid synes at Læger Uden Grænsers arbejde virkede tiltrækkende på mig, da jeg virkelig ønsker at gøre en forskel. Dette er blevet mere stadfæstet efter at have besøgt et børnehjem og set hvor meget ens arbejde kan hjælpe andre, og qua dette ønsker jeg at komme ud at arbejde som læge i andre lande efter endt uddannelse.

Efter at jeg kom hjem fra rejsen, fik jeg arbejde som lærervikar på en skole. Dette har jeg været rigtigt glad for, og synes jeg har udviklet mig igennem arbejdet med børnene. Det at formidle viden til børn i alle aldre, har lært mig at forstå mennesket bag facaden og møde personen, der hvor vedkommende er, hvilket jeg synes er det, der adskiller de gode læger fra de middelmådige.

I min dagligdag arbejder jeg også i et fitnesscenter hvor jeg underviser i forskellige hold bl.a. mave/balle/lår og seniortræning. Jeg synes det giver utroligt meget at kunne motivere nogen til at nå sit mål og hjælpe dem til at rette op på sin livsstil. Igennem mit hold med seniorer har jeg lært at skulle skabe en autoritet overfor personer der er ældre end mig og opbygge gensidig respekt og tillid.

Jeg søger ind på medicinstudiet i både Århus, Odense og København, men ønsker dog Århus Universitet som 1. prioritet, da jeg er opvokset tæt på byen. Min familie og mange af mine venner bor omkring Århus, og da jeg mener at det betyder meget for ens studieaktivitet og motivation hvorvidt man befinder sig godt under det lange studie, vil jeg mene at det er vigtigt at få sagt. Dog søger jeg alle tre steder, da jeg har et brændende ønske om at læse til læge.

Hejsa,

Lige lidt hurtigt feedback:

Jeg synes at den starter noget ordinært. Sådan lidt bla bla - som 100 andre ansøgninger kunne starte. Jeg savner et blikfang!

Afsnittet

Er væsentlig mere spændende læsning - kunne ansøgningen ikke starte med det?

Det er Læger Uden Grænser afsnit virker sådan lidt søgt - det står sikkert i halvdelen af alle ansøgninger - men fakta er vel kun 1 læge ud af 100 ender den vej… I stedet - hvis du mener det - skulle du måske holde fokus på noget mere nærværende, nemlig at du har “drive” altid “lader dig involvere og engagere” og derfor under studiet godt kunne forestille dig engagement i IMCC og et udlandsophold derigennem - efter end studie har du kæreste, børn og tænker kun på penge og det daglige brød :lol:

Det med lærejobet - der tænker jeg det er det basale man lære ved et sådan job - kan du ikke fremhæve noget “unikt”. En situation?

Spild og ligegyldigt - jeg kan ikke se det afsnit ændre på dine optagelsesmuligheder…

Det var mine 2 cents - måske andre har en anden opfattelse eller mere konstruktiv feedback?

Tak for din respons. Det havde jeg ikke lige tænkt over, da jeg sad og skrev den. Du har ret i at den skal starte noget med “spændende”. Prøver lige at arbejde videre med det.
Med henyn til det med Århus er det bare fordi jeg rigtigt gerne vil læse der. Hvad skal man skrive i stedet?
Hvad er det IMCC som du skrev?

Du skal da slet ikke skrive, at du helst vil studere i Århus, når det er en ansøgning til KU. Det er vist at skyde sig selv i foden.

Det er selvfølgelig rigtigt men havde tænkt mig at sende den med til Århus selvom de siger, at de ikke læser dem. Er det dumt?

Nu har jeg arbejdet videre med den og er kommet frem til et nyt resultat:

Det er med største ønske, at jeg søger om optagelse på medicinstudiet. Jeg blev student i 2008 og har siden været på højskole, ude at rejse og arbejdet forskellige steder.
Jeg har siden barnsben været meget grebet af kroppen, idræt og sundhed og finder kontakten mellem mennesker uhyre vigtigt, når man arbejder med patienter.
Efter jeg blev student, tog jeg på Idrætshøjskolen i Sønderborg, hvor jeg blandt andet tog grunduddannelsen i svømning, bassinprøve(livredder), massøruddannelse og en teambuilderuddannelse. I svømning underviste jeg børn og fik på den måde øjnene op for hvor vigtigt det er at være til stede i sit arbejde og have hjertet med. Når man brænder for det man laver, skinner det mere igennem, og det er børn rigtig gode til at opfatte.
Denne lærdom vil jeg tage med mig til lægestudiet, da jeg finder det vigtigt at huske hvorfor man har valgte at gå den vej. Man skal i sin omgang med patienter være parat til at give noget af sig selv – ellers mener jeg ikke man bliver en god læge.
Med min massøruddannelse har jeg på forhånd en stor viden omkring anatomi og fysiologi, hvilket må blive et plus, når jeg skal vænne mig til et liv som studerende og andre krav end dem jeg er vant til.
Når man arbejder med teambuilding kommer man rundt omkring mange aspekter; personlig udvikling, coaching, kontakt med mennesker og så videre. Dette synes jeg er essentielt, når man skal hjælpe patienter både med psykiske og fysiske sygdomme. Jeg har igennem teambuilding skulle stå for arrangementer for op mod 220 mennesker. At skulle stå i spidsen for sådanne ting har lært mig at være ansvarsbevidst og udviklet mine lederevner, sociale kompetencer og min selvstændighed. Dette ville kunne gavne mig meget under mit studie til læge, da jeg kan holde hovedet koldt under pressede situationer og derfor vil være i stand til at klare en stor arbejdsbyrde.
Mit ophold på højskolen og mødet med mange forskellige personer har givet mig en stor viden om min personlighed, herunder mine styrker og svagheder, og jeg er derfor blevet mere afklaret med hvad jeg ville kunne bidrage med som læge. Jeg finder det naturligt at tage hånd om andre, og mit ønske om at hjælpe i bred forstand er blevet mere markant efter højskolen.

I oktober 2009 tog jeg ud at rejse til Nepal, Thailand og Dubai med en veninde. Det at opleve andre kulturer og se hvor kummerlige forhold mennesker kan leve under har sat en masse tanker i hovedet på mig. Jeg har altid syntes, at rejse ud igennem sit arbejde og gøre en forskel har virket tiltrækkende på mig og derfor har jeg undersøgt mulighederne for udlandsophold under studiet og er kommet frem til IMCC, som sender lægestuderende ud til forskellige opgaver rundt omkring i verden.

Efter at jeg kom hjem fra rejse, fik jeg arbejde som lærervikar på en skole. Dette har jeg været rigtigt glad for, og føler jeg har udviklet mig igennem arbejdet med børnene. Det at formidle viden til børn i alle aldre, har lært mig at forstå mennesket bag facaden og møde personen, der hvor vedkommende er, hvilket jeg synes er det, der adskiller de gode læger fra de middelmådige.

Udover lærervikar har jeg holdundervisning i et fitnesscenter bl.a. mave/balle/lår og seniortræning. At have mulighed for at motivere andre og hjælpe dem til at nå sit mål har givet mig meget jeg kan arbejde videre med som læge. Igennem mit hold med seniorer har jeg lært at skulle skabe en autoritet overfor personer, der er ældre end mig og opbygge gensidig respekt og tillid hvilket jeg finder vigtigt hvis man står overfor en patient som er utryg omkring sin sundhedstilstand.

Jeg søger ind på medicinstudiet i både Århus, Odense og København, da det virkelig er dette studie som jeg føler for og derfor er villig til at flytte efter det. Jeg håber min lyst til studiet skinner igennem, og i vil tage mig i betragtning til en plads på jeres studie.