Multiple Choice spørgsmål

Godaften i studiet! :slight_smile:

Jeg er en af dem der skal til eksamen lige om lidt, og er pludselig kommet i tvivl om følgende multiple choice spørgsmål:

[color=#FF0000]1. En Rh-konflikt kan opstå, når barn Rh+ og barn Rh-.[/color]
Facit = Nej
Men jeg ville sige ja.

[color=#FF0000]2. Pericardiet er det yderste lag af hjertemuskulaturen.[/color]
Facit = Nej
Her ville jeg igen sige ja, da det kommer til udtryk i Hole’s, at
pericardiet er det yderstle lag, efterfulgt ef parietal pericardium og
tættest på hjertet viceral pericardium.

[color=#FF0000]3. Kappillærer indeholder glat muskulatur.[/color]facit = Nej.
Precapillary sphinkter, der omringer kapillærerne består da af glatte
muskelceller!

Hvis I kan forklare mig, hvorfor jeg ikke har ret må I meget gerne slå på tråden!

God Jul!

  • Am!
  1. Hvis der skal stå mor Rh+ og barn Rh- (går ud fra, der er tale om en graviditet), så har facitlisten ret, da mor ikke vil have antistoffer mod Rh antigenet. Barnet vil udvikle det senere, men i livmoderen har det ikke - så der er ingen konflikt.

  2. Spørgsmålet går på hjertemuskulaturen. Pericardiet er den serøse membran der omgiver hjertet (læs: hjertemuskulaturen) så igen har facitlisten ret.

  3. Her må jeg indrømme, at mine facts ikke er kontrollerede, men så vidt jeg ved består et kapillær af endothel og en basallamina. Så enten er den prækapillære sphincter du beskriver ikke en del af selve kapillæret, eller også tager facitlisten fejl her.

Dvs. hvis spg. 1 skulle have svaret “ja,” ville formuleringen være:
Når Mor Rh- med immunitet over for Rh+ og barn Rh+, kan en Rh konflikt opstå. ?

Jeg kan egentlig godt se det med hjertemuskulaturen, nu når du skær det ud i pap for moi :wink:

I Hole’s er der et billede af kapillærer med omringet runde sphinkter, som består af glatte muskelceller. Vil det sige, at når de omringer karret, så er de i princippet ikke en del af det?