Neuroanatomi, cytologi og histologi- valg af bøger

Da jeg regner med at starte på medicinstudiet næste år, og ligeledes har en passion for hjernen og psykiatrien, er jeg interesseret i, at høre jeres mening om hvor vidt jeg er i stand til at påbegynde læsningen af neuroanatomien allerede nu, og især hvilken bog i vil anbefale.

Jeg har søgt på tidligere tråde, men de har alle været forældede.

Mit umiddelbare valg står mellem:
Basal neuroanatomi af T. Moose og M. Møller - altså FADLs neuroanatomibog.
Neuroanatomi af C. Bjarkam.

Mit nuværende indtryk er, at basal neuroanatomi skulle være fyldt med fejl, men som sagt er informationen forældet, så der kan muligvis være blevet rettet op på disse ved nye udgaver af bogen.

Det skal desuden siges, at jeg allerede har læst “Bevægeapparatets anatomi”, samt “Grundbog i psykiatri” af Simonsen og Møhl og “Klinisk neuropsykiatri - fra molekyle til sygdom” af Rosenbjerg, Videbeck og Jørgensen. Så jeg starter altså ikke på neuroanatomien uden nogle forudsætninger overhovedet. Desuden har jeg Sobottas og Netters, hvis det skulle have indflydelse på valget m.h.t. illustrationer.

Derudover er jeg interesseret i at høre hvilke bøger i ville vælge i forhold til celle- og vævslære. Den danske bog ‘histologi’ lader til at være meget dækkende, men jeg kan også se, at den er relativt gammel. Er der anden litteratur jeg bør være mere opmærksom på, som førstegangslæser af stoffet - evt. varsler om en nyere udgave inden studiestart?

Mit mål er ikke hverken at lære eller huske alt inden studiestart, men i højere grad lære de mest basale ting - samt det jeg finder allermest interessant - og i ligeså høj grad at have set meget af det før, da jeg er overbevist om, at det giver mig en klar fordel ved påbegyndelse af studiet.

Det skal til slut lige nævnes, at jeg lige nu læser fysik, kemi og matematik op, hvilket giver mig god tid til at læse i weekender og ferier.

M.v.h.
Kristian

Hej Kristian

I Århus regnes Bjarkam for pensumdækkende, men Brodal: Sentralnervesystemet for bogen af højere rang hvad neuroanatomi angår. Da jeg er kun på 1. sem. og dermed ikke har neuroanatomi endnu kan jeg ikke sige mere, men det kan evt. hjælpe dig mht. materialevalg.

Histologi af Geneser er vores primære cytologibog, tror nu ikke den er så meget forældet.

Held og lykke med det hele.

Mvh
Mignon

Absolutt Brodal!

Tak for svarene begge to.

Jeg skulle måske have nævnt, at det er au jeg søger ind på, så din comment er bestemt brugbar, Mignon.

Og jeg har ligeledes set på Brodals, men mit førstevalg vil til alle tider være dansk litteratur, hvis det eksisterer, da jeg er overbevist om, at det i de fleste tilfælde er langt lettere at forstå, givet at man skal lære et nyt fagsprog, og at jeg ikke vil modtage sideløbende undervisning (før studiestart).

Andre må også gerne byde ind - jeg kunne godt bruge noget mere respons :slight_smile:

Nå er jo Brodal på norsk, ikke kinesisk eller tysk, så du vil ikke ha noen problemer med å forstå teksten, eller at det går for langsomt fordi det er på et annet språk. Norsk og dansk skriftspråk er praktisk talt helt ens - kan du nemt forstå hva jeg skriver nå, så kan du nemt forstå Brodal :wink:

De jeg har snakket med på mit semester som er danske, er superglade for Brodal, og for at det er så deilig nemt å lese et språk som er tilnærmet likt ens eget - dessuten tviler jeg sterkt på at du finner en dansk neurobok som er ligeså god.

Det ser ut som om Brodal betalte meg for å skrive dette innlegget, men det er altså ikke tilfellet…

Jeg i al fald ingen problemer med at læse dine indlæg, så det kunne da være, at jeg skulle overveje om Brodals er et bedre valg, siden du roser den så meget. Kan du eventuelt forklare, hvordan den skiller sig ud i forhold til de to andre, hvis du altså her erfaring med disse?

sideløbende med neuroanatomi er neurofysiologi super spændende, når du interesserer dig for sindet.

Jeg vil derfor anbefale dig Exploring the Brain, som vi på KU bruger i neurofys.

http://books.google.com/books?id=75NgwLzueikC&printsec=frontcover&hl=da#v=onepage&q&f=false

Tak for anbefalingen. Det vil jeg se nærmere på :slight_smile:

Hey!

jeg synes helt sikkert du skal starte med at købe Bjarkams bog, især fordi Brodals bog også inkluderer neurofysiologi, og dermed kan det være svært at skelne mellem hvad der er relevant og hvad der ikke er.
Du kan kan altid købe Brodal senere i forløbet hvis du gerne vil supplere - det gjorde jeg :slight_smile:
Er selv studerende på AU, og hvis du er heldig kan du få Bjarkam til underviser i neuroanatomi, den mand er simpelthen genial!

Held og lykke med bog jagten

// Stine

Hejsa

Mange tak for dit input. Det lader til, at det er Bjarkams “Neuroanatomi” jeg skal have fat i, og så evt. supplere med anden litteratur senere hen.

Tak for svarene :slight_smile:

Jeg har tidligere ejet Basal neuroanatomi af T. Moos og M. Møller. Den må jeg ærligt indrømme, at jeg ikke var helt tilfreds med, men det var også en 1. udgave… Det sjove ved bogen er så, at det er en af de få bøger jeg har læst hvor ordet “thi” bliver brugt! Jeg har ingen erfaringer med Bjarkam til gengæld.

Selvom det efterhånden er nogle år siden jeg var til eksamen i anatomi på AU, så kan jeg høre at anbefalingerne ikke har ændret sig væsentligt.

Bjarkams Neuroanatomi er en rigtig god bog at læse til eksamen efter. Den savner dog ind imellem de lidt større forklaringer og hvis man ikke har været til forelæsninger eller har et kendskab til basal neuroanatomi, så kan den godt være hård at komme igennem. Da jeg læste i Århus var anbefalingen, at Bjarkams bog gjorde een istand til at svare tilfredsstillende på fem ud af seks eksamensspørgsmål i neuroanatomi.

Brodals Sentralnervesystemet er udmærket til at gennemgå pensum efter. Den har gode figurer, forklaringer og er nem at forstå trods det norske sprog. Som nævnt ovenfor er skrevet bokmål meget lig dansk talesprog, og jeg har aldrig hørt om at nogen skulle have forståelsesproblemer. Bogen er større end Bjarkams, og der er mere irrelevant materiale - Brodal har en helt særlig forkærlighed for lange beskrivelser af abe-forsøg. Men alt i alt var jeg godt tilfreds med bogen, og har den stadig stående på min reol for at slå op ind imellem.

Jeg har desværre ingen erfaringer med Fadls bog - anatomilæsningen var lidt for tæt pakket til endnu en bog, der skulle gennemlæses. God fornøjelse med neuroanatomien.

Pensum i neuro blev lavet om for et par år siden, således at alle spørgsmål i neuro skal kunne besvares med Bjarkams bog.
Generelt er jeg ikke særligt begejstret for Brodal. Den er ikke særlig konkret og synes det man får ud af bogen er alt for lidt i forhold til den mængden man skal læse. De lange abe, kanin, laks og katte forsøg hjælper ikke på det. Men det var mere under fysiologilæsningen irritationen opstod, skal det lige siges :slight_smile: