Neuroanatomy (An Illustrated Colour Text) - Crossman, Neary

A.R. Crossman, D. Neary

With CDROM an illustrated colour text
Paperback 186 pages (2005)
Publisher: Elsevier;
ISBN: 0443100365

Dette er et udmærket valg til Neuroanatomikurset på 3. semester.
Bogen er meget pædagogisk skrevet, med letforståelig tekst og farvetegninger. Desuden er der i hver kapitel kliniske bemærkninger, hvilke gør at bogen henvender sig primært til stud.med’er. Mange steder i kapitlerne, finder man “summaries”, der gør at man let får overblikket.

Neuroanatomy er efter min mening meget koncis, og fortæller det som det er, uden meget udenomsnak. Det er klart en fordel på 3. semester :lol: Jeg synes personligt, at kapitlen om hjernenerver beskriver alt det nødvendige, men så ikke mere. Jeg tror det er bevidst fra forfatterens side, fordi en grundig beskrivelse af samtlige hjernenerver ville kræve langt mere plads og blive meget kompliceret. Desværre kræver KU lidt mere end det af studenterne. Jeg læste hjernenerver i både Neuroanatomy (hvor jeg fik overblikket), og i Andreasens Indre Organer (hvor jeg fik det hele med :shock: )

I konklusion, er bogen udmærket set i lyset af den pres man bliver udsat for på 3. semester. Og så har den en attraktiv pris. :wink:

Bogen er pædagogisk og skrevet i et forståeligt sprog. Den har gode illustrationer. Desuden har den nogle gode råd til, hvordan man husker mange af de svære ting - ikke deciderede huskeregler, men sammenfald i hvordan det fungerer, som gør stoffet mere overskueligt.
Bogen kan klart anbefales på 3.sem KU fremfor den danske neuroanatomi.
Men det er rigtigt at hjernenerverne også skal læses i Indre Organer

Bogen er, som titlen angiver en neuroanatomi bog, dvs. der lægges vægt på anatomiske strukturer men der gives ikke meget information om funktionelle aspekter af neurobiologien.
På SDU lægges der ikke særlig stor vægt på det anatomiske (overflade strukturer og lignende) tilgegæld fylder det funktionelle meget, og her er den bog klart utilstrækkelig specielt kapitlerne om rygmarven og hjernestammen er ikke uddybende nok. Desuden kniber det voldsomt med beskrivelsen af hørelsen ligevægts organet og synet (sidstnævnte kan nok lige gå an, men heller ikke mere). Påtænker man at læse efter denne bog på SDU bør man nok regne med at blive tvunget til at supplere med en ekstra lærebog.

ikke en god idé.
Denne bog er for vag og for udetaljeret. :frowning:
Desværre er der ingen rigtig god bog til neuroanatomien.
jeg købte den selv men brugte istedet “neuroanatomi” og studie salen. Hvis du vil lære neuroanatomien er studiesalen det bedste sted. :shock:

  1. udgave var håbløs dårlig, med flere fejl og uden at man fornemmede “den røde tråd”. Som angivet i det ovenstående er der for lidt vægt på den funktionelle neuroana. Skiftede selv til Fitzgeralds “clinical neuroanatomy” og dette var måske det bedste bogskifte jeg har gjort på studiet. Denne er mere omfattende, men forståeligheden langt bedre og mere fuldstændig.

Jeg synes denne bog var fin til 3.sem på KU. Den forklarer kortfattet de anatomiske strukturer, understøttet af mange billeder, og ikke så meget mere.

Det er rigtigt at den ikke har neurofysiologi eller biokemi, men det synes jeg er et plus. Den er heller ikke så detaljeret, men neuroanatomi udgør heller ikke det store afsnit til eksamen. Denne bog gav mig et udmærket overblik over anatomien, som jeg mener er mere end vel til eksamen, og som giver god forudsætning for at lære neurofysen senere.

Jeg savner intet hos den (selvfølgelig må man supplere med studiesal, men det kommer man vel aldrig udenom)

4 stjerner

En super god bog der klart kan anbefales!! Denne bog gjorde det virkelig let for mig at lære neuroanatomi, et fag der ellers lød meget skræmmende da jeg startede på 3. sem!
Men bogen indeholder mange gode billeder og illustrationer, der virkelig støtter teksten rigtig godt!
Den er meget pædagogisk skrevet, i et let forståeligt sprog - og ja, den er pensum-dækkende. En af de bedste bøger jeg har læst under min korte tid på studiet… Der var flere fra mit hold der skiftede fra Bjarkams bog (som ellers også bliver rost rigtig meget), og til denne og var rigtig glade for den!!

Bogen er nu opdateret til 2005 udgaven

Cross og Nearys 'Neuroanatomy’er et udmærket valg til kurset i nervesystemet; den er dog ikke dækkende (og ubrugelig) indenfor hjernenerver og hjernestamme, ydermere skal delen om diencephalon suppleres med en fysiologibog. Diagrammerne er generelt gode, men dårlige indenfor ovennævnte emner.