Neurokirurgi: Muligheder for ophold i udlandet i ½-3 år?

Hej.

Jeg bliver student her til summer og vil læse medicin ved KU med optag pr. 1. februar 2006.

Jeg interesserer mig utroligt meget for neurokirurgi, og jeg regner med på sigt at blive speciallæge heri.

Da jeg mere eller mindre er vokset op med tysk og engelsk i hjemmet tænkte jeg på, at jeg ville have nogle gode forudsætninger for at tage til udlandet og drage erfaringer, der kunne bruges i det danske sundhedsvæsen.

Altså, efter en cand.med grad + turnus fra KU, kunne jeg så godt tage “Residency” på 3-4 i USA eller Schweiz (har hørt at disse lande skulle være førende indenfor neurokirurgi) og så derefter færdiggøre min speciallæge uddannelse i DK.

Ved i forresten hvordan det er med løn i disse lande? Har hørt at nyuddannede læger i USA tjener 30.000 $ om året (mig bekendt meget under danske standarder). Samtidig har jeg hørt, at det skulle være meget svært at tage “Residency” i USA efter turnus og at amerikanerne i det hele taget skulle være meget skeptiske overfor europæiske eksamner.

Og mht. internship el. turnus, er det muligt at tage sit halve år på en kirurgisk afdeling i Schweiz (evt. Tyskland, men har hørt, at sundhedsvæsenet i Schweiz er på det højeste niveau) eller USA (evt. UK) og få det “overført”?

Hvis der forresten er nogle der har praktiske erfaringer med neurokirurgi må i gerne dele dem, da jeg er meget nysgerrig, fordi jeg synes, at kirurgiske indgreb i nervebanerne i hjernen og rygsøjlen er en meget fascinerende beskæftigelse.

Vh,

Christian

Opdater.

En nyuddannet læge i USA tjener ca. $100.000 om året. Timelønnen udregnet er det nogenlunde som en læge i Danmark :wink:
Men du kan evt. se andre indslag i samme gruppe. Der diskuteres løn i USA, mv. i flere detaljer…