Norske studerende svømmer i penge

De norske studerende har aldrig haft så mange penge som i dag, viser ny undersøgelse. I gennemsnit har studerende en månedlig indtægt på 13.414 danske kroner.

Kilde: http://www.bt.dk/nyheder/artikel:aid=385680/

Myten om den fattige, sultne student, der bor på et 10 kvadratmeters loftsværelse, er definitivt blevet aflivet i Norge. De norske studerende svømmer i penge og har aldrig haft bedre råd end i dag, viser en ny undersøgelse af de studerendes levevilkår foretaget af analyseinstituttet MMI for den store norske bank Postbanken.
Beregningerne viser, at en gennemsnitsstuderende har en månedlig indtægt på 14.100 norske kroner (13.414 danske kroner) før skat.

Til sammenligning havde den danske gennemsnitsstuderende - ifølge de seneste tal fra Undervisningsministeriet - enten 6755 eller 5951 kroner til rådighed om måneden i 2002 afhængig af, om han eller hun tog studielån eller ej.

Hmm interessant om de norske studerende i DK har lige så mange som deres søstre/brødre i Norge?

Jeg tror det er en mye større prosentandel av norske studenter som jobber mye ved siden av studiene, og det er dyrere å være student i Norge enn de Danmark.

Ellers får de norske studenter 8000NOK i måneden i studielån- og stipend. De fleste tar opp lån, svært mange flere enn dansker der tar opp SU-lån. Da er man jo allerde over de danske 6755DKK. Man får de samme 8000kr når man er norsk student i Danmark.

Men, det er ingen tvil om at vi ikke lider noen nød. Jeg vil også tro at de norske studenter i Norge har godt med penger, men måske ikke så mye som sine norske medsøsken. Det er lavere skatt i Norge, så man er “tjent” på å arbeide i Norge istedenfor Danmark, og det er måske lettere å få arbeide i Norge enn i Danmark når man er norsk. Både fordi språket er en hindring, men også fordi man har sitt “arbeidsnettverk” i Norge.

Som norsk studerende i Dk får man ca 80.000NOK per studieår, men hoveddelen af dette er LÅN som skal betales tilbage med en mere eller mindre saftig rente bagefter! Man skal regne med at renterne vil udgøre ca 1/3 af det lånte beløp.

Omgjort til DKR er “månedslønnen” altså ikke så forskellig fra de danske studerende. Men mange nordmend arbejder ved siden af studiet. Jeg arbejder kun om sommeren, men har et job hvor jeg tjener meget godt - ca 50-60.000 før skat på 2mnd - hvormed min totale inntekt pr studieår selvfølgelig bliver tilsvarende…

(Tenk også på at de norske studerende bruger flere tusinder hvert år på flybilletter og tog hver gang de skal til hjemlandet… Jeg bruger ca 2000 DKR t/r ved hver hjemrejse, ca 4-5ganger per år.)

Dy mener norske studenter i Danmark?

:smiley: Men det er jo en priotering :smiley: - der er også studerende der bor i næsteved og rejser til Kbh for at læse hver dag - de får jo ikke mere… så ens priotering af hvad man bruger pengene til bør vel ikke indgå :smiley:

Dy mener norske studenter i Danmark?[/quote]
Nei, sine norske medsøsken i Norge. Jeg tror vi (de norske studenter i Danmark) gjennomsnittelig har litt mer enn danske studenter.

[quote=“rmoen01”:187uczv1]
(Tenk også på at de norske studerende bruger flere tusinder hvert år på flybilletter og tog hver gang de skal til hjemlandet… Jeg bruger ca 2000 DKR t/r ved hver hjemrejse, ca 4-5ganger per år.)[/quote]
Det kommer jo veldig an på hvor man bor i Norge, og hvor mange ganger man drar hjem. Jeg får bussbillett hjem for ca 300kr, fly 350kr med litt planlegging, og vi får vel en tusenlapp eller to i semesteret i reisestipend.

Jeg skal ikke nekte på at man lever bedre med norsk studielån i Danmark enn man gjør i Norge, eller at studenter ikke lever av brødsmuler i Norge heller. Likevel synes jeg overskriften er villedende, og det virker ikke som om de som har utført undersøkelsen er klar over levekostnadene i Norge. 13 000NOK om mnd skal ikke betegnes som noen drømmeinntekt som de gjør der. Hvis du ser på leiekostnad for leilighet i norske byer utgjør dette i grunn nivået studielånet/-stipendet bør ligge på. Studenter i Trondheim må ofte ut med 5000+NOK for et greit sted i nærheten av sentrum. Så jeg vil heller si at politikerne bør ta tak i dette i disse valgtider framfor at avisene skal blåse opp dette mot studentene.

Ang. reiser hjem: jeg må ut med 2000NOK hva gang jeg skal hjem óg, men heldigvis får jeg ekstra penger hjemmefra for å få til dette oftere enn en gang i semesteret. :slight_smile:

Pfff, det må tas med i betraktningen at øl er dyrt i Norge! :wink:

Tror forresten saken er hentet fra Verdens Gang… ( http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=289239 )

Reisestipendet har jeg ikke fått de siste 3-4 åra… det er aldersgrense på det.

Er det derfor din avatar har så sur en mund ? :smiley:

Tror sq vi danskere har det rimelig godt! :slight_smile:

Jeg er selv født i Norge, men har boet i DK og været dansk statsborger i 10 år, og har to ældre søstre der er norske studerende, så jeg er lidt inde i begge lande. Og jeg har det bedst økonomisk som DANSKER! HELT KLART. Norske studenter FÅR ikke en krone. De får et LÅN, som skal betales tilbage. Vi danskere FÅR 4000 (eller hvad det nu er…) i SU i måneden, som IKKE skal betales tilbage…

Synes det siger sig selv hvem der har det bedst…

Mine søstre regner i hvert fald med at komme ud med et lån på omkring 400.000 - 500.000 når de er færdig med deres 6 år lange uddannelse (medicin og psykologi) og selv har jeg (stud med.) ikke planlagt nogle lån ind til videre og regner ikke med det kommer (Odense er så dejlig billig!!)… :slight_smile:

[quote=“Linn”:roee8rnz]
Mine søstre regner i hvert fald med at komme ud med et lån på omkring 400.000 - 500.000 når de er færdig med deres 6 år lange uddannelse (medicin og psykologi) og selv har jeg (stud med.) ikke planlagt nogle lån ind til videre og regner ikke med det kommer (Odense er så dejlig billig!!)… :slight_smile: [/quote]
Hvis man fullfører på normert tid i Norge, består alle sine eksamener og får full støtte i 6 år vil man ha et lån på 288 000kr etter seks år. Dette er rentefritt under hele utdanningen.

Det koster også snildt 5000 kr for et fedt sted i nærheden af centrum i København.

Det er flere studentorganisationer som slår tilbage:

http://forbruker.no/pengenedine/studier … 110254.ece

Det koster også snildt 5000 kr for et fedt sted i nærheden af centrum i København.[/quote]
Men Trondheim er en mindre by end selv Odense og Århus. Vi har ikke engang snakket om priserne i Oslo, som er enda højere. (Selv om København nu kæmper en hård kamp for at nå op på samme niveau).

[quote=“Sveinar”:25dx0v6r]
Men Trondheim er en mindre by end selv Odense og Århus. Vi har ikke engang snakket om priserne i Oslo, som er enda højere. (Selv om København nu kæmper en hård kamp for at nå op på samme niveau).[/quote]
En liten avsporing…
Såfremt man ikke skal leie enroms leilighed, men kan bo med andre, bor man godt i Oslo for 5000kr. Det er leiers marked fortiden. Men; jeg har følelsen av at det er mange flere billige steder å bo i København, her kan man jo leie et værelse for under 3000kr med alt inkludert; det kan man ikke i Oslo by.

Rune: Det gjør det, men du må regne med at maten er gode 30-50% dyrere i Norge også. I det hele tatt er det generelle kostnadsnivået i Norge høyt at de 8000NOK/mnd studentene får av staten hører hjemme på begynnelsen av 1990-tallet.

Anja: Det er helt rett det du sier, for i København har man mulighet til å velge værelse for 3000DKK i sentrum, mens du i alle fall i Trondheim ikke har på langt nær muligheten til å finne noe slikt.

Jamen så har i det da klart bedre I Norge. Indkomsten uden løn er 70% højere (8000 NKR mod 4618 DKK) . Maden er 30-50% højere og sikkert også huslejen. De resterende 20% må så gå til de ågerpriser der er på øl og smøger.

Det lyder ikke som om de Norske studerende har det værre end danske (fraset at de skal betale tilbage efter endt studium, men der er vel kompensation i form af endnu endnu højere løn efter endt studium?)

8.000 NOK er ikke korrekt. Det er tale om 80.000 NOK årligt, som giver 6.700 NOK per måned. Man har typisk delt studielånet på antal måneder i semesteret, da de fleste tilbringer sommeren med at arbejde, og som reglerne var før, så kunne man tjene ubegrænset i juli og august uden at det gik udover studielånet. Dette er nu lavet om, men man kan stadigvæk tjene langt mere end danske studerende kan.

På den anden side så betaler man ikke skat af stipend og studielån, så der er en fordel til de norske studerende.

Tror du virkelig 20% kan gøre det? :lol:

Den virkelig store fordel må vel være at vi slipper for jeres fuldstændig åndsvage SU-system, der man skal betale SU tilbage om man er så tåbelig at begynde at tjene penge hvis man bliver færdig i juni måned…

Sveinar