Nu 15 ETCS point bagud

Overskriften lyder ikke så hård som hvis jeg skrev dumpet eksamener

men det er netop hvad jeg har

dumpet 2 ordinære eksamener og en re-eksamen

af 4 eksaener har jeg dermed 2 bestået kun og dermed 15 point bagud, universitetet kalde det “frafaldstruet”

jeg har det ikke skide godt med det og det føles som om min drømme uddannelse er ved at glide ud af mine hænder og det er allerede på 1. semester

jeg har tidligere skrevet omkring eftersøgning af teknik til at lære pensum (eller noget i den retning)

men nu er jeg ekstra presset efter at finde sådanne metoder - i og med jeg nu har to eksamener jeg skal have bestået ud over 2. semesters eksamener

der er jo ikke engang en manual til hvordan man lærer det her studie og jeg bliver mere og mere frustreret fra dag til dag og føler mig mere og mere dum

og dermed synes hukommelsen også at give problemer hvilket ikke gør det bedre

jeg kunne virkelig godt bruge noget hjælp på det her studie - folk synes dog mest at have nok i sig selv - og dermed har man kun sin studiegruppe

Frustrationen er virkelig stor nu og jeg føler mig ikke engang god nok til studiet

jeg burde læse lige nu, men føler mig samtidig træt og uden lyst til det og især ikke efter at have set at jeg har dumpet den eksamen vi fik svar på i dag

Hvor mange timer læser du om dagen?

Forskelligt men rigtig meget generelt

Måske hjælper det hvis du besvarer pensumlister og derefter terpe det igen og igen. På den måde sikrer man sig, at man kan alt det man bør kunne til eksamen.

Måske det var smartest at tage hele 1 semester forfra? Re-eksamen er ofte svær, hvis man er dumpet grundet forkert tilgang til faget, så består man ikke få uger efter. Så er det bedre at give det et nyt skud - sådan var det i hvert fald - for henved mange år siden.

Da jeg for 15 år siden sad i studienævn behandlede vi ansøgninger om dispensation og ikke sjældent tænkte man - hvorfor var de skud der var i bøssen skudt af så hurtigt…

Jeg er kommet ind via kvote 2 og derfor tror jeg ikke at jeg ville have stor chance ved at søge igen :confused:

Det går generelt ud over læsning det her - man mister lysten til det :frowning:

Gamle eksamenssæt. Det er en bedste måde at læse medicin på. Derudover er der ingen magiske tricks. Det er hårdt arbejde. Du skal terpe.

Det kan også være, at studiet ikke er noget for dig? Det er altså helt legitimt. Der er mange andre spændende studier.

Det var nu ikke det jeg mente. Der er en mere logisk løsning :thinking:

Okay - hvad er den logiske løsning

de fleste gamle eksamens-sæt har skolen fjernet da det var omkring den gamle reform

For mig lyder det som om du ska simplicificere din læsning. Løsningen er ikke altid at læse dag og nat, og undersøgelser viser faktisk at det man læser lige inden man f.eks. går i seng er det ens hjerne arbejder med i løbet af natten.
For mig har det i hvert fald hjulpet, at det jeg synes er virkelig svært, har jeg liggende på natbordet og så læser jeg det lige inden jeg lægger mig til at sove… Dt nytter så ikke noget hvis det drejer sig om 20 sider. Det må max være en side… Men det kunne f.eks. være de forskellige lag i huden eller alle underarmens muskler eller hva ved jeg…

Men det lyder som du prøver at bruge alt for mange teknikker og tænker alt for meget over hvordan du læser. Prøv lige at tage det helt ned til basis og find det sjove ved at læse igen og så kør derfra

Semesterfri… et catch-up semester.

og et fif herfra:
ret meget af det der er præsenteret som figurer i dine pensumbøger er noget du skal kunne forstå og gengive udenad :wink:

er nu kun 10 ETCS point bag ud da jeg har bestået en eksamen på 5 ETCS

Men jeg oplever manglende motivation lige for tiden - jeg ved ikke om det er fordi jeg generelt mangler indhold i livet som så smitter af på studiet :frowning:

Hvilket indhold i livet er det du føler du mangler? Er det noget man kan ændre på?

Studiet er en lang behovsudsættelse - i hvert fald bachelordelen. Sådan oplevede jeg den i hvert fald i sin tid.

Jeg tænker at det er vigtigt at du for vendt dit mindset om fra offerrolle til at du har fået en gave - optag på studiet - kommet gennem et nøglehul mange ville missunde. Med et lyst arbejdsliv foran dig: god løn, ingen ledighed, mange muligheder.

På studiet er der så uendelige mange muligheder for at få input ud over studiet - i hvert fald på SDU og KU, som jeg har kendskab til. Der er basisgrupper inden for en masse emner - der er fag/studiepolitik - der er FADL-vagter.

Så hvis du kigger op fra bøgerne er jeg sikker på at du vil kunne finde en masse muligheder for input, som vil kunne lade dig op når du er afladt (mæt af at læse).

Hvis du ser studiet som et arbejde - så er studieaktivitet fra 8-16 rigeligt til at komme hæderligt igennem. Mindre kan også gøre det når du jvf tidl indlæg - får knækket koden at være lægestuderende. Det er det fedeste studie :slight_smile: Men, det er jo heller ikke for alle…

Så du må jo også gøre op med dig selv om det er det studie du vil eller motivationen for studiet var en anden. Lønnen som læge? Status etc? Hvis det har været motivationen - så ligger det jo så ganske langt ude og så går man hurtig død.

Og i dag er der sgu ikke meget status over at være læge - nu vi er ved tema :smiley: